Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

361 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 08:08:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: W7-64bit met 18 GB intern geheugen, is virtueel geheugen dan nog nodig?  (gelezen 10737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Beste Forumleden,

Ik heb nu 18 GB intern geheugen in mijn computer met W7-64bit (Ultimate, dus niet afgekapt bij 16 GB). Is er nu nog steeds virtueel geheugen nodig, of kan ik dat uitschakelen?

Op dit moment is 'Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren' ingeschakeld, en geeft W7 aan dat minimaal 16 MB is toegestaan, aanbevolen is 27634 MB, momenteel toegewezen is 18423 MB. Het lijkt mij wat veul. :D

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: W7-64bit met 18 GB intern geheugen, is virtueel geheugen dan nog nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2013, 20:25:59 »
Hoi Ronald,

Windows is wat dit betreft al een decade of zo erg dom. in principe pakt het ongeveer 1,5 maal het ram geheugen als swapfile. Dat dat onzin is bleek in het begin van de xp tijd al toen ondermaatse computertjes met 256 MB ram zo'n 384 MB swapfile kregen, bij elkaar lang niet voldoende.
En met de giga geheugens van tegenwoordig wordt dat domme sommetje nog steeds gedaan, waardoor er onzinnig grote swapbestanden aangemaakt worden.

Helemaal uitschakelen kan wel, als je af wilt zien van de mogelijkheid van crashdumps en dergelijke maar echt aan te bevelen is dat niet. Maar 18 GB harddiskruimte opofferen aan een swapfile is natuurlijk zonde. Ik zou hem op 2 GB instellen.

Tenzij... je werkelijk die fenomenale hoeveelheid ram + die 2 GB echt gebruikt.

Heb je meerdere schijven (niet partities, maar fysieke schijven) dan is het verstandig de swapfile op de niet OS schijf te zetten.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: W7-64bit met 18 GB intern geheugen, is virtueel geheugen dan nog nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2013, 20:45:39 »
Hoi Michel,

Dank je voor de tips! Ga het proberen. :) Tja, ik heb de pc maar helemaal volgegooid met wat er maximaal nog bij kon, dan kan ik voorlopig weer even vooruit. Ik wil vooral meer gaan doen met virtuele machines enzo, en dan is het wel prettig als er ruim voldoende geheugen is. ;)

Het viel me al wel op dat Windows 7 tijdens het installeren van een serie updates (er waren er na een verse installatie slechts zo'n 139 met een totale omvang van bijna 500 GB) al snel steeds meer fysiek geheugen ging gebruiken. Dat ging toch al richting de 7 GB. Nou ja, van mij mag 'ie. :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence