Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

301 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 00:04:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: processor oververhit?  (gelezen 10778 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 91098
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
processor oververhit?
« Gepost op: 26 oktober 2012, 10:26:00 »
hallo allemaal.

toen ik vandaag een game ging spelen freezde me scherm in 1x en liep het geluid vast, toen ik mijn pc handmatig opnieuw opstarten, kreeg ik een soort programma in beeld (ik geloof dat het je bios was of zoiets) die zei dat mijn processor te heet was geworden.
dit is 2keer gebeurt, 1 x speelde ik het spel op ultra en de 2e x op medium grapichs. gebeurde allebij na ong dezelfde tijd.
omdat mijn pc dus zegt dat het mijn processor was die te warm was geworden heb ik 2 programma´s geinstalleerd om te kijken hoe warm die nu was. (speccy en coretemp)
speccy geeft een processor temp van 65 aan (met nu alleen internet explorer aan en core temp geeft dit aan:
#0 57c
#1 56c
#2 66c
#3 65c

ik heb met speccy ook gekeken hoe hoog die werd toen ik het spel alleen maar aanzette en dat was na 1 minuut 82c
met een stresstest zaten de temperaturen na ong 30 sec al boven de 90c

nou weet ik niet (en ik kan t ook niet vinden) of dit normale temperaturen zijn.
mijn pc is nog redelijk nieuw (6 maanden ong) en al wel 2 x terug geweest voor reparaties aan de grafische kaart (laatste keer ong 2 maanden terug is der een nieuwe ingezet)

mijn vraag is dus, zijn dit normale temperaturen en zonee wat kan ik deraan doen?

dit zijn de specs van mn pc mochten jullie dat nodig hebben.

cooler master haf 912 behuizing
650 watt voeding
intel core i7 3820 3.60 Ghz
coolermaster hyper 421S
asus 2011 P9X79
7.1 geluidskaart
corsair vengeance 16 GB DDR3-1600-Quad_Kit
1000 Gb satall harde schijf
AMD RADEON HD 7800 series

met als OS windows 7 64-bit

gr. richard

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: processor oververhit?
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:23:32 »
Dag Richard,
 
Pittige processor, maar ook met een prima koeler, zou goed moeten werken.
 
Ik zou in eerste instantie aan twee mogelijke oorzaken denken (want 90 graden na 30 seconden stresstest is niet normaal):
 
- de plaat van de koeler maakt geen goed contact met de processor (zit een kiertje tussen, of een luchtbel). Dit valt meestal wel te testen door de koeler (voorzichtig!) aan te raken als de computers fors belast wordt. Is de processor volgens jouw tooltje heet en de koeler koel, dan zit er iets niet lekker tussen de koeler en de Cpu. Dan na laten kijken, is geen klus voor een onervaren iemand.
 
- de koeler kan zijn hitte niet kwijt. En dit kan weer meerdere oorzaken hebben:
 
  • Er is veel te veel stof opgehoopt tussen de ribbels van de koeler. Eenvoudig te zien en te testen door tijdens die stresstest (heel voorzichtig) de koelribben aan te raken. Zijn ze heet en erg vuil? Zo ja schoonmaken.
  • Hetzelfde euvel, een te hete koeler, kan natuurlijk ook komen doordat de ventilator op de koeler niet meer draait, of véél te langzaam draait. Kijk eens in het bios hoe het toerental van de cpu cooler is afgesteld.
  • Is de koeler heet, en het inwendige van de kast is ook érg warm, dan zou het wel eens kunnen zijn, dat de kast de hete lucht niet kwijt kan. Zit er wel een extra ventilator in de kast die de hete lucht naar buiten blaast, en draait hij wel? Ook hier is in het bios soms een afstelling voor de vinden (de case-fan).
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 23:47:05 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline 91098
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: processor oververhit?
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2012, 16:48:57 »
hey michel bedankt voor je antwoord.
ik denk haast dat het het 1e moet zijn want ik dee weer een test, processor volgens de 2e tooltjes stond op 90+ maar dat was zeker niet aan te voelen aan de koeler.
weet jij toevallig hoe warm zo´n processor op zn uiterst kan/mag worden met zo´n koeler derbij??

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: processor oververhit?
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2012, 00:57:03 »
>> hoe warm zo´n processor op zn uiterst kan/mag worden met zo´n koeler derbij?? <<
Piektemperatuur ongeveer 85 graden, bij 90 graden gaat de temperatuurbeveiliging van de processor in.
Daarom kom je waarschijnlijk ook niet ver boven de 90 graden, de cpu gaat dan trager werken om de temperatuur niet verder op te laten lopen.
Bij 100 graden moet de cpu down gaan.
 
Michel Uphoff
Homepage