Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

194 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:09:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Office 365 heeft een groot mankement ...  (gelezen 14319 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanegraaff
  • Gast
Office 365 heeft een groot mankement ...
« Gepost op: 23 maart 2013, 10:48:35 »
Voor de stichting waar ik voor werk geven wij een blad uit. Dit blad maak ik door gebruik te maken van MS Publisher 2010 EN DAT WERKT HEEL ERG GOED!!! Daarna wordt dit blad gedrukt door een commerciële drukker (De Toekomst) in Hilversum. Maar ... deze drukker (zoals ook alle andere commerciële drukkers) kan de bestanden alleen maar verwerken als ze zijn opgemaakt in de z.g. CMYK kleurmodus, want bestanden die zijn opgemaakt in de RGB kleurmodus, daar kunnen zij niets mee. Nu zit er in Publisher 2010 een knop, waarmee alle bestanden in één keer kunnen worden omgezet in die CMYK kleurmodus, waarna ze als een Pdf-bestand naar de drukker kunnen worden gestuurd. Op een dag lanceerde Microsoft Office 365 (een "cloud-programma"), met daarin het nieuwste Publisher 2013 programma. Omdat ik daar wel in was geïnteresseerd heb ik een abonnement op Office 365 genomen (voor € 99,00 per jaar). Maar wat bleek nu ... in Publisher 2013 ontbreekt die knop waarmee bestanden kunnen worden omgezet in de CMYK kleurmodus. Ik heb toen toch een in Pb-2013 opgemaakt "testbestand" naar onze drukker gestuurd, maar zoals ik al verwachtte, dat bestand werd door hen afgekeurd omdat ze er niets mee konden beginnen. Hun advies was dan ook: "Meneer Hanegraaff, blijf uw bestanden a.u.b. opmaken in Pb-2010 EN NIET IN Pb-2013" !!! Nou, en dat doe ik dan maar !!! Ik heb mijn abonnement op Office 365 om die reden dan ook gelijk weer opgezegd, maar die € 99.00 die ik al had betaald ben ik dus wel kwijt. Natuurlijk heb ik contact opgenomen met Microsoft, maar hun antwoord is ... dat die CMYK-knop inderdaad voorgoed is afgeschaft! Dit betekent dat Pb-2013 dus GEEN Publisher meer mag worden genoemd, want geen enkele commerciële drukker kan bestanden die met dit programma zijn gemaakt drukken (publiceren). Omdat ik een vraag kreeg om dit forum weer eens te bezoeken, dacht ik dat het goed was om dit grote probleem in Publisher 2013 (als een waarschuwing) toch ook eens aan anderen door te geven. Met vriendelijke groeten ... Ben Hanegraaff

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Office 365 heeft een groot mankement ...
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2013, 15:56:50 »
Hallo Ben,

Bedankt voor de waarschuwing! Ik gebruik zelf geen Publisher, maar ik ken het programma wel een klein beetje.

Ik begrijp ook absoluut niet waarom die CMYK knop zo nodig uit het programma gehaald moest worden. Misschien is het aantal gebruikers van dit programma dat het werk dan ook laat drukken bij een echte drukker wel erg klein en heeft Microsoft er de inspanningen niet voor over om die knop in de nieuwe versie ook te bieden?

Hoe dan ook, jammer en zonde van je geld.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

hanegraaff
  • Gast
Office 365 heeft een groot mankement - bedankt voor je snelle antwoord ...
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2013, 16:34:20 »
Beste Just,

Mijn zoon werkt bij Microsoft en woont daarom in Redmond (Seattle) en toen hij voor een zakenreis weer eens in Europa was en ons met een bezoekje vereerde, zei hij dat het best wel eens zo zou kunnen zijn dat Microsoft voor die "CMYK-knop" bepaalde licentierechten moet betalen en dat zij dat niet meer willen doen omdat er in hun opinie misschien te weinig mensen zijn die daar gebruik van maken. En dat is dus precies zo ongeveer wat jij ook schrijft. Maar aan de andere kant heb ik op internet gezien dat het werkelijk klachten regent van mensen die allemaal niet begrijpen waarom Microsoft die CMYK-knop heeft weggehaald. Maar, als genoeg mensen klagen wordt die knop misschien nog wel eens teruggezet? In ieder geval bedankt voor je snelle antwoord. Ben Hanegraaff

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Office 365 heeft een groot mankement ...
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2013, 17:08:20 »
Hallo Ben,

Ja, het zou best kunnen dat er aan die knop wat meer vastzat dan dat wij als gewone gebruikers wel beseffen.

Laten we toch hopen dat die knop er weer komt!!

In Linux, met ghostscript, is een conversie van RGB pdf's naar CMYK pdf mogelijk. Het zal wat kwaliteitsverlies opleveren omdat een exacte overzetting niet mogelijk is. Het blijft een benadering. Als je dat op prijs telt wil ik het weleens proberen. Leer ik ook wat van.



met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2013, 17:18:56 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers