Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:42:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: reparatie c.q. onderhoudsoftware  (gelezen 7341 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
reparatie c.q. onderhoudsoftware
« Gepost op: 25 september 2012, 20:37:07 »
Het is al weer enige tijd geleden dat ik op het forum zichtbaar was, ditmaal heb ik echter geen problemen maar meer een algemene vraagstelling.
Op het gevaar af een open deur in te trappen, zocht ik eerst middels "Zoek" maar kon mijn vraag niet vinden.
Terzake:


Ik gebruik Ccleaner voor het lopende opruimwerk; toch heb ik het gevoel dat bij mij de boel aan het dichtlopen is en zou ik graag d.m.v. een deugdelijk onderhouds-systeem willen weten wat opgeruimd moet worden en wat eventueel de PC vertraagt.
OS is w7 en ik heb een groot aantal programma's die ik incidenteel gebruik, temeer daar ik nu semi-permanet op mijn boot woon.
Ik zoek dus een programma dat zonder risico is te gebruiken.
Het spreekt voor zich dat ik niet af ga op suggesties van systeempiraten die heel graag je systeem willen checken en je dan vervolgens vol met malware stouwen.


Mijne heren, ik hoor graag van u.




Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: reparatie c.q. onderhoudsoftware
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2012, 21:33:19 »
Hoi zzp1,

Er is niet 1 programma om alle mogelijke problemen in een computer te herkennen en op te lossen.
Software hoeft altijd het probleem het zijn, er kan ook een hardware probleem zijn.
Elk probleem of problemen in een computer vraagt eigenlijk om maatwerk.

Aangezien op afstand hulp geboden wordt en de besmette computer fysiek niet zichtbaar is, wordt met tooltjes,logfiles en de feedback van de eindgebruiker naar een oplossing gewerkt.
Welke tools dat zijn hangt af van de situatie.
Een complete her-installatie is soms echter onvermijdelijk.

Citaat
Het spreekt voor zich dat ik niet af ga op suggesties van systeempiraten die heel graag je systeem willen checken en je dan vervolgens vol met malware stouwen.
Je doelt op nep-virusscanners en nep-cleaners?


Wat kan je zelf doen:

a) Windows Updates inschakelen en installeer de updates.
b) Zorg dat Java up-to-date is en dat alle oude versies ge-deinstalleerd zijn.
c) Installeer maximaal 1 antivirus-scanner, al dan niet gratis, en hou deze up-to-date.
d) Installeer een anti-malware programma, zoals MBAM (Malwarebytes' Anti-Malware).
Eens per week scannen, update eerst, is aan te raden.
e) Een cleaner tooltje zoals CCleaner ruimt allerlei tijdelijke bestanden en overbodige items op. Dit betekent niet dat je computer vervuilt/besmet kan raken. Snelheidswinst, wat dergelijk programma's vaak beweren is meestal nauwelijks merkbaar.
f) Gebruik PSI of OSI om te bepalen of de software die je gebruikt veroudert is, en mogelijk dus onveilig.
g) Nog wat leesvoer: http://users.telenet.be/marcvn/spyware/infecties-voorkomen.html


Groeten, Peter