Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

231 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:03:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: tablet opschonen  (gelezen 21157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
tablet opschonen
« Gepost op: 9 mei 2012, 10:14:05 »
Hoi all,
Ik vraag me af of een tablet - in mijn geval de Samsung Galaxy P7500- ook wel eens opgeschoond moet worden zoals we dat van tijd tot tijd bij een Windows pc doen. Door het enorme aanbod apps installeer je, deinstalleer je en zo komt er heel wat de voordeur binnen waarvan een hoop ook weer via de achterdeur verdwijnt. Hoe reageert een HD van een tablet hierop? Wordt ook daadwerkelijk alles opgeruimd bij deinstallatie? En, heeft het nut om regelmatig de cache te ledigen? Kortom, heeft het nut om regelmatig 'de kast op te ruimen' en zo ja, hoe en waarmee doen we dat?  Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: tablet opschonen
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2012, 15:13:14 »
Hoi Don,
 
>> Wordt ook daadwerkelijk alles opgeruimd bij deinstallatie? <<

Eh, nee.
 
Zo erg als bij Windows is het gelukkig niet, maar ik hou op mijn smartphone/tablet wel met enige regelmaat opruimacties, in ieder geval op de extra SD kaart. Dat doe ik via "Mijn Bestanden", zal op jouw Tab ook wel aanwezig zijn. Blader er eens mee door alle mappen van de sd-kaart.  Je kan via taakbeheer > opslag zien hoeveel ruimte er gebruikt wordt van de diverse opslaggebieden.

Nu heb ik de mijne ge'root' en daarom kan ik ook dieper in het systeem puin ruimen, zoals het verwijderen van vast meegeleverde app's die ik onzinnig vind.

Er zijn overigens wel wat aardige app's die je voor opruimdoeleinden kunt gebruiken, zie HIER
Startup Manager (maar daar heb je eigenlijk Root toegang voor nodig, anders is het erg beperkt) kan (eenmalig) handig zijn.
1ClickCleaner neemt je veel werk uit handen, hoewel er in de interface nogal wat (taal)fouten zitten. Vooral als je systeemopslag vol loopt is dit een handig tooltje omdat er allerhande caches geleegd worden. Je kan beiden eens gebruiken om te zien hoeveel ze kunnen opruimen, zodat je een beeld krijgt van de toestand van je tablet.
 
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2012, 15:42:21 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: tablet opschonen
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2012, 16:42:17 »
Hoi Michel, Thanx. Ik ben via je aanwijzingen wat gaan stoeien en heb Startup Manager en 1Tap Cleaner geinstalleerd. 1 Click Cleaner lukte helaas niet. Hij blijkt volgens een melding op de tablet niet compatible. Op jouw smartphone blijkbaar dus wel.  Maar ik denk dat 1Tap Cleaner ook voldoet.
De Samsung tablet nodigt al snel uit om hem in de breedte te gebruiken. Dus zoals een pc monitor. Ik heb de tablet op het bureau in een dock staan. In de breedte werken vind ik sowieso het prettigst. 
https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTskRPc5Bu6O49u6bB2JSaikSai2fb71t-QFrEfLeTEY4juqSkZeg
Maar als ik Startup Manager opstart, word ik gedwongen de tablet een halve slag te draaien omdat het programma zich alleen in de smallere stand wilt vertonen. Is dat geforceerd terug te brengen naar de brede stand? Wordfeud heeft ook die vervelende eigenschap.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: tablet opschonen
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2012, 17:39:53 »
Hoi Don,
 
>> Is dat geforceerd terug te brengen naar de brede stand? Wordfeud heeft ook die vervelende eigenschap. <<
Voorzover mij bekend: Nee. Dan dient het in de app als zodanig geprogrammeerd te zijn.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: tablet opschonen
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2012, 17:46:27 »
Kwaseralbangvoor. Het zullen van huis uit iPad apps zijn en bij die tablet ben je blijkbaar sneller geneigd om hem in a4-stand te zetten. Donnemans.

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: tablet opschonen
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2012, 10:57:58 »
Citaat
... iPad ... en bij die tablet ben je blijkbaar sneller geneigd om hem in a4-stand te zetten

Neen, bioj een iPhone zou dat kunnen, maar ik gebruik m'n iPad (vrijwel) altijd in "landscape" mode, en (vrijwel) alle iPad apps ondersteunen het roteren van het scherm cq. vereisen dat je in landscape werkt (o.a. Veronica TV gids). 
 
TdJ