Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

322 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 06:53:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 8  (gelezen 11622 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Windows 8
« Gepost op: 16 februari 2013, 20:25:27 »
Hoi All,
Een kennis van me, een dame van 76 die ik help met haar laptopproblemen is eindelijk zover dat ze begrijpt dat haar laptop zwaar aan vernieuwing toe is. Ze wilt dat IK voor de aanschaf van een nieuwe zorg. (ze is geen type voor een tablet) Een low budget notebookie van rond de 400 euro is meer dan voldoende voor haar. (die van mij is trouwens niet duurder en ik ben er zeer tevreden over)
Na wat googelen en een paar telefoontjes weet ik dat Toshiba (mijn voorkeur) alleen nog laptops levert met Windows 8. Asus waar ik ook voor te vinden ben, heeft nog 1 low budget model met W7 maar de rest is ook allemaal Windows 8.
De dame komt van Windows XP met een minimale basiskennis dus W7 zou sowieso al studeren worden voor haar. Ik vrees nu dat Windows 8 voor haar Chinees is. Of heb ik het mis en zeg je: nee, W8 is gemakkelijker en zou voor iemand met weinig pc-kennis te preferen zijn boven W7??
Ik zou bijv . een Toshiba kunnen kopen en W8 kunnen downgraden naar W7 maar doe ik daar goed aan? Hoop werk waar ik niet meer op zit te wachten.
BVD voor een verhelderend antwoord.
Gr, Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 8
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2013, 21:25:33 »
Hoi Don,

W8 = W7 + een extra schil voor het betegelde bureaublad + wat toeters en bellen.
Schakel je dat bureaublad uit, dan heb je een nagenoeg W7 uiterlijk wat prima te bedienen is met toetsenbord en muis.

Denk ook alvast na over:
 - het overzetten/meenemen van software-programma's en de bijbehorende instellingen (bv. email) en bestanden.
 - of externe hardware (bv. een printer) opnieuw aangesloten/geïnstalleerd kan worden.


Groeten, Peter

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 8
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2013, 00:00:44 »
Hoi Peter,
Ik had totaal geen notie van W8. Ik dacht dat er veel meer veranderingen aan vastzaten. Maar als de zaken zo liggen dan ga ik misschien toch maar over op een Toshiba met W8 voor haar. Asus is ook prima maar ik heb zelf inmiddels 3 Toshiba's versleten en zit ook bij anderen achter een Toshiba. Kortom in heb er het meeste ervaring mee.
Als ik die 'tegelvloer' uitschakel, houd ik dan de snelkoppelingen met de verdere Windows 7 features over?
 
Wat het overzetten betreft, daar zijn reeds voorbereidingen voor getroffen. Foto's, mail, favorieten en wat documenten, that's it. Ze zal echter van Outlook Express naar Outlook moeten want W7 kent geen OE meer. Ze heeft voor een crash ooit met Outlook 2003 gewerkt (zegt ze) dus hopelijk heeft ze er nog wat van onthouden. Met Windows Live mail moet ik teveel veranderingen gaan uitleggen. Liever niet dus;-)
Bedankt voor de reactie.
Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 8
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2013, 11:03:58 »
Hoi Don,

Er zijn nog best veel W7 notebooks te koop hoor. Zo snel zal de zakelijk gebruiker niet overstappen.
Kijk eens hier 91 stuks vanaf 307 euro (ex).
O.a. van Asus, HP, Lenovo (drie prima merken), maar ook Toshiba, Sony, Acer.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 8
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2013, 13:03:20 »
Hoi Michel,

Toshiba Satellite Pro C870-11V Intel Core i3-2350M 4GB/500GB/dvd/rw/17.3inch W7HP
 • Beeldschermdiagonaal - 17.3 "
 • Inclusief besturingssysteem - Windows 7 Home Premium

Dit is de enige Toshiba met W7 rond de gewenste prijsklasse van +/- 400 euro. Maar die wil de dame niet want 17,3 inch is breedbeeld en dat wilt ze niet. Tweede argument: past niet in mijn laptopfoudraal.... Ik herken dat. Na een verhuizing wilde mijn vrouw een nieuw interieur aanpassen bij de oude gordijnen. Pas na enige diskussie zijn uiteindelijk de gordijnen aangepast op het nieuwe interieur;-)

Ik had eigenlijk mijn oog al laten vallen op:
Toshiba Satellite C850-19D
                    
  • Intel Celeron dual-core B830
  • 4 GB werkgeheugen
  • 320 GB harde schijf
  • Intel HD Graphics
  • Windows 8
  • € 399,-

Maar die is dus met W8. Wat is jouw opinie over W8 kopen en hem de W7 look meegeven?
Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 8
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2013, 14:09:00 »
Hoi Don,

Waarom per sé een Toshiba?

HP, Asus en zeker Lenovo zijn prima merken (die ik persoonlijk alle drie zou prefereren boven een Toshiba).

Voor die (uitverkoop!) Tosh betaal je toch al weer € 500,-

Kijk eens naar de genoemde merken, bijvoorbeeld:
DEZE Lenovo voor 400,- incl.
DEZE Asus voor 406,- incl
DEZE HP voor 445,- incl
DEZE Lenovo voor 495, incl (deze ken ik zelf, is een zeer draagbare 13,3 inch uitvoering die er prachtig uitziet). Ik kwam hem bij 4Launch tegen voor 435,- inclusief Btw en verzendkosten.

Natuurlijk kan je dat tegelscherm uitschakelen. Maar of je W8 zoals je met een gratis tool W7 een prima XP look-alike met XP startmenu enzo kan laten zijn weet ik eigenlijk niet.

Van een Celeron processor word ik niet zo warm (die processor vaak wel..).

>> Na een verhuizing wilde mijn vrouw een nieuw interieur aanpassen bij de oude gordijnen <<

Ik heb mijn vrouw aan het interieur aangepast ;).
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2013, 14:37:12 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 8
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2013, 14:38:43 »
Een hele discussie over verschillende Start Menu tooltjes staat HIER.
Zonder tooltje het Start Menu terugkrijgen, zie HIER.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 8
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2013, 14:57:21 »
Zo te lezen werkt de Classic Shell die ik graag gebruik ook onder Windows 8. Mooi!
Michel Uphoff
Homepage