Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:25:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Doorstart problemen.  (gelezen 15709 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Doorstart problemen.
« Gepost op: 19 september 2012, 12:42:02 »
Beste medeleden,
Het volgende fenomeen doet zich voor;
Mijn desktop wil soms wel en soms niet opstarten. Wat is namelijk het geval, zet ik de knop om van de voeding dan wordt de aan/uit knop verlicht. Dit is voor mij een indicatie dat voeding oké is. Druk ik nu deze knop in dan stopt het opstartproces. D.w.z. niets werkt meer geen koelers o.i.d. het enig wat ik hoor is een hele lichte zoem in de kast maar verder geen actie in de pc. Ook komt er geen signaal van de BOIS. Als ik de knop van de voeding uit zet en daarna weer aan dan gebeurd weer hetzelfde als hierboven beschreven.
Echter, het wil wel eens lukken dat de opstartprocedure wel lukt en daarna het weer uitstekend zonder problemen. Het blijft een gok of de desktop bij de eerstvolgende keer wel wil opstarten. Ik heb geen idee wat hier aan de hand is. Voor de zekerheid laat ik de machine nu aanstaan zodat deze op een gegeven moment in de slaapstand terecht komt en doe het scherm dan uit.
Ik heb de deze machine ter reparatie aangeboden en de conclusie was dat het moederbord defect is, de voeding in het bord werkt niet goed. M.a.w. er zit niets anders op om een nieuwe computer aan te schaffen. Ik vind/vond dit nogal kort door de bocht. Zijn er medeleden die zoiets dergelijks ook hebben meegemaakt en wat er gebeurd is om tot een oplossing te komen?
 
Met vriedendelijke groet,
Boyo.

Volledigheidshalve vermeld ik nog enige gegevens van de pc:
Besturingssysteem:       Windows Vista Home Premium OEM 32-bits SP 2
Moederbord:                  MSI model MS-7255
Bios Vendor:                  Phoenix Technologies LTD
Bois version:                  6.00 PG
CPU:                               Intel Pentium D 2.8 Ghz. Dual Core
Werkgeheugen:             A-Data  2x 2Gb DDR 2 (PC2-6400)
Videokaart:                    Radeon (Asus) EAH4350 Silent 512 MB
Geluidskaart:                 AMD high Definition Audio Device
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Doorstart problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2012, 14:10:16 »
Dag Boyo,
 
Die moederbordjes worden op eBay voor een paar tientjes aangeboden.
Als je iemand kent die heel handig is, kan je alleen het bordje laten vervangen.
 
Maar.. Je weet zeker dat ze de oorzaak van het euvel nauwkeurig opgespoord hebben?
Het door jou beschreven probleem kán ook te maken hebben met een defecte voeding (en of dat lampje brandt, doet er niet toe).
 
Als de pc niet wil starten, doe dan eens het volgende: Stekker uit het stopcontact halen, en de aan/uit knop een seconde of 10 ingedrukt houden (ja, zonder dat de pc op het stroomnet is aangesloten).
Dan even wachten en de stekker er weer in. Nu de pc weer starten. Werkt dat wel goed?
Zo ja, dan wijst het eerder op een probleem in de voeding dan een probleem in het moederbord.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Doorstart problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2012, 16:20:55 »
Hallo Michel,
 
Dank voor je snelle antwoord.
Uiteraard ben ik er niet bij geweest toen men deze pc onderhanden heeft genomen.
Ik vind dit een vertrouwenskwestie en men serieus naar het probleem heeft gekeken om het op te lossen. Een vergelijk is als je je horloge wegbrengt om het van binnen schoon te laten maken cq. door te smeren.
Ik kan op dit moment niet de test uitvoeren voor wat betreft het aan en uitzetten van de machine omdat andere pc's gebruiken van deze pc  om o.a. te printen of foto's te bekijken/bewerken.
 
"Zo ja, dan wijst het eerder op een probleem in de voeding dan een probleem in het moederbord." Mag ik uit deze zin opmaken wanneer de pc niet of soms opstart dat het dan aan het moederbord zou liggen?
Zou het wellicht een oplossing kunnen zijn om bij voorbaat even een andere voeding erop aan te sluiten om zo een beter inzicht te krijgen van het euvel?

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Doorstart problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2012, 16:12:56 »
Dag Boyo,
Uit een ander bericht van jou begreep ik dat het euvel waarschijnlijk toch ligt in een defecte voeding, klopt dat en is het probleem dus opgelost?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Doorstart problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2012, 16:31:54 »
Op dit moment heb ik nog geen andere voeding in de pc geplaatst. En tot nog toe ondervind ik geen geen problemen meer met het opstarten van de machine. Maar toekomstige opstart problemen voor te zijn overweeg ik om een nieuwe voeding te plaatsen. Wellicht dat daar mee het opgelost is.