Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

207 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:25:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Opnieuw beginnen of vervangen  (gelezen 11659 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Opnieuw beginnen of vervangen
« Gepost op: 20 november 2012, 21:47:52 »
Hoi,

Een computer met XP begint langzaam te worden. HD blijft veel ratelen, defrag en cleaning-tools geven geen verbetering.
Wat is nu de beste keuze: nieuwe kopen (wordt dan Win7/8) of XP opnieuw installeren en opnieuw beginnen.
Computer is pakweg 7 jaar oud, 512MB ram en verder nooit geen problemen mee gehad.
De eigenaar is 60+

Groeten, Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw beginnen of vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2012, 23:18:25 »
Hallo Peter,

Een nieuwe kopen, zou ik zeggen. Over de keuze tussen Windows 7 of 8 kan ik niks zeggen. Ik ken Windows 8 niet. Windows 7 draait hier thuis voor het gezin en naar tevredenheid. Ik vrees echter dat hier niet veel meer te kiezen is. Je kan alleen Windows 8 kopen.

Nieuwe hardware en Windows XP lijkt me geen optie. Een frisse HD in de oude machine en XP er opnieuw op wel, maar dat is oude wijn in nieuwe zakken. Dat loopt wellicht binnen een jaar of zo mis. Dan heb je dubbel werk.

De machine is te oud geworden, jammer natuurlijk. Ik zou er persoonlijk ook geen Linux meer op zetten. Er zijn wel distro's speciaal voor dergelijke beperkte hardware, maar dan nog.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Opnieuw beginnen of vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2012, 13:42:58 »
Hoi Peter,
 
Kwestie van budget. Is geld geen echt probleem zou ik zeggen: nieuwe kopen en Win7 er zelf op zetten. Is het wel een probleem: Image met snapshot maken op een externe disk en XP op fris aangemaakte partitie zetten. Daarna performance testen en indien die accoord is, software installeren en gebruikersbestanden uit het image terugzetten.
 
Is de harddisk echter slecht (kan je met een van de vele tooltjes wel een beeld van krijgen), dan zou ik het oudje euthenaseren. Nee, niet de eigenaar..
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw beginnen of vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2012, 23:42:01 »
Hoi Just en Michel,

Bedankt voor de info. Heb de voors en tegens doorgegeven.
Laat nog wel weten wat het geworden is.

@Just,
>>Ik zou er persoonlijk ook geen Linux meer op zetten.
Niet, ik dacht dat Linux niet zo veeleisend was?


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Opnieuw beginnen of vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2012, 10:02:01 »
Hallo Peter,

Mijn oude Toshiba Tecra 8000 draait nog steeds met zijn 128 MB ram op Linux. Hij kan ook nog de dikke foto's van mijn digitale camera laten zien in een nette diashow. Maar dan staat het fannetje telkens héél giftig te spinnen. Dan ben je op de rand van de techniek.

Dat is niks voor de gewone man. Ik vind het zelf wel geinig om op de uiterste grens van het geheugen en de processor te werken. Er staat een kleine monitor continu in beeld. Zet ik de RAM vol, ga ik hoog in de CPU belasting? Dan weet ik dat de kans dat hij vastloopt heel dichtbij is.

Tegenwoordig is voor zo'n ding alles dik. Foto's, YouTube, ga maar door. Vandaar dat ik zeg, geen Linux. Want o.a met zijn kleine geheugen is het wel een beetje op in deze tijd. Ook al kan het prima in bijvoorbeeld Xubuntu met de lichtgewicht XFCE omgeving of Lubuntu met de LXDE superlichtgewicht. Linux fans gooien niks weg :D

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers