Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

352 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 07:03:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows klonen dd  (gelezen 13122 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Windows klonen dd
« Gepost op: 8 november 2009, 23:46:38 »
NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:01-11-2004
Aan:AllenMsgID:1320.1
Onderwerp:Windows klonen ddForum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

Bij mijn portable heb ik nog een aparte Multibay slede met een 40 GB harde schijf. Die portable kan ook nog booten van die Multibay. Alleen, even lastiger - de CD-rom speler zit ook in die Multibay.

Nou is deze portable een werkpaard, dus ik haal heel weinig rare dingen uit in Windows. Elke installatie van programma's die ik echt nodig heb en vertrouw wordt eerst proefgedraaid op een andere XP-bak. Ik heb echt geen zin ergens ver van huis in de problemen te komen met een wrakkige Windows. Verder heb ik dus naast Windows Linux staan (ook na drie keer oefenen pas de stap gewaagd <g>) en in Linux doe ik dan ook vrijwel al het priv-werk. Komen me die Jappen weer eens met een raar bestand of CD-tje, dan laat ik daar eerst maar eens Linux aan snuffelen.

Met die extra harde schijf heb ik echter wel de mogelijkheid een tweede XP installatie mee te nemen. Alleen, hoe dan? Want die harde schijf erin betekent dus CD-rom station eruit. Niks booten van de CD en Windows installeren dus.

De oplossing was simpel:

gewoon de hele partitie klonen met het buitengewoon simpele tooltje dd in Linux!

Het commando lijkt wat ingewikkeld maar valt enorm mee. Onthou voor if maar input file en of is dan output file.

In een terminal venstertje (Windows fans noemen dat dan DOS of opdrachtregel) tik je dan bijvoorbeeld:

dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1

dat /dev/ is de complete verzameling onderdelen (devices) in de PC, hd zijn de harde schijven (hard disk) en hda1 is dan de eerste harde schijf en daarvan partitie 1. hdb1, jawel - schijf 2 en partitie 1 dus.

Met bijvoorbeeld:

dd if=/dev/fd0 of=/home/ikzelf/diskimage

maak ik een mooie copie van de hele floppydisk (fd is floppy drive in de map /home/ikzelf (Voor Windows fans: dat heet daar Mijn Documenten) en dat verhipte Linux begint te tellen bij 0 - doet-ie wel vaker..), opstartbare floppen en al.

Draai je de if= en of= om, dan zet je die image dus doodvrolijk weer op een floppy terug. Je mag als naam ook iets heel anders nemen als diskimage - dat was alleen mooier voor het voorbeeld

Ik dus mijn XP partitie naar de tweede harddisk en een geschikte partitie daarop gekloond. Gelukkig was dat al aanwezig, want je kan natuurlijk zo niet 5 Gigabyte in een 3 Gigabyte partitie persen. Nou heeft die portable geen normale opstartsector vanwege Linux en de Grub bootmanager, waarmee ik kan kiezen tussen Linux en Windows. Dat hoeft allemaal op die tweede schijf niet.

Die opstartsector heb ik ook met dd en een Knoppix CD-tje dus even van een andere XP bak gevist, op de normale harde schijf gekopieerd, floppydrive wisselen in de Multibay voor de tweede harde schijf, twee tellen werk met Linux en dd en klaar was de boel.

OK, programma's als Ghost zijn een ietsie makkelijker, maar die kosten wel geld en niet al te weinig ook voor die ene keer dat ik zoiets doe.

Je vindt heel veel informatie over dd etc. op:

http://www.rajeevnet.com/hacks_hints/os_clone/os_cloning.html

groetjes,

Just