Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

61 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

16 april 2024, 16:55:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Hulp op afstand  (gelezen 13127 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Hulp op afstand
« Gepost op: 8 november 2009, 23:26:33 »
Bericht 1 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-08-2004
Aan:AllenMsgID:1295.1
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

Voor de collega's en wat familie ben ik net als zoveel anderen een soort eerstelijns helpdesk <g>. Verder ga ik inmiddels ook echt niet en al helemaal niet pro deo, dat schiet gewoon niet op.

Nou roept dat Windows XP iets van Hulp op Afstand en eerlijk gezegd zou me een simpel gebruik wel welkom zijn. Voor het ingewikkelder werk pieker ik er niet eens over als hooguit een handige eindgebruiker, maar er zijn toch wel een paar gevalletjes geweest de afgelopen waarbij me dat wel een reisje had bespaard. Het wordt nog wat interessanter als alle collega's hun XP portable werkelijk hebben draaien en er eentje in Azie zit te tobben.

Nou staat er n ding knalhard: met die werkportables wordt niet gexperimenteerd en dat zal men wel kunnen begrijpen. Voor de andere betrokkenen ligt dat iets minder, maar daar moet ik wel zelf de brokken ruimen.

Voor dit doel in de werksfeer software aanschaffen is verder simpel: onbespreekbaar <g>..

Mijn vraag is dus: hoe goed werkt dat? Je mag uitgaan van breedband Internet toegang.

Alvast bedankt,

Just


Bericht 2 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:26-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.2
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Just,

Van dat "Hulp op Afstand" heb ik gelukkig geen verstand ik kan je wel uitleggen hoe ik het heb opgelost.

Simpel. Op elke PC zet ik altijd VNC en PcAnywhere (en soms Timbuktu). VNC installeer ik zo dat de server standaard actief is (wel met'n pasword). Heeft er iemand een probleem waarvan ik zeg "laat me eens kijken". Dan log ik in via VNC, bekijk't en probeer e.e.a. op te lossen. Mocht het nodig zijn dat er datatransfer (bestanden en derg) nodig is dan doe ik dat via PcAnywhere of Timbuktu.

Waarom niet "Hulp op Afstand".

1. Omdat VNC (in mijn optiek) veel makkelijker is.

2. Omdat VNC ook op Mac en Linux (moet jou aanspreken) werkt en dus platformonafhankelijk is. (Is Timbuktu trouwens ook).

Werkt als een trein.

Overigens installeer ik bij iedereen altijd Total Commander, handig voor FTP activiteiten.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 3 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.3
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Ik dus meteen graven in dat Linux en jawel hoor. Ik heb een Remote Desktop Connection geval. VNC en RDP servers worden ondersteund.

OK, super! Ik vond ook de VNC site dus ik download zodirekt de client voor Windows, installeer dat en dan?

In de client hier in Linux moet ik een adres intoetsen of een naam. Moet ik daar dan het IP adres van het te bewerken slachtoffer intikken?

Dit gaat wat moois worden <gg>!

groetjes,

Just


Bericht 4 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:27-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.4
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> In de client hier in Linux moet ik een adres intoetsen of een naam. <<

VNC heeft 3 gegevens nodig:

1. IP adres (numeriek of www.....)
2. Displaynummer (aut. werkt vaak niet).
3. Password, mits ingesteld.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 5 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:27-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.5
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Bij een beetje breedband is dat IP nummer wel vast, maar wat nou ingeval van firewalletjes, routers met NAT en/of firewalletjes, danwel inbellen via de telefoon?

Ik neem aan dat jij bij dit soort gevallen zorgt dat je zelf even dat IP nummer al helder hebt, want ik zie me bijvoorbeeld niet echt Oom Henk dat nummer laten oplepelen (en dan laat ik mijn dyslexie neef maar even buiten schot)

Ja, ik vraag maar even door ...<g>..

groetjes,

Just (Oom Henk is wel een kei in hl andere dingen :-D)




Bericht 6 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:27-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.6
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> Bij een beetje breedband is dat IP nummer wel vast, maar wat nou ingeval van firewalletjes, routers met NAT en/of firewalletjes, danwel inbellen via de telefoon? <<

Ik heb een lijstje van hun IP nummers maar er zijn ook technieken (gratis!) die zorgen dat zelfs als iemand een variabel IP heeft je hem toch kunt bereiken via een www adres. Moet er standaard een programma bij booten gestart worden en dan zijn ze altijd bereikbaar.

