Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:44:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?  (gelezen 31657 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Gepost op: 17 juli 2014, 11:44:14 »
Hallo,  Beginner met Excel !  Ik wilde graag weten of je 2 "vakken" (geen idee hoe dat precies genoemd wordt ?) in 1 combobox kan zetten en dat dan het getal uit 1 van die vakken nog gebruikt kan worden voor een formule ?

Bedankt alvast !                 groetjes, Jan

P.s. Ter verduidelijking:  Gaat over een vak "Naam speler"  en een vak "Te maken caramboles"

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2014, 16:39:02 »
Hallo Jan,

In excel heten die vakken, cellen :)Voordat je met die combobox aan de slag gaat, selecteer je eerst die 2 cellen en klik je met de rechtermuisknop daarop, kies dan cellen samen voegen. Daarna worden deze als 1 cel gezien.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
OPGELOST --- Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2014, 19:35:53 »
@ Ruud de Wit: Ik ga er eens mee spelen !  Bedankt voor jouw reactie.

groetjes, Jan

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2014, 22:10:16 »
@ Ruud de Wit:  Helaas werkt dat niet (of ik doe wat fout ?)   

Geprobeerd:   
onbekend  73+780los van elkaar
onbekend  73+7########samengevoegd

groetjes, Jan

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2014, 21:41:48 »
Heb je wel de eigenschappen van die cel nagekeken of daar het juiste formaat ingesteld staat..? Rechtsklik op die cel en kies cel eingenschappen
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2014, 22:41:03 »
Hallo Jan,

Citaat
Toch nog even een vraagje over 2 cellen in 1 keuzelijst/combobox.

Zou het via deze mogelijkheid wél gaan: http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/een-keuzelijst-of-een-keuzelijst-met-invoervak-aan-een-werkblad-toevoegen-HP010236681.aspx

Zo ja, kan je het me dan in duidelijk Nederlands uitleggen...... want wat ik lees vind ik erg moeilijk !

Duidelijker uitleggen dan in het stappenplan kan ik niet. Wel kan ik of andere meelezers helpen. Even voor de duidelijkheid, je wilt in een cel een naam en in de cel ernaast verschillende waardes kunnen selecteren?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2014, 22:53:19 »
@ RuuddeWit:  Ja:  1ste cel is een Naam (van een speler), 2de cel is hbet Aantal Caramboles

groetjes,
Jan

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2014, 16:03:39 »
Jan,

Wat is eigenlijk het bereik van de cel waarin je caramboles wilt zetten. Is dat een reeks van 1 tot 15? En hoe wil je dit toepassen want als je een score wilt bijhouden kun je ook een rij cellen boven de gegevens (bv A6 tot A20) vullen met datums en daaronder (C6 tot C20) de scores invoeren. Of is dat niet de bedoeling?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:12:06 »
Vreemd, geen bericht gekregen dat er gepost was (of totaal gemist ??)

Laatste is niet de bedoeling.

Plan was om een keuzelijst te maken met zowel de naam van de speler, als het aantal caramboles daarin.

groetjes, Jan

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2014, 21:29:15 »
Hallo Jan,

Ik zal woensdag even een opzetje maken in excel. Kun je nog even een toelichting geven op mijn vorige vraag?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2014, 22:18:29 »
Hallo Ruud,

Sorry, dacht dat ik al antwoord had gegeven (maar als Excel-leek snap ik het soms niet helemaal).

Daarom geef ik nog eens aan wat ik zou willen.  Het gaat over een Uitslaglijst voor een biljartregio.

Daarin komt een cel met "Naam speler" (4 spelers per team, maar totaal aantal spelers mogelijk tot 10 spelers)
  plus een cel met "Te maken caramboles"

Bekend is dat je een keuzelijst kunt maken met de spelers (dat lukt wel).  Maar het zou mooi zijn, als je de Naam van de ingevulde speler meteen kunt "koppelen" aan het aantal  "Te maken caramboles"
Daarbij komt nog een probleem:  de 3de speler moet minimaal 45 caramboles maken en de 4de speler min. 30 car.
(dus van de 10 mogelijke spelers per team zitten er personen bij, die er - qua gemiddelde  -  eigenlijk dan minder moeten maken !)

Mooiste zou zijn (maar ik ken de mogelijkheden absoluut niet !), dat je uit de keuzelijst 4 personen kunt kiezen, die gespeeld hebben en er dan automatisch de Te maken caramboles ingevuld worden. Maar..... de Te maken caramboles moeten voor al de 4 spelers bruikbaar zijn voor een formule voor het uitrekenen van de wedstrijdpunten.

Ik hoop dat het nog te begrijpen is ?  En.... ik niet iets wil, dat echt niet te realiseren is.

Dus ik zou het graag willen, maar als het antwoord is:  Niet mogelijk !  ....... ook prima hoor.
Besteed er maar niet teveel tijd aan in ieder geval.

groetjes, Jan

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2014, 10:05:06 »
Vergeet een bestand mee te sturen met mijn vorige post.

Met dit bestandje zal het  (hopelijk) wat duidelijker worden !?

groetjes,
Jan

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2014, 12:57:54 »
Hallo Jan, dat is inderdaad een ingewikkelde constructie en ik denk dat mijn kennis van Excel ontoerijkend zal zijn maar ik zal kijken of ik er iets van kan bakken. Hoeveel wedstrijdpunten krijgt een spelen of zijn dat ook verschillende waardes?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Janussie
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2014, 13:32:14 »
Wedstrijdpunten: Aantal gemaakte caramboles gedeeld door 10% van "Te maken caramboles" (en afgerond naar beneden)    Formule staat er al in.

Ruud, fijn dat je het wilt proberen.................maar besteedt er vooral niet TE veel tijd aan, want het is wel leuk als het automatisch gaat...... maar anders maar gewoon invullen !

Bedankt en groetjes, Jan

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: EXCEL - 2 "vakken" in 1 combobox ?
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2014, 12:49:36 »
Hallo Jan,

Het is inderdaad te complex voor mij omdat verschillende gegevens gekoppeld moeten worden, moet er eigenlijk een gegevensbestand, database worden aangemaakt waar je met behulp van een Visual Basic script die gegevens kan koppelen aan verschillende personen en cellen. Die kennis heb ik helaas niet en de MS pagina`s geven te weinig uitleg.

Ik denk dat je het voorlopig met de hand moet invullen. Vergeet niet om als een sheet is ingevuld, deze apart op te slaan of uit te printen.

Omdat het vakantie tijd is zal het op dit forum rustiger zijn maar er zullen straks best wel meelezers zijn die je misschien verder kunnen helpen.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit