Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

224 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:23:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: E-boeken ordenen  (gelezen 7095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
E-boeken ordenen
« Gepost op: 3 januari 2013, 15:49:48 »
Mijn e-boeken zijn dringend aan ordenen toe. Ik heb het geprobeerd met dupkiller waar in een van de topics over werd gesproken, maar die vindt maar 1 duplicate op meer dan 12.000 boeken. En dat terwijl ik zeker weet dat ik verschillende titels 2 of zelfs 3x heb.  Ik zal wel iets niet goed doen in de instellingen, maar ik wil eigenlijk ook een programmaatje dat meer kan dan alleen dubbele eruit gooien. Ik wil mijn bestanden ook als volgt sorteren:

achternaam, voornaam/
  titel1/
     titel1 druk1.epub
     titel1 druk2.epub
  titel2/
     titel2.epub

enz
Een gedeelte van de collectie is namelijk al zo gesorteerd. Zijn er programma's die dat automatisch kunnen (en dat is inclusief renamen als bv voornaam en achternaam verkeerd om staan)? Of wil ik weer teveel?
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2013, 23:43:27 »
Dag Liesbeth,

Je hebt in het programma opgegeven dat de inhoud van de bestanden voor bijvoorbeeld 95% overeen moet komen om ze als dubbel te beschouwen? Dat werkte bij mij prima. Er zijn wel programa's waarmee je de bestandsnaam aan kan passen op zo'n vrij complexe manier, maar die zijn behoorlijk technisch.
Ik zou eerst eens kijken of je de dubbelingen er uit kan krijgen met dupkiller.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2013, 10:40:03 »
Dag Michel,

Ik dacht al dat ik wat sorteren betreft teveel wilde...
Ik zal in ieder geval nog een poging wagen met dupkiller met de instellingen die je hebt aangegeven.

Ik laat wel weten hoe het is afgelopen.

Groetjes!
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2013, 14:30:27 »
Hoi Michel,

Ik heb 2 scans gedaan, eerst 1 op 95% van de inhoud en daarna nog een op 90%. Het leverde een kleine 200 groepen op met dubbele titels. Ik had toch verwacht dat dat aantal aanzienlijk hoger zou liggen...
De eerst 4000 boeken hebben we ooit onderverdeeld in mappen op naam van schrijver, op basis van bestandsnaam. Volgens mijn man met het programma RoboBasket. Dit is echter meteen gecrasht na installeren en geeft nu aan dat de trial periode van 14 dagen is verlopen (minder dan een uur na installeren). Nog tips voor een soort gelijk programma? Bijna 9000 boeken handmatig in mappen zetten gaat me toch iets teveel tijd kosten...
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2013, 15:18:50 »
Dag Liesbeth,

Je hebt bij die vergelijking op inhoud de vergelijking op bestandsnamen uitgezet?
Je zou eens naar het gratis Calibre kunnen kijken. Dat open source programma wordt neegezet als een e-book manager.
http://calibre-portable.nl.softonic.com/
Michel Uphoff
Homepage

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2013, 17:04:13 »
Hoi Michel,

Bestandsnamen had ik idd uit gezet. Kwam ik achter toen ik maar 1 dubbele vond...
Denk dat ik idd calibre maar eens ga uitproberen. die was ik met googlen al tegen gekomen, maar het promotiemateriaal had me nog niet helemaal enthousiast gemaakt. had de indruk dat het nog errug veel handwerk was... Maar dat is het nu ook, dus dat maakt niet uit....

Gr.
Lies
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2013, 15:47:13 »
Calibre houdt me inderdaad van de straat af... 

Nou wist ik wel dat er bij verschillende boeken titels en auteurs verkeerd in de metadata stonden, maar nu ik dat kan zien wil ik dat natuurlijk ook goed hebben... 

En als dat is bijgewerkt, heb ik m'n boeken nog niet in nette mapjes staan...

Dus als iemand nog een programmaatje weet dat bv op basis van bestandsnaam bestanden in mappen kan sorteren, houd ik me aanbevolen...

Gr.

Lies
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2013, 16:44:11 »
Met de Windows verkenner kan dat ook eenvoudig, vermits je kan sorteren op bestandsnaam.
Dat kan per auteur natuurlijk alleen maar als de bestandsnamen beginnen met de auteursnaam.
Is dat bij jou het geval?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2013, 18:45:41 »
Niet bij alle boeken, wel bij de meeste. En hoef ik er minder handmatig recht te zetten...
Hoe sorteer ik dan met de verkenner? Ik geloof niet dat ik die optie al ben tegengekomen...
Gaat dat ook werken als die boeken op een NAS staan?

Alvast bedankt!

Gr.

Lies
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2013, 00:20:11 »
>> Hoe sorteer ik dan met de verkenner?  <<

Ga met de verkenner een map in, en kies beeld > details. Nu zie je bovenin een aantal kolomnamen.
Klik je op de kolomtitel 'naam' dan zullen alle e-books op naam gesorteerd worden. Klik nog eens op die titel en de sortering wordt omgekeerd.
Ga nu naar de eerste van een aantal titels die je wilt verplaatsen naar een map van de auteur (die kan je beter tevoren aanmaken). Die regel wordt blauw. Ga nu naar de laatste van de te kopiƫren titels. Druk de shift toets in en klik er op. Alles tussen de eerste en laatste titel is nu gemarkeerd (zie screenshot). Nu kan je met een rechtsklik, knippen, naar de nieuwe map gaan, rechtsklik, plakken alle titels van die auteur in een keer in de nieuwe map zetten.

Michel Uphoff
Homepage

Offline Liesbeth_Arts

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Vrouw
Re: E-boeken ordenen
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2013, 10:00:45 »
Oh, bedoel je dat...
Ik dacht dat je bedoelde dat de verkenner dat ook automatisch kon. Vond het al vreemd...
Heeft me alleen al anderhalve dag gekost om alleen de schrijvers met een a in mappen te zetten, vandaar dat ik iets zocht dat het voor me kon doen...


Maar ik ga voorlopig vrolijk op de hand verder en mocht ik iets tegenkomen, proberen we dat...


Groetjes!


Lies
_______________________________________
Tja, vrouw, halve Belg en van binnen blonT...