Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

87 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:12:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.  (gelezen 19708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Gepost op: 22 maart 2014, 10:11:49 »
Ik wilde de Mediaplayer in de woonkamer bedraad gaan aansluiten. Gaten boren, gewone kabel in zicht en meer was allemaal geen optie. Dus platte kabel gekocht (FTP, Cat 6, incl. RJ45). Kabel netjes aangelegd tussen meterkast, gang, kamer. In de gang circa 2 meter onder de mat.

En wat blijkt? Geen signaal. Laptop i.p.v. MP aangesloten, andere poort router en meer maar resultaat bleef .... geen signaal. Vervolgens dwars door de gang/kamer een gewone cat 5E kabel geprobeerd en perfect signaal.

Conclusie: de kabel is defect.

Niet dus. Want het blijkt dat diezelfde kabel op de 1e etage probleemloos zijn werk doet. Hierna vrijwel elke optie geprobeerd maar samengevat is het resultaat:

-  platte kabel werkt nergens op de begane grond.
-  gewone kabel werkt pleemloos.
-  platte kabel werkt probleemloos op de 1e etage.

Conclusie: in de meterkast zijn teveel storende factoren (modem, router, Nas, Draadloze telefoon, 230V en meer) en de platte kabel is onvoldoende geïsoleerd.

Echter als ik vanuit de meterkast ronde kabel gebruikt naar de MP dan heb ik een prima signaal. Maar sluit ik daar de plattekabel tussen (meterkast ->rond->plat->MP) dan heb ik weer geen signaal.

Kortom de platte kabel werkt nergens op de begane grond maar wel op de etage.


Iemand ideeën over dit (voor mij volslagen raadselachtige) fenomeen?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2014, 11:58:53 »
Hoi Ton,

De platte kabel oprollen, in de meterkast en op je laptop aansluiten. Ga met de laptop zo dicht mogelijk bij de meterkast staan. Werkt het dan nog niet dan lijkt me toch echt iets mis te zijn met de kabel, mogelijk een klein breukje dat bij gebruik op de 1e etage door de ligging van de kabel teniet gedaan wordt.

De kabel ohms doormeten is ook een optie.

Terug naar de winkel, misschien dat ze hem daar testen/omruilen.

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2014, 12:10:49 »
Kabel is in verschillende 'posities' geprobeerd. Maar blijft: beneden niet, boven wel.

Omruilen kan maar ik heb het voorgevoel dat me dat weinig zal brengen. Er hoort gewoon een logische verklaring te zijn.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2014, 13:04:56 »
Ik neem aan dat je in beide gevallen dezelfde LAN-poort gebruikt. Die kunnen we dan ook uitsluiten.
Heb je nog geprobeerd om de kabel op te rollen en deze zo dicht mogelijk bij de meterkast met je laptop te testen? Storing die de kabel eventueel oppikt naar de woonkamer wordt daarmee uitgesloten.
Storing in de meterkast lijkt me ook uitgesloten aangezien in beide gevallen de kabel daar aangesloten is.

Het 230V stopcontact of aarding daarvan is het ook niet, aangezien een ronde netwerkkabel wel werkt.
Kan je nog eens testen door de MP via een verlengsnoer aan te sluiten vanuit de meterkast of ander eindgroep.

De netwerkinstellingen in de MP en router/modem nogmaals controleren. Eerst kabel aansluiten, dan pas MP aanzetten.

De MP boven plaatsen is zeker geen optie? ;)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2014, 13:12:54 door Peter »

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2014, 16:07:51 »
Hoi Ton,
Citaat
Echter als ik vanuit de meterkast ronde kabel gebruikt naar de MP dan heb ik een prima signaal. Maar sluit ik daar de plattekabel tussen (meterkast ->rond->plat->MP) dan heb ik weer geen signaal.
Kan het zijn dat er in de platte kabel een ader mist t.o.v. de ronde kabel? Dat zou dit kunnen verklaren, cross cable?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2014, 20:07:52 »
Ton,

Een platte FTP kabel zegt me niet zoveel, is die dan nog steeds twisted, of is het een soort plat telefoonsnoer?

Wat zou kunnen is dat het een 10 Mbit bedraade kabel is terwijl alles op 100 Mbit draait (of 100 Mbit terwijl het geheel 1 Gbit doet). Je schrijft dat het boven wel werkt, sluit je het daar dan op ene ander switch/router/hub aan? Mogelijk is die wel auto-sensing terwijl die beneden dat niet is? (of juist wel/niet automagisch omschakelen wegens een crosscable ipv een straight cable?). Wat betreft interferentie/storing, daar geloof ik niet zoveel an want het elektrisch storings veld houd echt niet bij de trap op, tenzij jouw bovenverdieping een kooi van feraday is (maar dat hoop ik niet;-).

Naar mijn idee moet je het in de snelheden en/of autosensing cq cross cable zoeken. Zelf heb ik daar namelijk ook eens een lange tijd mee lopen vechten toen ik zowel isdn als ethernet door 1 utp kabeltje stuurde (Michel heeft me daar destijds een schemaatje voor gegeven), die werkte dus alleen op 10 Mbit en niet op 100 Mbit vanwege het feit dat niet alle draaitjes beschikbaar waren...

TdJ

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2014, 20:34:38 »
Tony,

Het is deze http://bit.ly/1m6Enry kabel en volgens mij gewoon twisted. Het 'plat' is vrij betrekkelijk want vrij dik.. Ik kan e.e.a. niet meer proberen want teruggestuurd. Alle apparatuur is redelijk nieuw en volgens mij allemaal auto-sensing.

Die truc (ISDN + UTP over 1 kabel) heb ik vroeger ook uitgehaald maar volgens mij haalde ik toen wel 100 Mbit. Volgens mij heb je pas bij Gigabit alle 8 kabels nodig en daaronder volstaat 4.

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Netwerkkabel: werkt soms wel, soms niet.
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2014, 21:11:59 »
Kabel is retour en nu via omweg een 'normale' kabel. Werkt als een trein.