Al die software firewalls gooi ik er bij iedereen uit (en als ze het niet willen moeten ze alles verder zelf uitzoeken). Ze kopen maar een router (nu al vanaf 30 euro gesignaleerd) daarin portforwarding (aut. of door mij ingesteld) en gaan met die banaan.

>> dyslexie neef <<

Bof jij even<g>, ik heb 2 van die kinderen!

>> Oom Henk is wel een kei in hl andere dingen :-D <<

Zoals? Mag ik raden of zijn de kleintjes nog niet naar bed?


Groeten
Ton van Hest



Bericht 7 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:28-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.7
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Ik ga dat eens even allemaal in gang zetten later dit weekend. Eerst even hier thuis wat klussen.
Gisteren heb ik de hele wasdroger uit elkaar gefrust op zoek naar een ergelijke pieieiep. Het is geen verkeerd ding maar al dat witgoed zit verder naar mijn gevoel volkomen achterlijk in elkaar. Of liever, het hangt min of meer aan elkaar..Nou ja, die piepppp is weg (alleen weet ik niet waarom <g>).

Eh, oom Henk: ehhh ja, dat ook. Alleen dacht ik naast de soms zeer kleurrijke verhalen aan voor mij wat meer praktische bekwaamheden ;-). Hij is namelijk naast verschrikkelijk sterk (en nog wat meer) o.a. ook een soort eenmans aannemer.

groetjes,

Just


Bericht 8 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:28-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.8
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> Hij is namelijk naast verschrikkelijk sterk (en nog wat meer) o.a. ook een soort eenmans aannemer. <<

Neem volgend advies ter harte! Houdt die man te vriend!
Groeten
Ton van Hest



Bericht 9 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:28-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.9
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Ik heb dat VNC aan de gang en het blijkt inderdaad superdesuper te werken! Ik tik hier in Linux het IP adres in van onze "Woonkamer" pc en zie het bureaublad, bestuur de muis en alles!

Die portforwarding is me ook duidelijk. Die zet ik wel aan in de router. De mensen waar ik dit voor nodig heb zitten niet achter een router en die ene dial-up leest me wel het IP nummer voor. Dat lukt hem ondanks zijn dyslexie wel..

Bestanden verplaatsen zal misschien later nog wel eens aan de orde komen, eerst hier maar eens ervaring mee opdoen!

Hartelijk dank!

groetjes,

Just


Bericht 10 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:28-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.10
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Oh ja, hij is ook nog eens verschrikkelijk aardig.

groetjes,

Just


Bericht 11 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:29-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.11
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> die ene dial-up leest me wel het IP nummer voor. Dat lukt hem ondanks zijn dyslexie wel.. <<

Er zijn programma's die het IP nummer door simpel starten op het scherm zetten (zelfs als er een router tussen zit). Weet de namen niet (wel equivalent op Mac) dus je moet effe zoeken. Of kijk op de DNS forwarding sites zoals www.dnsupdate.org en www.dyndns.org.
Groeten
Ton van Hest



Bericht 12 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:29-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.12
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Die sites had ik al <g> gevonden en VNC laat dat IP nummer wel zien als pop-up. Ik kom er wel een heel eind mee zo..

groetjes,

Just


Bericht 13 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:30-08-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.13
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Ik heb de boel aan het draaien. Ik had alleen het poortje in de router even verkeerd gezet en toen ik dat correct had was het voor elkaar. Nog snel ook via een telefoonlijn!

Wel met laagste kwaliteit kleurtjes, maar de snelheid moet natuurlijk ergens vandaan komen <g>..

Ik heb ook ontdekt waar ik in een eventuele XP firewall dat poortje open moet zetten. De betrokkenen hebben geen router (hebben ook geen idee wat dat is en wat dat doet) en helemaal zonder firewall is ook niks.

