Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:07:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Hoge fluittoon door desktop PC  (gelezen 10803 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Hoge fluittoon door desktop PC
« Gepost op: 16 december 2012, 11:08:28 »
De PC van mijn vrouw had Windows Vista en is recent overgegaan op Windows 7. Deze installatie gaf ongevraagd een soort dual boot met Windows Vista.
De PC stopt af en toe met een hoge fluit-, c.q. pieptoon en moet dan vaak opgestart worden met een via een backupprogramma aangemaakte recovery-CD. De PC doet het dan een tijdje, maar houdt er dan plotseling mee op, meestal weer met een hoge fluittoon.
Ik vermoed dat dit een hardwareprobleem betreft, maar ik weet niet welk. Heeft iemand dit ook wel eens aan de hand gehad en wat was toen de oorzaak?
 
m.vr.gr.,
 
Jan

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Hoge fluittoon door desktop PC
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2012, 12:06:25 »
Hoi Jan,

Citaat
De PC stopt af en toe met een hoge fluit-, c.q. pieptoon
Ik denk aan een ventilatie-probleem of een voedings-probleem.
Open de computerkast en controleer of alle ventilators voldoende draaien: cpu, voeding, behuizing, grafische kaart.

Schakel de computer uit en verwijder alle snoeren.
Druk een paar keer op de aan/uit-knop om statische lading te verwijderen.
Zuig met een stofzuiger alle stof voorzichtig weg, op de bodem, bij de ventilators en bij de koelgaten in het voedingsblok/behuizing.
Of blaas de binnenkant schoon met een compressor. Doe dit wel buiten!

Hoe oud is deze computer?


Groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Hoge fluittoon door desktop PC
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2012, 16:21:46 »
Langdurige beeps wijzen soms op oververhitting van de CPU, maar om zeker te zijn heb je het merk Bios en de preciese 'beep' code (lengte van de beeps en aantal) nodig. Dus:
 
Die hoge toon, is die continue of onderbroken? Indien onderbroken, zijn alle beeps even lang?
Welke merk bios zit er in die pc?

Neem dus naast wat Peter al noemde ook zeker het koelblok van de CPU mee.
Opletten met statische elektriciteit! Stofzuigerstangen of zuigmonden zijn vaak van kunststof dat door de luchtstroom zo statisch wordt dat het echt gevaarlijk voor de pc is.

Duiden de beepcodes inderdaad op oververhitting dan is het beter de zaak uit te blazen. Als je iemand kent met een compressortje of je kan aan een flacon perslucht klik komen, blaas dan de zaak grondig uit. Anders heel voorzichtig en zonder iets aan te raken de boel uitzuigen en met een kwast zien tussen de ribbels van de CPU koeling schoon te vegen.
Michel Uphoff
Homepage