Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

243 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 01:27:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?  (gelezen 7051 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanegraaff
  • Gast
Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?
« Gepost op: 24 juni 2013, 07:49:14 »
Soms moet ik wel eens grote (veel MB's) Pdf-bestanden versturen per e-mail en dat gaat dan heel traag. Mijn vraag is: weet iemand misschien of het mogelijk is om Pdf-bestanden te verkleinen (minder MB's), zodat ze gemakkelijker te versturen zijn als een e-mail bijlage? Het enige "Pdf-programma" wat ik heb is Adobe Reader XI en verder draait mijn computer op Windows 8. Ik ben benieuwd ...

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2013, 20:43:35 »
Hoi,

In plaats van zelf de bestanden rond te sturen kan je het bestand ook eenmalig uploaden naar een online bestanden-databank.
Je krijgt dan een link naar dat bestand.
Daarna hoef je de ontvangers alleen de link te sturen waar ze zelf het bestand kunnen downloaden.

Dit gaat bijvoorbeeld hier: http://www.mijnbestand.nl/


Peter

hanegraaff
  • Gast
Re: Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2013, 21:47:10 »
Beste Peter,

Dat heb ik in feite al gedaan, want een van mijn bestanden heb ik "gestald" in Dropbox met een link naar een ieder die het wil bekijken. Maar toch blijft dat Pdf-bestand een groot bestand en duurt het een paar seconden voordat het is gedownload en op je scherm staat. Vandaar dat ik dacht, dat als ik een kleiner bestand in Dropbox zou "stallen", dat die download-tijd dan misschien ook korter zou zijn; vandaar mijn vraag. Maar waar ik wel blij mee ben is je tip over "Mijnbestand.nl" omdat ik niet wist dat dat bestond. Nu gebruik ik Dropbox en soms ook Skydrive, maar dat "Mijnbestand.nl" bestond ... daar wist ik niets van! Daarom, bedankt voor je tip! Ben

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2013, 22:31:01 »
Hoi Ben,

Ik geloof niet dat je PDF-bestanden kan verkleinen zonder opmaak verlies.
Wat nog wel kan:
- de PDF-bestanden in kleinere PDF'jes hakken.
- de PDF-bestanden inpakken: met 7-Zip wordt een 13MB PDF verkleint naar 10MB.


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2013, 23:02:54 »
Ja, dat kan. Het hangt er wel vanaf wat je met dat pdf bestand wil. Als je die hoge resolutie wilt printen, dan wil je immers van twee walletjes eten. Maar als je het alleen van scherm wilt lezen of normale kwaliteit printen dan kan dat prima.

Kijk o.a. hier: http://milan.kupcevic.net/ghostscript-ps-pdf/

Ik heb dat weleens in Linux gedaan, liep prima. Hoe dat in Windows zou moeten weet ik niet, maar het moet naar mijn idee wel degelijk kunnen.

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

hanegraaff
  • Gast
Re: Verkleinen van Pdf-bestanden, kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2013, 08:33:17 »
Beste Just,

Die website die je noemde, daar kan ik helaas niet veel mee, maar in ieder geval BEDANKT voor je reactie!