Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

370 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 15:25:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Welke virusscanner??  (gelezen 13517 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Welke virusscanner??
« Gepost op: 8 november 2009, 20:03:21 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hugo KornelisDatum:23-01-2006
 Aan:AllenMsgID:2729.1
 Onderwerp:Welke virusscanner??Forum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,
Het gaat nu toch gebeuren. Na het volgen van een computer-cursus voor senioren hebben mijn ouders een nieuwe PC besteld (een Dell, op mijn advies - hun lokale PC-boer vroeg aanzienlijk meer geld voor aanzienlijk minder PC, en wilde er vervolgens van alles op en aan zetten dat ze totaal niet nodig hebben) en een kabel internet aansluiting besteld.
Om het aantal telefonische hulpverleningen en ongeplande speodreisjes naar mijn ouders te beperken heb ik maar direct aangeboden dat ik de PC wel voor ze zal configureren. Dat is dus eerst een totale format om al die onzinnige reclame-troep van Dell eraf te knikkeren, dan de schijf partitioneren (systeempartitie voor OS en programma's; datapartitie voor data; verborgen partitie met image van systeempartitie tbv noodreparaties)
Op de systeempartitie komt in elk geval WinXP en Office. Maar er moet natuurlijk ook aan beveiliging gedaan worden, nu mijn ouders het grote boze internet in de huiskamer halen. Ze nemen een draadloze internet aansluiting en die wordt geleverd met router, dus een software firewall is (volgens mij) niet nodig. Wel nodig: spyware remover (Spybot S&D nog steeds de beste??) en een antivirus programma. Over de laatste heb ik ernstige twijfels.
Ik heb in elk geval de volgende eisen:
1. Moet de meest voorkomende virussen bestrijden
2. Moet een update service (en/of heuristics) hebben die nieuwe virussen snel herkent
3. Moet geheel onzichtbaar werken, zonder dat mijn ouders er ooit iets aan hoeven te doen, en
4. Moet dus ook geheel automatisch updates ophalen.
Daarnaast zou het mooi zijn als er een gratis virusscanner is die aan deze eisen voldoet. Lukt dat niet, dan graag in elk geval zo goedkoop mogelijk.
Wat zijn jullie suggesties??
Groetjes, Hugo


Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:23-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2729.2
 Onderwerp:Welke virusscanner??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>>Wat zijn jullie suggesties??<<
 
Lees ook eens het verhaal van Michel over de verschillende scanners.
Groetjes
Henk


Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:PeterDatum:23-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2729.3
 Onderwerp:Welke virusscanner??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

>>Wat zijn jullie suggesties??<<

NOD32, niet gratis, wel goed.
Spybot S&D
Hijackthis, alvast installeren.
een RemoteControl programma, om de spoedreisjes te beperken, bijv. NetSupport


groeten, Peter



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:23-01-2006
 Aan:PeterMsgID:2729.4
 Onderwerp:Welke virusscanner??Forum:ws-nlcomputer
Peter,
>>een RemoteControl programma, om de spoedreisjes te beperken, bijv. NetSupport<<
Dat hoef niet, XP heeft een prima programma 'Verbinding met extern bureaublad' waarmee je een andere computer volledig kunt overnemen, via een netwerk of internetverbinding.

______________________
Groeten, Ruud de Wit
Sysop NL Computer Forum


Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2729.5
 Onderwerp:Welke virusscanner??Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
1. Moet de meest voorkomende virussen bestrijden
2. Moet een update service (en/of heuristics) hebben die nieuwe virussen snel herkent
3. Moet geheel onzichtbaar werken, zonder dat mijn ouders er ooit iets aan hoeven te doen, en
4. Moet dus ook geheel automatisch updates ophalen.
Daarnaast zou het mooi zijn als er een gratis virusscanner is die aan deze eisen voldoet. Lukt dat niet, dan graag in elk geval zo goedkoop mogelijk.]

Gelukkig schrijf je zo goedkoop mogelijk, want een gratis virusscanner die écht voldoet is er naar mijn mening niet.
Ik heb hier de laatste maanden nogal wat over Nod32 geschreven, de naar mijn bescheiden mening (en gelukkig niet alleen die van mij, maar ook van een aantal gerenomeerde bladen als VirusBulletin) beste scanner op de markt. Kost 39 euro (incl 1 jaar updates, verlenging 28 euro p/j) en doet wat jij wenst:
    Beste heuristische capaciteiten Dagelijks geheel automatische en zeer snelle updates Zeurt niet, stoort niet (zie opm) Belast het systeem veel minder dan de bakbeesten[/list]Opm: Kies bij installatie voor "expert" dan kan je tijdens setup kiezen wat je gescand wilt hebben, of alle of geen of alleen geïnfecteerde e-mail voorzien wordt van een "gescand door Nod32" onderschrift, dan kan je het splash screen uitzetten, automatische programma-updates en virusdefinities ophalen aanzetten, kiezen voor auto blokkeren van beestjes van internet zonder waarschuwingen, en kiezen voor de stille mode (waarschwuwingen die geen gebruikers-invoer vereisen uitzetten). Kan je naderhand natuurlijk ook instellen via de vele, vele configuratie opties.
    S&D is nog steeds prima (versie 1.4 dan wel), heeft zo hier en daar een nuk, en je moet het goed instellen. Maar met Nod aan boord zal je zien dat S&D niet zoveel meer te doen heeft.


    Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
    Homepage