Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

187 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 16:05:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Onzichtbare GigaBytes  (gelezen 4633 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JONG-RUITER
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Onzichtbare GigaBytes
« Gepost op: 24 januari 2013, 19:56:25 »
Onlangs heb ik een SSD-schijf van 128 Gb in mijn pc laten plaatsen (dit ding is supersnel); ik heb vervolgens de schijf ingericht met Windows 7 pro en Office 2010, tevens enkele kleinere programma's zoals Cleaner. Naar mijn berekening neemt dit hooguit 20 Gigabites aan ruimte in beslag, echter als ik eigenschappen raadpleeg geeft de pc aan dat er 75 Gb is gebruikt; waar ben ik mogelijk in de fout gegaan en hoe los ik dit op? vr.gr., Piet

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Onzichtbare GigaBytes
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2013, 00:04:28 »
Hallo Piet,

Download TreeSize Free en installeer het programma.
Als je het start zal de schijf onderzocht worden.
Het overzicht wordt in een boomstructuur overzichtelijke zichtbaar gemaakt.

PS: Waarom heb je de topicnaam helemaal in hoofdletters ingegeven? Dit komt wat schreeuwerig over.


Groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Onzichtbare GigaBytes
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2013, 16:51:35 »
Dag Piet,
 
Heb je naast deze ssd nog een andere harddisk in de pc zitten?
Michel Uphoff
Homepage

Offline JONG-RUITER
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Onzichtbare GigaBytes
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2013, 21:07:05 »
Hoi Michel,
Mijn oude schijf is nu D-schijf geworden.
vr.gr.
Piet
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2013, 21:33:04 door Stefan de Best »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Onzichtbare GigaBytes
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 17:10:24 »
Dan is het verstandig een aantal mappen van de ssd schijf naar de oude harddisk te verplaatsen, en overbodige bestanden uit te ruimen.
 
Kies start en voer in %temp% je komt in de map voor tijdelijke bestanden, maak die leeg.
Maak op de D: schijf een Temp map aan, en verander de verwijzing bij geavanceerde systeemeigenschappen, knop "omgevingsvarialebel" zowel in het bovenste als onderste deel alle verwijzingen naar de tijdelijke bestanden in D:\Temp. Deze map is hierna dan ook eenvoudiger te bereiken en van tijd tot tijd leeg te maken.
 
Nu we toch bij systeemeigenschappen zijn: ga naar het tabblad Geavanceerd, klik op instellingen bij het onderdeel prestaties, kies weer tabblad geavanceerd, en klik op de knop wijzigen bij Virtueel geheugen. Kies voor aangepaste grootte, plaats een bolletje in D: en vul bij begingrootte en eindgrootte hetzelfde in, meestal is 4096 MB ruim voldoende. (Je krijgt hierna het aanbod de pc te herstarten, negeer dat, doen we later).
 
Ga naar het tabblad Systeembeveiliging en klik op de knop Configureren. Verplaats de schuif naar links zodat er nog pakweg 1 รก 2 GB overblijft.
 
Is de computer op dit moment geheel in orde, klik dan op verwijderen om alle oude herstelpunten te verwijderen. Nieuwe worden automatisch aangemaakt.
 
Ga naar de map C:\Windows\temp en maak deze leeg.
 
Ga naar Internet explorer, menu Extra, internetopties, knop instellingen van Browsegeschiedenis. Kijk aleereerst of de te gebruiken schijfruimte niet groter is dan pakweg 50MB, stel dat anders zo in. Klik op de knop Map verplaatsen, en kies de D: schijf.
 
Kies start, voer in services.msc (enter), zoek in de serviceslijst naar windows update, en stop deze service (dat is tijdelijk). Ga hiernaar naar de map c:\windows\software distribution en maak deze map leeg.
 
Na een herstart moet het er al wat beter uitzien met de schijfruimte op C:
 
Je kan nu nog de hele gebruikerstak (mijn documenten, afbeeldingen, favorieten et cetera) verplaatsen naar D: als je dat wenst.
 
Michel Uphoff
Homepage