Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

210 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:25:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Computer in een computer  (gelezen 10855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline grimm
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Computer in een computer
« Gepost op: 15 augustus 2013, 08:09:23 »
Hey  , allereerst , mijn naam is Grimm , ik ben een belg die in Finland woont . Ik ben niet echt een professional met computers, maar ik kan er goed mee werken , heb ook als servicedesk support gewerkt voor Shell en ik ben 'de pc hulp referentie' in de family zeg maar. Aangenaam !


Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe PC gekocht die krachtig genoeg is voor mij zodat ik gemakkelijk met zwaardere applicaties kan werken zoals lightroom , photoshop , fruityloops , video editing , gaming etc . 
Deze pc heb ik gekozen omdat ik hoop hem nog enkele jaren te kunnen upgraden  , en het was een heel goede 'nieuw 2ehands' deal.  

De reden dat ik dit topic begin , is omdat mijn computer te krachtig is en teveel stroom verbruikt voor 70% van de tijd dat ik het gebruik (facebook , nieuws lezen , mails , muziek of film spelen ) , en hij is luid ,zelfs met watercooling , men vrouw klaagt er vaak over , de pc verwarmt zelfs de kamer -.-

Ik heb heel veel data waar ik regelmatig snel aan moet kunnen, en ik heb weinig zin om een 2e pc of een laptop aan te schaffen voor het 'gewone gebruik', en om dan thuis netwerken of media server of weet ik veel wat allemaal in elkaar te zetten , aangezien ik ook de enige ben die hier allemaal aan moet kunnen . Daarbij ken ik mezelf ook een beetje , en een 2e pc laptop betekend dat 1 van de 2 weinig tot niet gebruikt zal worden , uit luiheid waarschijnlijk :-[ 


Ik vroeg me dus af , of er iets bestaat als een 'mini computer' , die je in zo een krachtige computer kan zetten . 
Zelf zag ik iets als een heel simpel klein 2e moederbord met basis graphics chips , 1-2gig ram , en bv een 2e opstartknop zodat je kan kiezen welke pc je opstart .

Het zou dan wel de bedoeling zijn dat deze mini-pc aan dezelfde harde schijven kan als de krachtige pc (behalve de SSD waar enkel windows en hoofd programmas op staan voor de krachtige pc) , dit is 1Tb intern , en 2TB externe schijf.
En indien mogelijk , je dus via software ofzo van de mini-pc naar de krachtige kan omschakelen als je die nodig hebt ? 

Snapt er iemand wat ik bedoel ? Bestaat er zoiets of een betere oplossing voor dit "luxe probleem" ? 
Indien iemand denkt van "hey dit is een goed idee , het bestaat nog niet , ik ga het uitvinden" , ga ervoor , maar stuur er me wel eentje op alsjewil :P 


Hartelijk bedankt alvast ! 

Specs :
Windows 7 - 64x 
MB: Asrock 880GMH/u3s3
Amd FX 8120 eight core 3,10ghz 
8 gig ram ddr3
AMD radeom HD 6800 serie

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Computer in een computer
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2013, 08:25:03 »
Wellicht is een NAS een oplossing. Een NAS heeft primair tot taak Data snel beschikbaar te stellen en kenmerkt zich o.a. door een laag energieverbruik. Afhankelijk van uitvoering (1, 2, 4, meer bays) zit er ook een mate van backup/beveiliging in.

Simpel geformuleerd is een NAS een complete PC maar dan zonder toetsenbord of scherm. De besturing vindt plaats vanuit een willekeurig (geautoriseerd) systeem in het lokale netwerk of daarbuiten.


Kijk eens hier: synology.nl en qnap.nl.

Offline grimm
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Computer in een computer
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2013, 16:30:49 »
Hey dankjewel voor je reactie . 

Dus als ik het goed begrijp is een NAS een media server ? 

Eigenlijk zou ik even goed een eigen server kunnen opzetten , die zou dan iets trager met grotere bestanden kunnen werken , maar dan kan ik wel iets meer mee zoals een eigen mail server etc opzetten ? 
Ik zat toch al een tijdje met de gedachte om een eigen server op te zetten , vooral omdat ik per jaar meer als 20.000 foto's maak en een groot deel daarvan zou willen kunnen uploaden op een eigen site , en liever deze bestanden niet toevertrouw aan een betalende dienst.. 

En dan zoek ik een lichte pc / laptop / notebook / iets die dan natuurlijk ook aangesloten is op het netwerk , zodat ik toch nog met beide machines aan mijn bestanden kan. Ik ben me vollop aan het inlezen , maar na een paar uur begin je aan jezelf te twijfelen of er nog iets goed begrijpt :D 
Enige nadeel is dan dat ik nog steeds de krachtige computer moet opstarten als ik beslis van bv. in photoshop te gaan werken , juist ? 

Ps , de qnap.nl werkt niet lijkt me , dit moet qnap.com/ zijn?

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Computer in een computer
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2013, 18:34:13 »
Klopt allemaal.

Ik zou voor Photoshop een Mac nemen maar ik ben niet objectief op dit punt.  :)

Offline grimm
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Computer in een computer
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2013, 20:57:19 »
Je bent allesinds eerlijk :D En ik geloof zeker en vast dat mac wel beter zal werken voor photoshop , maar ik heb toch nie echt te klagen met deze 8core , en nu een pc hebben met windows 7 / Linux mint als dual boot , en nog een mac erbij enkel voor Adobe software , dat gaat toch wat ver voor mij :)

Toch denk ik dat een mini pc in een pc geen slecht idee zou zijn , als je bv. alleen bent , weinig nood hebt aan een server . Zo zou je wel hetzelfde toetsebord , scherm , case  en misschien nog wat andere zaken van je  'hoofdcomputer' kunnen gebruiken , voor je  'light computer' . 

ik stelde me echt iets voor als een simpel moederbordje met een enkele processor die deel uitmaakt van je eigenlijke moederbord , en je kan die eerst aanzetten met de startknop op je case . Deze gebruikt dus dezelfde voeding en een ram kaartje van je totale ram op het grote moederbord.  Je start dus hierin op , kan je gewoon mee op het internet enzo , niets speciaal . Wil je dan toch iets gekker gaan doen , dan kan je misschien in het al opgestarte besturings systeem de rest van de machine inschakelen , en als je klaar bent , dit terug uitzetten , om over te schakelen op het 'light systeem' ..  Moet zowizo te maken zijn , maar heb je wel wat knappe koppen voor nodig ...