Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:20:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Lubuntu 14.04 en non PAE processoren  (gelezen 12752 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Lubuntu 14.04 en non PAE processoren
« Gepost op: 20 juli 2014, 10:22:29 »
Stoeiend met Bodhi 3.0 RC1 wilde het niet erg vlotten met het netjes inrichten met het Bureaublad en de nodige snelkoppelingen. Ik snap niet goed hoe het werkt met dingen als de schelven en de iBars. Dus deed ik een Google op "non pae distro" en liep tegen deze webpagina van Ubuntu aan.

Het blijkt dat er wel degelijk wat kan. Vanaf een bepaald moment waren de Intel processoren al wel klaar voor PAE, maar zij misten nog het "uithangbord". Nu kan je bij Lubuntu met de optie

forcepae
dan de installatie toch doorzetten. Ik zocht met

cat /proc/cpuinfo
in een terminal de gegevens op van de processor. Een Intel M, family 6 model 13 processor. 2MB L2 cache? Mmmm, klinkt goed ... . En met de informatie op de Ubuntu website verder zoekend: ja, die kan wel met PAE overweg.

De Jewel draait nu Lubuntu 14.04. Een mooie strakke distributie (zo noemen ze een bepaalde versie van een Linux systeem). Leuke ontdekking! Als ik het zo zie zijn de meeste processoren uit die tijd wel PAE rijp. Niet te snel opgeven dus als je tegen de PAE foutboodschap aanloopt bij het installeren van Ubuntu of Xubuntu.

Ik ga vandaag optie C eens proberen. Nu is de harde schijf in de Jewel nog een oude IDE (dat heet nu PATA) schijf met al die pinnetjes. Ik hang hem aan mijn laptop met een USB kabel, trek de originele SATA schijf uit de laptop en installeren. Dat heb ik wel eens vaker gedaan. Er is ooit zelfs een bedrijfslaptop naar een grote tentoonstelling in Beijing vertrokken MET een USB stick van mijn hand, puur als noodvoorziening. Werkte perfect, al was het achteraf niet nodig geweest.

Als de Jewel zo op Xubuntu 14.04 wil is dat wel fijn voor me. Dan draait hier alles op Xubuntu 14.04. Met 1 GB geheugen en die 2 MB L2 cache is de Jewel een levendige bak. Wordt vervolgd!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lubuntu 14.04 en non PAE processoren
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2014, 21:34:16 »
Met Xubuntu 14.04 op deze laptop ging het na het updaten gelijk mis met twee nieuwere kernels, die tegen het PAE probleem aanliepen. Ik ben maar teruggekeerd naar Lubuntu. Dat loopt wel zo prima dat ik het maar daarbij houdt. De beide kernels wilden hier wel via de update installeren. Blijkbaar doet die optie "forcepae" bij de eerste installatie iets meer dan alleen de installatie mogelijk maken.

Het bekende verhaal van het onderste uit de kan willen hebben enzo. Dan maar twee verschillende distro's om mee te werken.

Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers