Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

207 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:49:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Virusscanner vergelijking  (gelezen 13906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Virusscanner vergelijking
« Gepost op: 8 november 2009, 20:11:59 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-02-2007
 Aan:AllenMsgID:3274.1
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi,

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 12/02/2007 15:27 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Hier de tot en met 2006 bijgewerkte malware scanner scorelijst. Opvallend zijn de laatste heuristische resultaten van Antivir Premium en Antiviruskit bij AV-Comparatives, die deze twee scanners ondanks de matige testscores bij Virusbulletin een heel stuk in de ranglijst doen stijgen. De voorsprong van Nod32 is alleen maar toegenomen t.o.v. 3 maanden geleden, terwijl de 'grote twee' steeds verder afzakken in het klassement. AVG is zoals gewoonlijk de hekkesluiter, deze scanner doet vrijwel niets aan heuristiek, en mist daarnaast ook nog eens menig bekend beestje. Als Panda zo doorgaat, wordt ze uit het lijstje geschrapt. Het bedrijf vertikt het al bijna een jaar haar scanner aan te bieden aan de testlabs.
Bijlagen :

Virusscanner_compilatie_score.jpg
260KB


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:WeskaapDatum:12-02-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3274.2
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Het blijft me verbazen dat de bekendere merken zo slecht scoren, hoe kan dat nou?
Symantec gebruiken we op de zaak....is er toevallig ook een engelstaloge website wat dit soort scores bijhoudt/test doet? Misschien dat ik ze dan kan overtuigen.
Groetjes,
Jetty (NOD32)
Save Pluto!


Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-02-2007
 Aan:WeskaapMsgID:3274.3
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Ha die Jetty,
>> Het blijft me verbazen dat de bekendere merken zo slecht scoren, hoe kan dat nou? <<
Marketing (lees poen) en kwaliteit zijn niet hetzelfde. Met name Symantec kent vrijwel iedereen, als is het maar omdat je op iedere computer die je koopt een trialversie van dat ding vindt. Symantec is vrij goed in het detecteren van bekende virussen, maar ruim ondermaats in het vinden van nog onbekende malware, en dat is toch wel het speerpunt in de verdediging. Wat heb je er aan als je besmet bent geraakt en een dag later pas beschermd wordt. Dus is het onderscheppen van onbekende virussen volgens een heuristische (=  op basis van het gedrag) methode belangrijk. Daarnaast is NAV nogal een lastpost en vreet het geheugen en processorkracht. Voor McAfee gaat ongeveer hetzelfde op.
Maar je weet hoe het gaat bij mensen die niet zelf de zaken écht uitzoeken: Naamsbekendheid... en dan is het goed. Gelukkig is Nod32 met afstand de snelst groeiende malwareleverancier in Nederland, dus de zaak kan gaan veranderen.
>> is er toevallig ook een engelstaloge website wat dit soort scores bijhoudt/test doet? Misschien dat ik ze dan kan overtuigen. <<
Jazeker: www.av-comparatives.org en www.virusbulletin.com Dat zijn al jaren betrouwbare bronnen van tests. Niet dat je met wat nadenken niets op die test aan te merken zou kunnen hebben, maar het zijn de enige bedrijven die al jaren volgens een vast stramien testen en zo betrouwbare want vergelijkbare resultaten oplepelen. Voor VirusBulletin.com moet je even een account aanmaken. Overigens is een bezoekje aan www.nod32.com of www.nod32.nl ook de moeite waard. Laten ze eens de gratis trial van Nod 2.7 over een paar van hun computers halen. Wie weet schrikken ze nog.
De getallen die je in het grafiekje ziet zijn afkomstig van deze twee testlab's. Terzijde: Je hebt al updated naar nod32 versie 2.7 (Vista compatible + live rootkit detectie)

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 12/02/2007 15:53 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:PeterDatum:12-02-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3274.4
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>>Daarnaast is NAV nogal een lastpost en vreet het geheugen en processorkracht.<<

Idd. Vorige week een nieuwe laptop onder handen gehad. Internetten ging redelijk, Netwerken via xp of 98 lukte hoogst zelden. Na deinstallatie van de bijgeleverde NAV en installatie van NOD32 liep dat als een trein. En ook 100 MB aan geheugen meer ter beschikking.


