Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:33:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: XP ziet keyboard niet  (gelezen 12546 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
XP ziet keyboard niet
« Gepost op: 22 oktober 2013, 14:39:22 »
Geachte forumleden,

Ik heb een probleem waar ik lichtelijk gestoord van wordt; recentelijk heb ik het muzieknotatie programma Finale 2012a aangeschaft, omdat mijn oude 2002 versie niet meer compatibel was met de huidige stand der techniek.

Na het installeren zou de windows software mijn midi keyboard moeten zien, maar verder dan een geluidje, ten teken dat er een nieuw usb apparaat is gevonden, kom ik niet.
De software van Finale 2012a is dusdanig eenvoudig wat betreft het selecteren van het midi keyboard, dat zelfs ik dan niet kan verknoeien (bij oudere versies ging dit ook altijd zonder problemen), alleen mijn XP-professional software laat het afweten.

Ter controle heb ik Finale 2012a op de laptop (met Win-7) van m'n vrouw geïnstalleerd en daarop werkt het midi keyboard wel.

Wie heeft er een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Groeten, Jan.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: XP ziet keyboard niet
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2013, 18:25:25 »
Welkom Jan,

Kijk eens bij apparaatbeheer. Staan daar items met gele uitroeptekens of rode kruisjes?
Zoja, maak er een screenshot van en post die als bijlage.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: XP ziet keyboard niet
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2013, 13:23:28 »
Hallo Peter,

'Helaas' staan er geen waarschuwingstekens of rode kruisjes op de apparaatbeheer pagina, dat zou ook wel erg gemakkelijk geweest zijn...

Ik ben al een poosje met dit probleem aan het klooien en volgens mij moet het ergens in een instelling van XP zitten, omdat het programma zonder problemen op de Win-7 laptop van mijn vrouw draait.

Jammer genoeg ben ik niet zo handig met XP, in oudere versies kon je als gebruiker nog wel eens gemakkelijk dingen aanpassen maar bij XP kan ik (vanwege mijn geringe computerkunde) daar niet (zo gemakkelijk) bij.

Het enige wat ik zie, is dat ik twee geluidskaarten schijn te hebben, de AMD en de C-media PCI, beide zijn ingeschakeld, kan dat een conflict geven?
Na enig diep nadenken weet ik de reden van de tweede geluidskaart (de C-media PCI), die is door de leverancier van de computer toegevoegd, omdat de onboard AMD geluidskaart niet goed functioneerde (vervormde).

Voor zover ik weet is de AMD uitgeschakeld, maar in apparaatbeheer staat alles nog ingeschakeld.

Ik wacht verdere suggesties af.

Groeten, Jan.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2013, 14:05:56 door pompebled »

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: XP ziet keyboard niet
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2013, 16:42:15 »
Dit gaat even niet helemaal goed....:

Ik heb de onboard AMD geluidskaart softwarematig uitgeschakeld  (niet via de bios) en de C-Media PCI ingeschakeld, het resultaat is helemaal geen geluid meer, ook een CD afspelen stuit op de mededeling, dat er geen mixerfunctie is ingeschakeld.
Het instelmenuutje van de C-media kaart rechts onderin de balk , waar je het o.a. aantal speakers kunt instellen werkt nog wel en geeft ook geluid.

Goed, de instellingen ongedaan gemaakt en de computer herstart, resultaat, geen geluid en de C-media PCI kaart is nu uit de lijst van apparaten verdwenen...

Ik ben met stomheid geslagen.

Het opnieuw trachten te installeren van de C-media drivers resulteerd in een zwart scherm, gevolgd door het opnieuw opstarten van de PC.

Ik trek de kabels eruit en breng de computer naar mijn leverancier terug, hier heb ik geen zin in.

Ik meld me weer als er nieuws is.

Groeten, Jan.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: XP ziet keyboard niet
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2014, 18:50:17 »
Even een update;

Ik heb de strijd met XP verloren, het keyboard wordt niet herkend.
Er is een tweede HD in mijn computer gekomen met Win7 erop, hier draait Finale goed op en wordt het keyboard ook herkend.

Groeten, Jan.