Dit gaat helemaal fijn voor elkaar komen <g>

Hartelijk dank!

groetjes,

Just


Bericht 14 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:31-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.14
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Just en Ton,

Ik heb geprobeerd jullie schermutselingen te volgen, maarre... Kunnen jullie voor mij iets duidelijker zijn. Ik zit met een probleem (zie searchassistant in beveiliging), althans kennissen zitten daarmee, maar die wonen een p,,kke eind weg van mij. Jullie berichten gevolgd hebbende lijkt mij dat wel wat om op die manieren die mensen te helpen, maar wat moet ik waar doen en hoe?
Een VNC-server op die PC in Zeeland en een remote desktop-ding op mijn linux-bak en dan werkt-ut? Of nog veel meer<g>. Die PC -in Zeeland zit achter een router, sweex als ik mij goed herinner.

Groetjes

Pim



Bericht 15 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:31-08-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.15
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha die Pim,

Ja, en het is een fluitje van een cent <g>..

In Linux zit al Krdc als VNC client (Remote Desktop Connection). In het slachtoffer installeer je VNC [http://www.realvnc.com/download.html], als user-mode als de gebruiker in staat is om hem op te starten of service-mode als je geen gedoe wilt, wachtwoord erop en de poort 5900 open in de Firewall in de router of elders.

Dan tik je in Krdc het IP nummer van je slachtoffer, gevolgd door een :0 voor het default scherm en hoppa, het spul gaat draaien. Je hebt dan het scherm van die Windows of Mac voor je neus. Wachtwoord invullen en klaar ben je.

Voor Windows is er een viewer, zo klein dat hij vanaf flop draait. Heel erg portable dus!

Ton is er een absolute kei in, heb ik al gemerkt. Dus dit moet allemaal lukken!

groetjes,

Just


Bericht 16 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:31-08-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.16
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Just,

Ik heb al wat geprobeerd<g>. Had nog, kennelijk, ooit eens wat geexperimenteerd met dat spul. Dus op de laptop winvnc-server gestart en daarna op mijn linux-bak vnc-viewer en jawel ik kreeg keurig mijn laptop te zien. Dus ff verder geprobeerd en patience gespeeld, maar dat viel een beetje tegen. Het gaat wel, maar ik moet zelf de plaatjes tevoorschijn toveren, oftewel met een soort van gummetje (de muis dus) de kaarten weer kenbaar maken. Moet ik daarvoor nog iets instellen? En zoja waar? Op de laptop of op mijn linux-bak?
Dan kwam ik ook tightvnc tegen, werkt dat ook?

Groetjes

Pim


Bericht 17 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:31-08-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.17
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Just,

In tweede instantie. Heb je link gevolgd en dat vnc-spul op mijn laptop gezet. Deze werkt beter, dan TightVnc en die oude die ik nog had. Dus gaat deze naar Zeeland. Dan de volgende vraag, indien je mijn perikelen met searchassistant gevolgd hebt. Kan ik van hier af dan het een en ander op die pc (verder te noemen ZPC) uitvoeren als die in Zeeland staat of moet ik dan bepaalde rechten hebben? En zoja, hoe krijg ik die dan?
Moet die server misschien als service draaien, zodat ik gewoon op ZPC kan inloggen?

Alweer wat vragen<g>.

Groetjes

Pim



Bericht 18 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:31-08-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.18
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Pim,

Ik draai VNC bij de anderen gewoon in user-mode. Ze moeten hen dus zelf even starten. Je kan hem ook in service-mode zetten als dat zelf starten op de een of andere manier niet handig is.

Verder log je normaal in op XP volgens mij en moet je dan wel op een gebruikersaccount met beheerdersrechten kunnen. Het wachtwoord weten dus. Als het ding al ingelogd staat of niet vergrendeld als je VNC inschakelt is dat ook geen probleem meer..

groetjes,

Just


Bericht 19 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:01-09-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.19
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Just,

Zit ik rustig(!) in de stad ff koffie te drinken, houdt die machinerie bovein toch niet op<g>. Want die ZPC zit achter een router en zoals ik het begrijp hier, moet ik dan in die router port-forwarding laten aanzetten. Maar... Hoe leg ik dat aan een simpele gebruiker uit en waar moet die forwarding naar verwijzen? Ik weet, althans denk te weten, dat die mensen een sweex-router hebben, maar hoe kom ik achter het interne IP-adres van die router en van de ZPC?

