Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

210 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:00:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: macbook installatie probleem  (gelezen 19211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline poma
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
macbook installatie probleem
« Gepost op: 8 januari 2013, 03:30:26 »
beste leden

ik heb een probleem met mijn macbook white.
ik heb deze gekocht op marktplaats en heb geen cd of dvd mee gekregen,die werkt wel heel goed toen ik'm kocht tot ik op een dag wil mee experimenteren.
ik had windows 7 op geinstalleerd,tijdens de insatallatie had ik de hardschijf eerste verwijder (softwarematig)en daarna totaal geforamateerd,en windows 7 erop
ging alles goed en het werkt prima.
nu wil ik terug naar mac os omdat ik me daar in wil verdiepen,en toen begon de probleem.
ik heb mac os leopard gedownload en op een dvd gebrandt,maar de macbook leest niet deze mac os dvd ,dacht dvd beschadigt maar op een andere windows pc leest wel en start met de installatie.macbook leest wel linux dvd en windows dvd (ook gedownload en gebrandt)
via een andere pc heb ik mac os op een usb hdd geinstalleerd daarna op de macbook aangesloten en macbook aan zetten en alt inhouden
en kies usb hdd,start op appel logo zie ik wel en daarna geeft een melding dat ik de macbook opnieuw moeten starten.( you need to restart your computer. hold down the power button for several seconds or press the restard buthon )
PS als ik de macbook opstart en alt in houd dan kom op een scherm waar ik opstart meduim kan kiezen,en tot mij verbazing zie ik dvd driver,en2 logos van hdd een van mac en andere van windows,terwijl ik de hdd heb geformateerd onder mac .
- En als ik weer opstart en ik druk NIET op als dan krijg ik een scherm met een map daarin een ? teken en gebeurt even niks en daarna start hij mac os ik zie de logo en geeft bovenste melding aan.
IK hoop dat iemand kan me hierbij helpen.
Alvast bedank. 
MVG

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: macbook installatie probleem
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2013, 09:12:25 »
Het verbaast mij zeer dat je Win7 rechtstreeks (of heb je toch Bootcamp gebruikt) op een Mac werkende heb gekregen.

Waarschijnlijk 2 oorzaken:

1. Je hebt de HD met Win 7 geformatteerd en die heeft nu een formattering die OSX niet wil gebruiken.
2. De OSX schijf heb je waarschijnlijk ook in Win7 formattering gebrand.

Welk OSX stond er op de Macbook toen je hem kreeg? Als dat 10.8 is dan is er een grote kans dat er een recovery partitie aanwezig is. Kun je zien als je met 'Alt' opstart (wellicht de partitie die je eerder zag). Als die er is dan die kiezen hoewel ik wel betwijfel of dit zal werken. Gewoon proberen.

Werkt dat niet zorg dat je dan de beschikking krijgt over een originele bij jouw Macbook passende OSX versie. Die zul je dan op een HFS+ geformatteerde CD/DVD moeten branden. Geen idee hoe je dat onder Win kunt.

Lukt dat ook niet dan ervoor zorgen dat je van de verkoper de originele CD's krijgt. (Lesje: nooit iets van Apple kopen zonder de bijbehorende schijven).

Lukt alles van hierboven. Ga op zoek naar iemand met een Mac en installeer OSX vanuit die Mac.

Offline poma
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: macbook installatie probleem
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2013, 23:44:58 »
hoi
ten eerste wil ik je bedanken voor je reactie.
het kan wel win 7/vista rechtstreeks op macbook.
ik heb de mac os gedownload (.dmg en iso )onder windows 7 gebrandt met  Alcohol 120%.
eigelijk beide oorzaken die je noemt
1-- Je hebt de HD met Win 7 geformatteerd en die heeft nu een formattering die OSX niet wil gebruiken
antwoord: ik heb beide senarios ge probeerd eerste met voor geformateert hd als NTFS en ook als HFS bestansysteem

2-- De OSX schijf heb je waarschijnlijk ook in Win7 formattering gebrand
antwoord ja ik heb de gedownload mac os .dmg bestand onder windows 7 gebrandt maar ik heb een pentium 4 pc
als ik dezelfde dvd schijf in stop opnieuw start begint de installatie van de mac ox en vooltooi de installatie ook goed
(alleen dan draait de pc de mac bestuuring niet omdat deze hardware niet wordt ondersteunt.)

toen ik deze macbook kocht zat er Apple MAC OSX Leopard V10.5 op.
er staat geen recorvry partitie meer op om dat ik toen ik win 7 op had geinstalleerd had de hd compleet geformateerd.

ik hoop dat je me nog kan helpen.

MVG
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2013, 00:05:29 door Peter »

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: macbook installatie probleem
« Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2013, 08:58:25 »
De enige goede oplossing is om te zorgen dat je iemand bij jou in de buurt vindt die over een Mac beschikt en een OSX installatie CD/DVD nog kan aanmaken. Kan lastig zijn want Mac's worden sedert enkele jaren niet meer met externe media uitgeleverd. Er zijn dus wel wat handelingen bij nodig.

Volgens mij moet je ook een waarschuwing hebben gehad toen je Win7 er op ging installeren. Je had dat via Bootcamp moeten doen.

Offline poma
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: macbook installatie probleem
« Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2013, 22:44:53 »
hoi

ik ben ook met een bootable usb hd te maken en vandaar uit opstarten,maar dat wil niet echt lukken.heb je wat tips hierover.
wel alles onder windows als het kan,enige wat ik wel kan doen is de usb hd als hfs formateren.
(dat doe ik via de pentium 4 pc die kan wel de installatie opstarten en daar de optie schijfbeheer...)

MVG

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: macbook installatie probleem
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2013, 09:35:53 »
Ik zal kijken of ik een bootable USB-stick met OSX 10.5 er op kan maken en die je toesturen. Of het werkt weet ik niet want kan ik niet uittesten daar al mijn apparatuur van veel later is. Upgraden bij OSX is (tot een bepaald punt) probleemloos maar downgraden is erg lastig.

Ik stuur wel een PM.