Peter




Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:13-02-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3274.5
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel ,

>> Antivir Premium <<

Dat  is dus "mijn" scannertje. Dat wil zeggen, die gebruik ik met een licentie voor de Windows XP machine thuis. Mooi dat hij zo hoog staat. En die ene "F" is dus de beste score van allemaal. Maar één keertje iets gemist in een complete berg viruszooi over alle testen allertijden. Lijkt me een missertje op een ander vlak, maar soi. Hij is echt goed en daar laten we het bij!Bedankt voor het bericht, Michel!

groetjes,
Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-02-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3274.6
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> En die ene "F" is dus de beste score van allemaal.  <<
Nee, natuurlijk mag je dat zo niet lezen.
Nod32, 45 keer getest, 3 keer mis (overigens waren deze 3 bloopers van 6 tot 10 jaar geleden)
Anitvir, 9 keer getest, 1 keer mis (de blooper was van oktober 2006)

Welke is nu de beste? Natuurlijk niet Antivir. Die moet nog bijna een decennium bewijzen dat hij goed blijft werken. 
Maar, de heuristische vermogens van Antivir nemen echt opvallend toe: Was het november 2005 nog helemaal prut, in de mei en de november test van 2006 scoorde het 54% en 53% en kwam daarmee in de top. Verder is het ding aardig snel, en kent weinig false positives.

Conclusie: Antivir kan een hele goede scanner blijken als verdere bloopers uitblijven, maar het moet nog wel een echt track-record opbouwen. Ik zou hem in trendy termen de aanmoedigingsprijs voor 'aanstormend talent' geven. Voor het Nod32 naar de kroon kan steken, zijn we jaren verder (en moet Nod32 steken laten vallen).

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 14/02/2007 16:27 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:15-02-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3274.7
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Welke van deze scanners zijn gratis?

Groetjes

Henk


Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-02-2007
 Aan:HenkMsgID:3274.8
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Welke van deze scanners zijn gratis? <<
'Ollander'?
Als ik het goed heb geen. Er zijn wel wat uitgeklede consumenten en full-blown trial versies te vinden van een aantal merken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ronald BeukerDatum:15-02-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3274.9
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> full-blown trial versies  <<
En dan heb je nog van die 'Ollanders die maar blíjven proberen (meestal duurt de twijfel totdat de volgende versie is verschenen) ...
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:15-02-2007
 Aan:Ronald BeukerMsgID:3274.10
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> 'Ollanders <<
Ik moet je teleurstellen. Ik vraag het namens een zeeuw en een Belg.

Groetjes

Henk


Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-02-2007
 Aan:HenkMsgID:3274.11
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Ik vraag het namens een zeeuw en een Belg <<
Ok, die Belg zal een Vlaming zijn dus die telt nog een klein beetje mee, en die Zeeuw is vast zo zunig, dat die voor twee 'Ollanders mag doorgaan.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:16-02-2007
 Aan:HenkMsgID:3274.12
 Onderwerp:Virusscanner vergelijkingForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,

>> Welke van deze scanners zijn gratis? <<

Die van "mij" natuurlijk. Ik moet er wel bijzeggen dat de updates duidelijk stroever lopen en de betaalde versie van Antivir via het Internet maar 20 euro's kost.

Na een tijdje de gratis versie met uitstekend resultaat hebben gebruikt heb ik die twee tientjes betaald. Dat zijn die mannen en dit produkt beslist waard! Die updates lopen nu als een treintje.

Ga hierheen voor de gratis versie van Antivir (en néé, ik heb geen aandelen <grinnik>);

http://www.free-av.com

Succes!

PS: laat ze maar lachen over Belgen, Zeeuwen en Vlamingen of wat het ook nou weer wezen mag. Wie het laatst lacht, lacht het best. <puh>

groeten,

Just  (op een vreemde PC, dus geen tierelantijnen dit keer)