Groetjes

Pim



Bericht 20 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:01-09-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.20
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Just,

In tweede instantie. Heb natuurlijk ff op internet gezocht bij sweex en heb daar (gelukkig) al een (1) vraag kunnen beantwoorden. Het IP-adres van de router weet nu al, dat is al heel wat<g>.

Groetjes

Pim



Bericht 21 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:01-09-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1295.21
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> Ton is er een absolute kei in <<

Wie? Ikke?? Ik heb alleen verstand van verzekeren.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 22 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:01-09-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.22
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Pim,

(poging om samenvatting te geven).

Allereerst eventjes, van Linux weet ik niets.

Op 1 systeem moet de VNCserver (dit systeem kan dan remote bediend worden) op het andere een VNCviewer.

In de server _moet_ je aangeven wat het 'display'nummer is. Feitelijk wordt bedoeld naar welke poort geluisterd gaat worden. Je kunt kiezen tussen 0 en 12 (oftewel poort 5900 en 5912). Sommige servers kun je op automatisch zetten alleen ik heb er nog geen gezien waarbij dat altijd werkte.

Als de VNCserver achter een router of firewall zit dan moet je ervoor zorgen dat de betreffende poort 59xx (xx=displaynummer) open staat en geforwarded wordt naar het juiste systeem. Bij een router is het beste om dit soort systemen een vast intern IP nummer te geven.

Beste kun je nu de toegang tot de VNCserver testen door hem op te roepen met een VNCserver vanaf een systeem waarvan je weet dat't werkt. (je kunt natturlijk ook omgekeerd oen, eest viewer in orde maken dan de server).

De VNCviewer is het makkelijkst, je geeft het displaynummer(oftewel feitelijk poortnummer) en gaan met die banaan.

Als dat alles werkt is het verstandig een password in de VNCserver te zetten. En vergeet niet dan nog een keertje proberen of't werkt.

Probleem kan zijn dat het systeem waarop de VNCserver draait geen vast IP kent. Hier zijn tenminste 2 oplossingen voor (Joop den Uyl had het niet van een vreemde):

1. Je belt de man en vraagt hem het IPnummer.

2. Je maakt een webadres aan bij www.dyndns.org. Op deze manier kun je hem altijd onder dezelfde naam bereiken.

Overigens heeft volgens mij Michel ooit in het verre verleden een heel verhaal over VNC geschreven.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 23 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:01-09-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.23
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

Bedankt voor je reactie.

>>van Linux weet ik niets<<
Ik denk ook niet dat dat hoeft. Onder linux werkt het prcies hetzelfde. Ik heb hier op de laptop een Vnc-server draaien en ik kan die laptop via een linux Vnc-viewer oproepen. Dus dat zal het probleem niet zijn.

Dan ff<g>
>>Joop den Uyl had het niet van een vreemde<<
Had-ie dat van jou???? Maar hij had het toch altijd over 2 zaken, of waren dingen???

Nu weer ff gewoon<g>.
Ik denk te weten, dat ik in mijn router alle pc's, die in mijn netwerk hangen, kan zien, met naam en toenaam. Dan kan ik toch straks, als het zover komt, gewoon (laten) forwarden naar die betreffende pc? Op mijn laptop staat dat display-nummer gewoon op auto en op de linuxbak moet ik dan het IP-adres + displaynummer 0 opgeven. Dat werkt dan.

Maar nogmaals bedankt voor je uitleg en ik ga eens op zoek naar dat verhaaltje van Michel. Staat in de bestanden-sectie?

Groetjes

Pim



Bericht 24 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:01-09-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.24
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Pim,

Belangrijke zaken eerst.

>>Maar hij had het toch altijd over 2 zaken, of waren dingen??? <<

Joop had voor alles 2 antwoorden/oplossingen/noem't maar op.

>> Had-ie dat van jou????

Tja ...... dromen mag toch nog?

>> Dan kan ik toch straks, als het zover komt, gewoon (laten) forwarden naar die betreffende pc? <<

Ja en Nee! (geen grap)
Forwarden doe je (althans bij de routers die ik ken) niet naar een 'naam van het systeem' maar naar het IPnummer van een systeem, vervolgens haalt de router de naam van dat systeem op. Dus dat gaat goed mits en indien je router elke keer weer hetzelfde IP uitdeelt aan het zelfde systeem. Nu kun je dat (redelijk) regelen alleen zul je dan dieper in die router moeten duiken.

Makkelijker is daarom om ervoor te zorgen dat de (VNCserver) PC altijd hetzelfde IPnummer krijgt. Dat kun je heel simpel bereiken en dan ben je altijd zeker van je zaak. Zeker omdat de server zich niet bij de allergrootste lichten zal bevinden (anders hadden ze geen hulp op afstand nodig) want op deze wijze werkt het altijd!

>> Staat in de bestanden-sectie? <<

Weet niet. Ik weet dat er ooit (x jaren geleden) uitgebreid hierover is geschreven en toen heeft onze Geestelijke Voorganger daar een mooi verhaaltje over geschreven. Ik bewaar geen berichten (1 weekje maar) en al helemaal geen files, dus .......

Groeten
Ton van Hest



Bericht 25 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-09-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.25
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
>> Overigens heeft volgens mij Michel ooit in het verre verleden een heel verhaal over VNC geschreven. <<

Hoi Ton,

Klopt. Ik zal even kijken of ik het nog ergens kan vinden.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 26 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:01-09-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.26
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

>>onze Geestelijke Voorganger<<
Je ziet hij reageert gwoon, die Voorganger<g>.

Groetjes

Pim
PS. Het zal nog een probleem worden om die PC (ZPC) te voorzien van een vast IP-adres (denk aan je lichten<g>). Dat wordt een retourtje Zeeland.


Bericht 27 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:01-09-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.27
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

ROFL!

groetjes,

Just


Bericht 28 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:01-09-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.28
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Ha Pim,

Ik vrees dat je het beste bij de volgende reis die router onderhanden neemt. Ik ken die Sweex niet, alleen mijn E-techje en die draadloze uitvoering van mijn broer (vanmiddag gedaan) nu ook.

Daar was het niet lastig bij, zou ik bij een ietsiepietsie klikvaste kennis nu nog wel durven bij dezelfde E-tech. Wel stappie voor stappie <g>

Je zou even het handboekje van die Sweex kunnen downloaden?

groetjes,

Just


Bericht 29 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-09-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.29
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

Dat router (lan) IP adres is natuurlijk belangrijk, als je in de router de port forwarding aan moet zetten. Je komt meestal eenvoudig achter dat adres. Het is het Ip adres van de gateway. Dat kan je achterhalen met start, uitvoeren, winipcfg (enter) voor Win9x of met de status van de internetverbinding van XP.

Heb je dat adres eenmaal, dan kan je met http://xxx.yyy.zzz.aaa die router via de web interface bereiken, en configureren. Meestal vraagt de router om een inlognaam en een wachtwoord, dus dat moet je ook weten.

Ook het lan IP adres van de pc waar de VNC host op draait van belang. Ook dit adres is met winipcfg of de status eenvoudig te achterhalen. Als dat een door DHCP toegewezen adres is, kan je er niet op vertrouwen dat dat altijd hetzelfde adres is. In dat geval zet je het IP adres beter vast op een IP adres buiten de dhcp-range van de router om (in de router is te lezen wat het Dhcp bereik van de router is).

In de router geef je via NAT, Port forwarding of Virtual Server (drie namen voor hetzelfde beestje), aan dat TCP poort XYZ doorgestuurd moet worden naar de pc met lan Ip adres xxx.yyy.zzz.aaa.

Nu nog het Wan IP adres van de router vinden (want dr moet je natuurlijk naartoe met de client): Eenvoudig te achterhalen door op de host pc te gaan naar: http://www.whatismyip.com/

Maar het is natuurlijk de vraag op dat Wan Ip adres wel een vast adres is. Dat hangt af van de provider. Iha geldt hoe goedkoper het abo, hoe groter de kans dat dat geen vast adres is. Er is een oplossing (Ton gaf dat al aan) via www.dyndns.org. Daar kan je -ondanks een wisselend Wan IP adres- toch regelen dat je altijd bereikbaar bent via een vast adres. De meeste routers hebben ingebouwde ondersteuning voor deze zogenaamde Dynamische DNS (DDNS).

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 30 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-09-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.30
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Pim,

>> PS. Het zal nog een probleem worden om die PC (ZPC) te voorzien van een vast IP-adres (denk aan je lichten<g>). Dat wordt een retourtje Zeeland. <<

Hoeft niet, als het je lukt om eenmaal telefonisch (of messenger) VNCserver bij hem gestart te krijgen en hij kan z'n IP vinden (stuur hem zo'n prog die het op't scherm toond gewoon per email toe). Dan kun jij op dat moment lekker tekeer gaan!
Groeten
Ton van Hest



Bericht 31 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-09-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1295.31
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Heb je dat adres eenmaal, dan kan je met http://xxx.yyy.zzz.aaa die router via de web interface bereiken, en configureren. Meestal vraagt de router om een inlognaam en een wachtwoord, dus dat moet je ook weten. <<

Meeste routers hebben dat meestal default uitstaan.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 32 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-09-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.32
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

>> Meeste routers hebben dat meestal default uitstaan. <<

Dat Wachtwoord bedoel je?
Waarom koop jij zulke onveilige routertjes? <ggg>

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 33 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-09-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1295.33
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

Is het de sweex router die ik ken (Sweex annex A Adsl 4 port), dan is het vrij eenvoudig in te stellen:

ga naar het gateway IP adres (default is dat dan http://10.0.0.2) mbv internet explorer. Log in met Admin en Epicrouter (als dat wachtwoord nooit veranderd of gewist is). Kies links Virtual Server.

Nu krijg je een (hoogstwaarschijnlijk lege) tabel te zien.
Vul in bij het lege ID veld onderin bij Public port en private port hetzelfde poortnummer van VNC, (of Remote Desktop of PcAw). Kies poorttype TCP, en vul bij Host IP adres het vaste IP adres van de pc in waar VNC, ( of Remote desktop of PcAw) op draait. Klik op "Add this setting". Voeg zo nog eventueel benodigde poorten (PcAw gebruikt er twee) in, en klik op "Add.....".

Nu kies je links "Save Settings". De router reboot, en na een minuutje of zo is het ding weer in de lucht.

Poortnummers:

PcAw : 5631 en 5632 (default, evt te wijzigen in PcAw 10.5 en hoger. Beide Tcp)
Remote Desktop (Xp-pro): 3389
Vnc : 5900 + displaynummer (default dus 5900)

Zet het IP adres van de "serverpc" op 10.0.0.50, subnetmask 255.255.255.0, Gateway 10.0.0.2 en bij de DNS server vul je de ip adressen van de servers van de betreffende provider in.

Helaas heeft Sweex ook een ander model, dat te bereiken valt via http://192.168.2.1 (inlognaam Admin, wachtwoord 1234, of beide leeg laten).
Dan vul je op de "serverpc" op 192.168.2.50, subnetmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.2.1 en bij de DNS server vul je de ip adressen van de servers van de betreffende provider in.

De bediening in de router is dan ook wat anders, maar het principe is hetzelfde.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 34 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-09-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1295.34
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Michel,

>> >> Meeste routers hebben dat meestal default uitstaan. <<
Dat Wachtwoord bedoel je?
Waarom koop jij zulke onveilige routertjes? <ggg> <<

Nee, bedoel dat de meeste routers default de mogelijkheid hebben uitstaan om vanuit een externe positie de software van de router op te roepen!

Groeten
Ton van Hest



Bericht 35 van 35

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-09-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1295.35
Onderwerp:Hulp op afstand?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

>> Nee, bedoel dat de meeste routers default de mogelijkheid hebben uitstaan om vanuit een externe positie de software van de router op te roepen! <<

Oh, die! Maar die mogelijkheid heb ik helemaal niet ter sprake gebracht, vandaar dat ik dacht dat je de Lan login bedoelde. Dat remote admin staat inderdaad vrijwel altijd uitgeschakeld. Maar goed ook!

Michel Uphoff
(Sysop)