Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:06:30

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Test virus verzenden  (gelezen 10834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Test virus verzenden
« Gepost op: 8 november 2009, 20:27:14 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:21-10-2007
 Aan:AllenMsgID:3598.1
 Onderwerp:Test virus verzendenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond!,

Als  ik een nieuwe installatie doe van een virusscanner op een PC, dan kijk ik altijd of het ding ook echt werkt. Een mooi hulpmiddel daarbij is het EICAR testvirus.
Vanavond heb ik geprobeerd dat piepkleine bestandje naar een goede kennis te sturen. Dat hadden we zo afgesproken. Nou, dat ging dus mooi niet door. Mijn provider houdt dat mailtje netjes tegen. Zie de bijlage voor de teruggezonden boodschap.
Het EICAR testvirus is uiteraard geen echt virus. Het is een simpel rijtje tekens, die alle antivirus-leveranciers in hun virusdefinities hebben opgenomen en dus wordt herkend. Puur als testhulp middel.
Kijk hier voor meer informatie: http://www.eicar.org/anti_virus_test_file.htm
Je kan als test proberen één van de bestanden op die pagina te downloaden. Het antivirus-programma behoort daarop te reageren.
LET OP: afhankelijk van het antivirusprogramma kan het lastig zijn het gedownloade bestand weer te verwijderen. Bijvoorbeeld omdat het programma het EICAR-bestand  in quarantaine heeft geplaatst.
PS: je vraagt je wellicht af waarom mijn PC dat Eicar-bestandje wel accepteert. Tja, dat draait op Linux. Geen problemen met virus vooralsnog.

groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer

Bijlagen :

eicar-schermafdruk.jpg
53KB


Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:03-11-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3598.2
 Onderwerp:Test virus verzendenForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
>>Je kan als test proberen één van de bestanden op die pagina te downloaden. Het antivirus-programma behoort daarop te reageren.<<
Inderdaad, NOD32 kwam direct naar voren bij alle bestanden die ik download :-) Het werk dus goed.
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)


Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:03-11-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3598.3
 Onderwerp:Test virus verzendenForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> Inderdaad, NOD32 kwam direct naar voren <<

Goede zaak! Ik heb weleens gehad dat na een frisse installatie er mooi niks gebeurde. Instellingsfoutje (van mijzelf) en daar ben je dan tenminste bijtijds achter. Ik heb dat trouwens ook weleens meegemaakt met een door een ICT afdeling beschikbaar gestelde laptop. Dat was toch een lelijke flater.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:05-11-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3598.4
 Onderwerp:Test virus verzendenForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>>Ik heb dat trouwens ook weleens meegemaakt met een door een ICT afdeling beschikbaar gestelde laptop.<<

Was het ooit niet eens gebeurd met een beta versie van Compuserve software die aan de testers werd gestuurd?

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:05-11-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3598.5
 Onderwerp:Test virus verzendenForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> beta versie van Compuserve software die aan de testers werd gestuurd <<

Dat weet ik niet. Ik doe normaal nooit mee aan beta tests. Ik had er niet de juiste machine voor om risico's te kunnen nemen. Maar dat er door sommige bedrijven CDtjes mét virus werden verzonden? Ja, dat is wel voorgekomen en dat zal nog wel eens weer gebeuren ook. Lelijke missers zijn dat dan.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer