Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:45:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: ALT codes op mijn laptop  (gelezen 11067 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
ALT codes op mijn laptop
« Gepost op: 17 september 2012, 06:46:06 »
Hallo allemaal,
 
Op mijn desktop houdt ik de ALT knop ingedrukt en tik 16 in op het num pad en dan verschijnt dit teken: ►
Op de laptop gaat deze vlieger niet op omdat er geen num pad opzit. Het lukt alleen als je eerst met de blauwe FN toets het NumLk activeert maar dan heb je dus het num pad in je toetsen bord en moet je daarna weer uitschakelen.
Mijn vraag is: Is er een manier/methode waardoor je de numerieke toetsen bovenaan kan gebruiken in combinatie met de ALT toets.
 
Groeten uit een warm en zonnig Costa Rica,
 
Ruud
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ALT codes op mijn laptop
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2012, 11:25:57 »
Hoi Ruud,
 
>> Mijn vraag is: Is er een manier/methode waardoor je de numerieke toetsen bovenaan kan gebruiken in combinatie met de ALT toets.
<<
 
Voorzover ik weet kan dat standaard niet.
 
Mocht je echter op zoek zijn naar alleen de bekende diacritische tekens plus wat veelvoorkomende vreemde tekens (ëéô㡲³©¾½¼ enzovoort), dan is er wel een  weg. Laat dat dan even weten.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: ALT codes op mijn laptop
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2012, 22:53:08 »
Hallo Michel,
 
...."Voorzover ik weet kan dat standaard niet."....
Daar was ik al bang voor. Ik kon het ook op het net niet vinden anders dan het gegoochel met de Fn en NumLk toetsen.
Ik kan natuurlijk de Character map gebruiken via -►start -►all programs -► accesoires -► system tools -► maar daar staan dus duizenden karakters. Zoekt niet echt handig.
Ik ben benieuwd wat jij voor alternatief hebt te bieden.
 
Groeten Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ALT codes op mijn laptop
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2012, 00:42:36 »
Hoi Ruud,

Als je keyboard international heb aanstaan (eigenschappen toetsenbord, taal nederlands, indeling VS(internationaal), dan kan je de standaard diacritische tekens maken met de toetsen " ' ` en ^ (met een beetje fantasie zie je hier staan: trema, accent naar rechts, accent naar links en het dakje (de accent circonflexe).

Als het goed is (en deze toetsenbordindeling staat aan), gebeurt er niets als je de " indrukt. Druk daarna op de e, je krijgt ë, of de o dan krijg je ö en zo met iedere klinker. Doe hetzelfde bij  de ` (linksboven) en de o, je krijgt ò. Met ^ en de e krijg je ê.
Mogelijk wil je ook graag de ~ en de n proberen: ñ en de ' (links van Enter) met de c: ç
Wil je bijvoorbeeld de " laten zien zonder dat deze boven de eerstkomende klinker komt, dan druk je op de " en de spatie dan wordt de 'dode' toets opgeheven. Het lijkt wat ingewikkeld, maar het went heel snel, en blijkt toch wel redelijk intuïtief.
 
Hiernaast is er de rechter Alt toets (Alt Gr). Deze toets tegelijk met heel veel andere toetsen geeft  tekens als: ¡ (met het uitroepteken), ² ³  € ¼ ½ ¾  ® (met de r) © (met de c). Probeer alle toetsen eens in combinatie met de rechter alt toets.
 
« Laatst bewerkt op: 18 september 2012, 00:48:29 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: ALT codes op mijn laptop
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 03:32:41 »
¡Caramba!
 
Geinig. Nooit geweten. Het is wel even zoeken maar het is ook een mogelijkheid.
 
Bedankt en tot ziens/horens/schrijfs etc.
 
Ruud
 
P.s. Als alles goed gaat komt morgen mijn nieuwe (omgeruilde) wireless router.
Ik hou jullie op de hoogte via mijn andere thread.
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.