Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:38:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Spontaan offline  (gelezen 8250 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Spontaan offline
« Gepost op: 18 december 2012, 23:38:04 »
Hoi All,
Ik heb een poosje geleden met Peter een oplossing gezocht voor mijn probleem dat een paar keer per dag spontaan de internetverbinding verbreekt. We hebben het een en ander uitgeprobeerd maar het probleem blijft helaas bestaan.
Ik zie in mijn venster Ntwerkverbindingen een LAN een LAN 2 en een netwerkbrug genaamd Netwerk 3 MAC Brigde Miniport. Ik heb een tweede ethernet-card t.b.v. een tweede pc dus daar zal die LAN 2 wel voor zijn.
Als ik de Netwerkbrug uitschakel en weer inschakel heb ik direct daarna weer verbinding. Voor een aantal uurtjes althans. En zo gaat dat al een paar weken lang.
Wat moet ik überhaupt met een MAC netwerkbrug. Kunnen die LAN 1 en LAN 2 niet zonder die brug? En zou de fout hard- of softwarematig zijn? En uiteraard het allerbelangrijkste: hoe kom ik van dit geklungel af? Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Spontaan offline
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2012, 10:11:55 »
Hoi Don,
 
Mogelijk ligt het aan het powermanagement van de netwerkkaarten.
 
Kijk eens bij de netwerkverbinding > eigenschappen > knop Configureren > tab energiebeheer
 
Waarom heb je een dubbele netwerkkaart in een pc? Heb je geen router, of kom je bekabeling tekort?
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Spontaan offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2012, 10:40:53 »
Hoi Michel,
Ik heb dus een Ziggo router waarvan 1 kabel rechtstreeks naar de pc op kantoor gaat en 1 kabel naar een pc een etage hoger. De router is ook wireless maar het signaal is erg zwak. Volgens de monteur die het ding ooit kwam brengen ter vernieuwing om dat de oude router de snelheid niet meer aankon, was dat matige wireless signaal normaal. Ik heb op de derde aansluiting een TP-Link accesspoint geplaatst en nu heb ik met laptop, tablet en iPod door het hele huis prima verbinding. (dit allemaal als zijstraat)
Naast de pc op kantoor staat nog een pc maar die rechtstreeks bekabelen is onmogelijk. De Cat 5 kabel gaat door de telefoonleiding naar de meterkast waar ook de router hangt maar in die leiding is geen ruimte meer voor nóg een kabel. Daarom zit er nu een soortement doorlus-netwerkkaart in de hoofd-pc met een Cat 5 kabeltje naar de tweede pc. Het werkt al vele jaren uitstekend.
Ik ben op je advies eens gaan kijken naar Energiebeheer. Hier heb ik met Peter ook al eens liggen stoeien. De huidige instellingen zijn als volgt:
In de Atheros netwerkkaart t.b.v. de hoofd-pc staat het hokje bij 'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' NIET aangevinkt. Bij de tweede kaart, een Realtek staat het WEL aangevinkt. Kunnen die dingen niet werken zonder die Netwerkbrug? Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Spontaan offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2012, 12:08:12 »
Ik zou in ieder geval bij beide kaarten het uitschakelen door Windows wegvinken. Maar of het energiebeheer de oplossing geeft is natuurlijk niet zeker.
 
Die brug maakt Windows standaard aan als er twee netwerkkaarten in bedrijf zijn, en de 'doorkoppeling' tussen beide kaarten zal niet meer werken als je deze brug verwijdert/uitschakelt.
 
Zelf heb ik een broertje dood aan deze lastige en ondoorzichtige oplossing. Ik ben het bij meer klanten tegengekomen, en weet dat zo'n dubbele Nic met bridge wel vaker een PITA is.
 
Dus los ik dat eenvoudig op: Die brug verwijderen, pc uitzetten, 2e nic er uit halen. El Cheapo switchje kopen (vaak 4 of 8 poorten voor 10 tot 15 euro) en opgelost is het probleem. Bijkomende voordelen zijn dat de tussencomputer niet per se aan hoeft te staan (dat scheelt toch snel een paar euro per week aan overbodig energieverbruik), de verbindingen zijn in het algemeen sneller en bovendien kan je er nog een paar netwerkapparaten aan hangen.
 
4-8 poort Switches voor de prijs van een bioscoopkaartje: klik klik en klik (zelf zou ik voor de Zyxel gaan).
« Laatst bewerkt op: 21 december 2012, 13:40:00 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Spontaan offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2012, 15:34:40 »
Hoi Michel, bedankt voor de reply. Het verbreken van de verbinding gebeurt tegenwoordig dus een paar keer per dag. (vandaag nog niet maar dat is een kwestie van tijd) Vraag: als ik de tweede kaart nu eens gewoon uitschakel zonder hem uit de toren te trekken en de brug verwijder, dan moet ik met de hoofd-pc  toch gewoon online kunnen, nietwaar? Ik heb die 2e pc niet vaak nodig dus ik zou met 1 netkaart aangesloten kunnen kijken of het probleem zich dan niet meer voordoet. Als de verbinding dan OK blijft kan ik daarna zo'n Switcher kopen.  Zou de verbinding op de hoofd-pc tóch weer uitvallen weten we dat het niet aan de 2e netkaart ligt. Tenzij jij zegt: nee nee, ik heb voldoende ervaring met die kaarten. Ik weer zeker weet dat het daaraan ligt.
Ik meld me weer. Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Spontaan offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2012, 16:38:06 »
Hoi Don
 
Wat is zeker hedentendage?
 
Nee, zeker ben ik er niet van. Schakel dat 2e kaartje en die brug eens uit en dan zien we wel. Maar ook als nu nog de verbinding wegvalt ben je er niet helemaal zeker van dat het niet aan die brug of 2e nic ligt. Dan zou je het kaartje er echt uit moeten halen.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Spontaan offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2012, 11:48:28 »
Hoi Michel,
We zijn inmiddels 1,5 dag verder en ik heb met de uitgeschakelde tweede netkaart tot op heden geen uitval meer gehad. Ik kijk het nog een paar dagen aan maar ik ben er al op voorbereid dat ik dan toch maar een 'cheapo' switch ga kopen. (barato heet dat;-) Jij prefereert Zyxel. Vanwege goede ervaringen? Ik heb een paar TP-Link items en ben daar ook zeer tevreden over. Ik dit geval kies ik voor het kleinste apparaatje want onder het bureau liggen al troep en kabels genoeg. Ik houd je op de hoogte. Donnemans.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Spontaan offline
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2013, 00:17:50 »
Hoi Michel,

Ik kom nog even terug op het probleem met de netkaarten. Nadat ik de tweede netkaart had uitgeschakeld bleek het probleem zich dus niet meer voor te doen. Enige dagen later heb ik als test de kaart toch weer eens ingeschakeld maar kreeg hem niet meer aan de gang omdat er geen geldig IP adres meer aan gemaakt kon worden. Ik heb toen de brug verwijderd en een nieuwe verbindingsbrug aangemaakt. Sindsdien werkt de tweede kaart weer uitstekend en dat al sinds meer dan twee weken. Misschien dat in die oude brug een scheur in het asfalt zat? ;-)
Saludos, Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Spontaan offline
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2013, 01:27:53 »
>> Misschien dat in die oude brug een scheur in het asfalt zat? <<

Hij stond zeker open.

Nou, dan waarschijnlijk toch een gewoon software/driver probleem. Als het monstertje zijn kop niet meer opsteekt dat heel fijn.
Michel Uphoff
Homepage