Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

248 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 05:49:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: remote  (gelezen 9906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
remote
« Gepost op: 20 juni 2012, 10:01:29 »
Hoi All,
 
Een kennis heeft computerproblemen en vraagt om hulp. De kennis zit in NL en ik zit in ES. Normaal geen probleem want daar hebben we remote-programma's voor. Ik gebruik Crossloop maar dat loopt niet lekker. Regelmatig verbreekt de verbinding en moet telefonisch of via mail de toegangscode weer vernieuwd worden. Ook na herstart moeten we uiteraard weer opnieuw verbinding leggen.
Ik heb ooit eens de klok horen luiden over een programma waarmee ik zonder apart inloggen, constant in verbinding kan staan met een andere pc. Iemand bekend met dat programma? Dus wat ik wil is dat het op de PC's wordt geinstalleerd en ik daarna direct verbinding heb met die pc na opstarten. BVD voor een bruikbare tip. Gr. uit warm ES.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: remote
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2012, 13:43:28 »
Hoi Don,
 
Ik gebruik daarvoor als een jaar of 8 Radmin (remote administrator) van Famatech.
 
De server (een klein programma) wordt tevoren op de te bereiken pc geïnstalleerd, en kan daar naar believen altijd draaien of door de gebruiker worden aangezet. In de router moet er een poortje doorgestuurd worden naar de pc waarop die server draait.
De viewer hoeft niet geïnstalleerd en kan op iedere willekeurige plek met internet worden gebruikt op de pc over te nemen, zaken voor te doen, bestanden te kopiëren et cetera. Radmin is erg snel, en sommige van mijn klanten gebruiken het om thuis op de pc op de zaak te kunnen werken.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: remote
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2012, 15:11:11 »
Hoi Michel,
 
Dat programma werkt inderdaad een stuk beter dan Crossloop. Ik heb de 30 dagen versie gedownload en geinstalleerd op pc en laptop. Via het interne ip-adres en instellen gebruikersnaam en wachtwoord gaat het hier in huis prima maar dat zal met een NL pc dus niet lukken want daar moet ik zeer waarschijnlijk eerst door een router heen. Dus dat wordt ip-adres server en ip-adres router. Hier in huis is het router-ip-adres voldoende. Hoe los ik dat nu op voor remote met pc's op afstand? Wat moet men aan de andere kant van de lijn nog instellen en welke info van hun moet ik wáár bij mij instellen? BVD, Donski
 
Nagekomen: ik zie aan de remote kant bij Huidige Verbindingen een 4 cijferig poortnummer staan. Is dat soms het nummer wat ik te weten moet komen en bij mij ook moet invullen? (momenteel zijn die nummers zowel bij mij als op de laptop hetzelfde maar dat lijkt me logisch. Ik zit n.l. met beide computers via één en dezelfde router) En volstaat daarna het ip-adres wat de remote-kant ziet als hij de muiscursor op het ikoontje laat rusten? Dat is dan in feite niet het ip-adres van de server maar van de insterne verbinding.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2012, 15:27:22 door Don »

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: remote
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2012, 15:22:52 »
Kijk ook eens bij Logmein.com. Dat werkt weliswaar via een webbrowser maar kan wel alles (PC/Mac/Tablet) met vrijwel alles (PC/Mac/Tablet en ook kruiselings verbinden. Soortgelijk teamviewer.


Anders zijn er legio VNC Server & Clients die datzelfde doen. (Dit zijn tevens de produkten voor Kerels)


PS: voordeel van Logmein/Teamviewer is dat er niets aan de router gedaan hoeft te worden.


Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: remote
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2012, 15:30:36 »
Ton, bedankt voor je reactie maar mij gaat het vooral om een 'kind kan de was doen verbinding'. Zodra de andere kant de pc aanzet, moet ik er op kunnen inloggen en ik zie dat Radmin dat perfect doet. Hier in huis heb ik het in elk geval al prima voor elkaar. En het werkt snel. Nu nog even door de router op afstand komen en ik ben waar ik wezen wil. Het zijn hele lieve mensen aan de andere kant van de lijn maar ze hebben de balluh verstand van computers. Dus ik moet hun niet te veel vragen. Groeten uit warm Spanje. (beetje té warm. T'is weer wennen)

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: remote
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2012, 16:00:16 »
Hoi Don,

Dat poortnummer (default 4999 dacht ik) mag je zelf naar believen aanpassen. Gebruik bij voorkeur een ander nummer. natuurlijk moet je zowel in de server als in de client hetzelfde nummer instellen.

Vervolgens moet je het volgende regelen:

1: de server moet op de te bedienen pc worden geïnstalleerd, een gebruiker en een wachtwoord worden aangemaakt en een poortnummer ingesteld. Dat kan je met wat telefonische hulp de ontvanger wel laten instellen.
2: een eventuele sofware firewall moet óf worden uitgeschakeld óf het gekozen poortnummer moet doorgelaten worden. Ook nog telefonisch te regelen.
3: Het Wan (internet) IP adres van de ontvanger moet bekend zijn (eenvoudig te vinden via WatIsMijnIp.nl)
4: Het Lan IP adres van de over te nemen pc moet bekend zijn (eenvoudig te vinden via IPconfig)
5: In de router moet de gekozen poort geforwarded worden naar het Lan IP adres. Als je merk en type router weet helpen we je even met hoe dat moet.

