Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:07:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 7 Home Premium - netwerk printer installeren een groot probleem  (gelezen 16942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Goedemorgen,

Ik heb hier thuis twee nieuwe PC's gekocht met Windows 7 Home Edition. Dat bevalt verder prima.

Nu had ik voorheen mijn Canon inktjet printertje aan mijn Linux Ubuntu PC gedeeld via het netwerk. Dat draaide via Windows XP voorheen heel prima.

Maar via Windows 7 is het absoluut niet voor elkaar te krijgen. Gisteravond laat heb ik ten einde raad ergens een Windows XP laptop opgetrommeld en jahoor, die Canon printer was weer helemaal probleemloos te vinden. De allereerste poging resulteerde meteen in een nette testpagina.

Ik heb heel Google afgegraasd en jahoor. Overal wordt dat probleem aan de orde gesteld. Uitgebreid wordt er door de nodige MicroSoft MVP lieden heel de methode om netwerkprinters te installeren soms zelf héél uitgebreid herhaald. In een aantal gevallen zelfs op een nogal belerende toon ook nog. Vervolgens zijn er de nodige reacties dat dat dus niet werkt. Nee, dat klopt.

In een paar gevallen wordt gemeld dat het voor elkaar is, maar ik zit me nou af te vragen of men hier op een diplomatieke manier via de achterdeur het gekkenhuis verlaten wilde zonder op te vallen.

Mijn echte probleem is dat ik die Canon regelmatig gebruik en dus is hij in prima conditie. De andere huisgenoten printen slechts sporadisch. Hang ik een printertje aan hun systeem, dan is dat ding na een maand of wat niks doen meestal niet meer aan de gang te krijgen. Dat gedeelde printertje was daarom een geweldige oplossing.

Maar tja, niet bij Windows 7 dus. Gisteravond als laatste greep nog heel de firewall uitgezet. Ik zit toch achter een router met de hele bubs. Ook geen resultaat.

Zucht ...

Als hier iemand de truc weet, heel graag. De installatie routine zowel als local printer met internet poort en als netwerkprinter via een netwerkadres http:// is hier nou wel bekend. Dat adres heb ik ook nog in de Internet settings als vertrouwde website gezet. Nee, dat hielp ook niet.

Ik vraag me eerlijk gezegd nou ook af hoe Windows 7 dan met een echte netwerk printer omgaat of met een printservertje met mijn Canon eraan?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

 
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7 Home Premium - netwerk printer installeren een groot probleem
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2012, 00:51:59 »
Hallo Just,

Ik had hetzelfde probleem en heb dit opgelost met een PDF (CutePDF) printer en een gedeelde map print_share die in het netwerk door alle computers bereikbaar is. Als ik op de probleem computer wil printen, dat zet ik de gegenereerde PDF in de print_share map en print deze op de printer uit die aan een Win7 of ander systeem computer aangesloten is. Nog een voordeel, je hebt van alle afdrukken een kopie....

Overigens gebruik ik ook veel Teamviewer...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7 Home Premium - netwerk printer installeren een groot probleem
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2012, 10:38:43 »
Hoi Ruud,

Dat is ook een idee!

Ik loop er ook aan te denken aan die Windows PC's toch een printer te hangen. Er ligt er hier nog wel eentje. Die deel ik dan en één keer in de week print ik wat kleins via een crontab job. Puur om die printer niet te laten uitdrogen. Drie kleine stippen kleur en één stippie zwart of zal ik aan de streepjes?



met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Windows 7 Home Premium - netwerk printer installeren een groot probleem
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2012, 21:29:45 »
Hoi Just,

Heb je het ook nog geprobeerd via Afdrukbeheer? Zie in het Configuratiescherm de optie Systeembeheer, en dan Afdrukbeheer. Ik heb in het verleden een printer via die beheermodule wél kunnen installeren, wat met de 'normale' manier niet lukte.

En anders zou je de printer ook nog zelf direct aan het netwerk kunnen hangen (als de printer zelf geen netwerkaansluiting heeft, dan met een klein kastje ertussen). Dat heeft als bijkomend voordeel dat je niet verplicht bent om eerst de computer in te schakelen waaraan de printer fysiek is aangesloten. :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence