Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

19 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 15:03:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wat is dit voor een opmaak?  (gelezen 15277 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Wat is dit voor een opmaak?
« Gepost op: 30 december 2012, 03:08:20 »
Hallo allemaal,
 
Ik heb een vraag die begint met een internet pagina en eindigt in een Word document. Het wordt een lang verhaal dus ga er maar voor zitten.
Als hobby speel ik gitaar. Tegenwoordig is heel veel bladmuziek op Internet te vinden. Nu heb ik een website gevonden met goede bladmuziek maar daar wordt alleen de eerste pagina geprint. Help en FAQ bieden geen oplossing dus kopieer en plak ik dit naar een Word document.
De webpagina waarom het gaat is deze: http://www.chordie.com/chord.pere/www.guitaretab.com/o/orbison-roy/13987.html Klik maar op "print" en het scherm geeft aan waar de pagina zal eindigen maar de 2e pagina wordt niet geprint. Althans, bij mij niet.
 
Zoals gezegd kopieer ik dit dus naar Word en dan ziet het er zo uit:
Dat lukt dus niet. ik was van plan om het document hier te tonen.
Het document is bijgevoegd onderaan deze posting.

Zoals je ziet zit er een opmaak in verwerkt. Deze verdwijnt als het uitprint.
Nu komt mijn probleem: Wat is dit voor een opmaak, hoe werkt het en hoe kan ik dit bewerken?
Enige uitleg voor de niet muzikalen onder jullie: In het liedje zijn 2 regels steeds gekoppeld qua lengte. De onderste regel is de tekst en die is zodanig opgedeeld in blokken dat op het moment dat er een muziek akkoord moeten worden gespeeld een nieuw blok op de bovenste regel begint. Het is dus een tijdlijn. Wat ik wel heb vast kunnen stellen dat de functie "autobreedte" is aangevinkt.
 
Graag zou ik dus willen weten hoe ik een en ander aan kan passen.
 
Met muzikale groet ♫♫♫ ♪ ♫
Ruud
 
 
 
 
 
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 03:53:18 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 10:38:23 »
Hall Ruud,

Zo'n webpagina overplakken naar Word is meestal geen groot succes. Maar goed, ik print die 3 pagina's van jou via Firefox 17.0.1 hier op mijn Linux machine wel probleemloos.

Als ik verder zo'n pagina wil bewaren voor later gebruik, dan print ik zoiets naar een pdf bestand. Ook dat gaat perfect. Nou is "pdf printen" standaard ingebakken in Linux machines, maar er zijn ook tal van programma's voor Windows PC's. Mocht je zoiets zoeken, dan laat ik het aan de Windows experts hier om daar wat van te zeggen. Daar weet ik er zo langzamerhand te weinig van.

Ik voeg hier die pdf bij voor je.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 12:01:42 »
Hoi Ruud,

Deze bijlage is gemaakt met FF 17.0.1 en afgedrukt naar CutePDF Writer.


Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2012, 12:41:18 »
Dag Ruud,
 
Ik zie het probleem hier niet terug. Alle pagina's worden afgedrukt en ook jouw Word bestand wordt op mijn printer prima afgedrukt.
Mogelijk zit het probleem in een printerdriver bij jou. Welke printer (merk/type) gebruik je en weet je ook welke versie printerdriver je gebruikt?

Als het allemaal niet lukt, is een pdf-printerje een prima oplossing. Dat soort slimme programaatjes werkt als volgt:

- na installatie van de software komt er zomaar een printer bij, dat klinkt idioot want je hebt geen extra printer
- als je nu afdrukken.... kiest kan je voor die nieuwe pdf printer kiezen en afdrukken
- de computer weet niet beter dan dat hij naar een echte printer van staal en plastic staat te printen
- in werkelijkheid is het software die de printeropdrachten krijgt en er een pdf bestandje van maakt en op de harddisk opslaat

Groot voordeel hiervan is, dat je alle programma's die onder Windows werken naar pdf kan laten afdrukken en pdf kan vrijwel iedereen inzien.
Bijkomend voordeel ervan is dat dit soort problemen er meestal mee omzeild worden.

Zelf gebruik ik het gratis pdfcreator voor windows. Let wel bij installatie op dat je voor aangepaste of geavanceerde installatie moet kiezen, zodat je wat reclameshit weg kan vinken. Je kan in principe alles uitzetten. Ook zal je na installatie nog wat instellingen in deze softwareprinter willen doen (waar worden de pdf's opgeslagen en welke standaard naam krijgen ze). Maar ik neem aan dat dat CutePdf van Peter ook gratis is en hetzelfde kan, die is dan natuurlijk ook prima.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2013, 20:39:02 »
Happy New Year aan iedereen.

Dank voor alle reacties. Het uitprinten is het probleem niet.
Het probleem is dat ik wil editen, toevoegen, wijzigen enzovoorts als het eenmaal in Word staat.
Ik kan die cel structuur niet bewerken. Met andere woorden is dit een excel tabel of iets anders.
Hier is een screenshot van zo'n tekst.


Wat ik nu doe is copy and paste naar notepad. Het nadeel is dan dat de relatie tussen de songtekst en het akkoord dat er boven staat dan verloren gaat. Die moet met de tab toets en de spatiebalk dan weer op de juiste plek worden gezet.

Het nieuwe jaar muzikaal begonnen....

Ruud



In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2013, 21:24:57 »
Dag Ruud,
 
¡Próspero Año Nuevo!
 
Ja, dat editen zal wel een probleem blijven ben ik bang. Wat er tijdens het converteren naar Word gebeurt is dat html code (dat is de opmaak van internetpagina's)  wordt omgezet in zoveel mogelijk overeenkomstige Word code. En aangezien tabellen in html heel veel voorkomen, gebruikt Word daar ook vele kleine tabellen voor die heel lastig te editen zijn.
Kopieer je de html-pagina en plak je hem in notepad, dan ben je alle opmaak informatie kwijt, en als je dat weer in Word plakt, moet je dus alle opmaak weer helemaal herstellen. Je wordt dus door de kat of de hond gebeten.
 
Misschien dat een van de gratis html to rtf converters een wat werkbaarder oplossing biedt. Zou je even kunnen uitproberen.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2013, 21:38:43 »
Hoi Ruud,

De beste wensen voor 2013.

Zoals Michel al opmerkte is de opmaak HTML code. Als je de muziektekst kopieert en plakt in Word, kan je daarna toch gewoon de tekst en structuur bewerken met de tools die Word aan boord heeft: tekstopmaak, tabelopmaak enz.

Plakken in Notepad kan je vergeten, dan wordt het gewoon platte tekst, dus zonder opmaak.


Peter



Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2013, 22:25:39 »
Hallo Ruud,

Het hangt er erg vanaf wat je nu wilt editen. Je kan nog een boel wat kleinere aanpassingen in Inkscape (inkscape.org of GIMP (GIMP.org) voor elkaar krijgen. Erg gemakkelijk is het echter nooit.

Als het nou om je eigen aantekeningen gaat, is het dan niet simpeler om de boel te printen, je maakt je aantekeningen in handschrift en je scant de hele bubs weer in? Of is jouw handschrift net als dat van mij voor sommige mensen <eh> <eh> <ja> zeg maar wat minder leesbaar?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2013, 23:13:43 »
Hallo Michel, Peter en Just,

Jullie ook allemaal de beste wensen en dat het maar weer een mooi jaar mag worden.

Eerst even wat anders. Sinds ik dit onderwerp heb gestart krijg ik geen e-mail dat er een nieuw bericht is in deze thread. Is er een instelling gewijzigd of moet ikzelf iets (opnieuw) instellen?

Goed, ik begrijp dat ik html meuk mee kopieer en dat dat in Word moeilijk zoniet onmogelijk te bewerken is. Het enige wat ik op die cellen los kan laten is de breedte instelling. Die kan je aan- en afvinken op "auto". Nou daar schiet ik dus niets mee op.
Blijft over het kopieeren via Notepad naar Word en alles met de spatiebalk en tab toets op de goede plaats zetten en daarna mijn wijzigingen doen.
Die wijzigingen zijn niet alleen maar krabbeltjes of aantekening. In sommige bladmuziek hebben ze alleen maar het 1e couplet en refrein uitgeschreven onder het motto:   de rest vul je zelf maar in. Nu, dat wil ik dan dus aanvullen tot een complete song die je van begin tot eind helemaal op papier hebt staan en kan spelen natuurlijk.

Allen veel dank voor jullie inbreng,

Muzikale ♪ ♫ ♪ groeten uit een warm en ☼ ☼ ☼ zonnig Costa Rica.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.677
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2013, 00:05:54 »
Hoi Ruud,

Ik heb het eens in Excel geplakt, zie bijlage.

Heb je daar wat aan?


Peter

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2013, 06:48:23 »
Hallo Peter,

Hmmmmm, daar ga ik me van de week eens in verdiepen.
Het lijkt zo op het eerste gezicht een oplossing te kunnen zijn.

Ik kom hier van de week op terug.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2013, 10:06:02 »
Hoi Ruud,

Als je er zoveel mee wilt doen, is het dan niet een optie om het werk helemaal op te bouwen in aparte software? Dan ben je onafhankelijk van je bronnen.

Ik ben even kort rond gaan kijken. Er bestaat zoiets als Tuxguitar, wat ook in Windows zou werken. Hier vind je een overzicht van wat andere mogelijkheden.

Het is uiteraard geen snel-klaar oplossing.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Wat is dit voor een opmaak?
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2013, 03:16:39 »
Hoi Just,

Bedankt voor het meedenken maar dat is niet de bedoeling. Ik haal deze bladmuziek van verschillende websites. Meestal gaat het gewoon goed. Copy - Paste en klaar.
Zolang je niet de lettergrootte of het lettertype verandert blijft alles op zijn plaats staan.
Het gaat alleen om die website die chordie.com heet.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.