De bonusvraag is echter: Hoe kom je in de router?

- is inlognaam en wachtwoord router bekend?
- heeft de ontvanger genoeg inzicht om die portforwarding in te stellen?
- of, kan de ontvanger misschien tijdelijk de router via internet bereikbaar maken, zodat jij het (via het Wan IP adres) zelf in kan stellen.

Het is in principe maar een paar minuten werk, en dan heb je ook wel wat. Het is van belang te weten dat áls er eenmaal zo'n portforwarding (ook wel virtual server of NAT of redirect genoemd) in de router is, je niet alleen één pc op kan, maar alle computers in een netwerk (moeten dan wel allemaal zo'n servertje aan boord hebben). Dán wordt het echt erg handig.
Tip: Bij de instellingen van de client kan je ergens kiezen voor het aantal schermen per seconde. Stel dat op 10 of zo in als je via Internet werkt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: remote
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2012, 18:08:19 »
Citaat
heeft de ontvanger genoeg inzicht om die portforwarding in te stellen?
Er zullen bij twee ontvangers zaken moeten worden ingesteld. De een weet veel van voetbal en en de ander weet altijd heerlijke dikmakers te serveren als ik bij haar thuis achter de pc zit om te helpen maar als ik over portforwarding zou beginnen, denk ik dat ze naar de portfles grijpen om me wat in te schenken;-)
 
Ik ga het een en ander proberen in te stellen via Crossloop. Als je daar nog hints voor hebt, graag. Alvast bedankt. Donnemans. 

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: remote
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2012, 21:40:04 »
Hoi Don,

Met TeamViewer (www.teamviewer.com) kan dit ook. Ik kan op elk moment de computer van mijn schoonvader overnemen. Op zijn computer draait dus TeamViewer. Voor privé-gebruik is TeamViewer gratis.

Voordeel van TeamViewer is dat het de standaard poorten (80 of 443) gebruikt. Dus je hebt geen gedoe met poorten die je in firewalls moet openzetten of moet forwarden.

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: remote
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2012, 08:41:39 »
Hoi Don,

Met TeamViewer (www.teamviewer.com) kan dit ook. Ik kan op elk moment de computer van mijn schoonvader overnemen. Op zijn computer draait dus TeamViewer. Voor privé-gebruik is TeamViewer gratis.

Voordeel van TeamViewer is dat het de standaard poorten (80 of 443) gebruikt. Dus je hebt geen gedoe met poorten die je in firewalls moet openzetten of moet forwarden.

Groeten,

Ronald

Heb dit weleens gebruikt maar je moest toen wel codes (voor toestemming) uitwisselen. Dat vind ik een voordeel van logmein, dat kun je (als eenmaal geinstalleerd, geen speciale instellingen nodig) gebruiken vanaf elke willekeurig systeem zonder gemier met poorten. Je hoeft alleen de ID/Password van de ander te hebben.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: remote
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2012, 00:52:00 »
Hoi Ronald,
>> Voordeel van TeamViewer is dat het de standaard poorten (80 of 443) gebruikt <<
Met radmin kan je iedere poort gebruiken die je wilt, dus ook reeds openstaande. Ik houd er niet zo van poort 80 te gebruiken, het zit een evt. webserver (in pc of router) in de weg, en genoemde poorten zijn dé ingang voor hackpogingen.  Vandaar dat ik ook de standaard ramin poort niet gebruik maar een volslagen onbekende poort. Ik heb er die eenmalige paar minuten werk graag voor over.
Maar de grootste voordelen van radmin tov van logmein teamviewer gotomypc en andere 'man in the middle' oplossingen zijn, dat er geen 'man in the middle' is. En daarnaast de al genoemde gatewayoptie waarmee je via één connectie alle stations in een netwerk remote kan beheren. Verder is naar mijn ervaring niets zo snel als radmin.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: remote
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2012, 21:50:20 »
Hoi Ton,

Heb dit weleens gebruikt maar je moest toen wel codes (voor toestemming) uitwisselen.

Ja, dat is de standaard werkwijze. Je kunt ook de TeamViewer service installeren op een (op elk moment over te nemen) computer, en dan vervolgens die computer toevoegen aan 'Computers en contacten' van een TeamViewer installatie op een andere computer. Uiteraard zit hier nog wel een extra beveiligingslaagje overheen, in de vorm van wachtwoorden.

Logmein ken ik ook, dat gebruik ik wel eens voor m'n werk. Dat is ook heel prima software!

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: remote
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2012, 21:57:08 »
Hoi Michel,

Met radmin kan je iedere poort gebruiken die je wilt, dus ook reeds openstaande.

Da's mooi! Bij mijn vorige werk hadden we eerst een remote support tool waar je alleen héél specifieke poorten kon gebruiken. Dat gaf nogal eens 'gedoe' bij IT-afdelingen van wat grotere klanten. TeamViewer was toen een verademing, want juist dankzij het gebruik van poort 80 of 443 kwamen (komen) zij door bijna iedere vuurmuur. ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence