Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

227 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:04:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Standaard werkbalk terugzetten in Lubuntu  (gelezen 12383 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Standaard werkbalk terugzetten in Lubuntu
« Gepost op: 22 juli 2014, 20:49:11 »
Lubuntu heeft zijn standaard werkbalk beneden op het bureaublad. Een vertrouwde plek. Nu wilde ik daar een paar pictogrammen op hebben voor  het starten van mijn gebruikelijke programma's. Dan klik ik die achter elkaar aan en klaar. Drie keer telkens opnieuw het menu openen is dan niet nodig.

Maar in mijn pogingen gooide ik op een goed moment de hele werkbalk weg. Een nieuwe was zo teruggezet, maar net zo mooi als de standaard balk, nee. Hoe nou die standaard balk terug? Na een forse zoektocht op Internet was de oplossing simpel. Ga in de verborgen bestanden naar /home/just/.config/lxpanel/Lubuntu/panels en gooi het bestand "bottom" weg. Dan vervolgens log je uit en weer in of je geeft het commando

lxpanelctl restart
in de terminal. Dat commando gegeven en flats!, de standaard werkbalk was weer terug.



Dit is een standaard methode in Linux systemen. Gooi de instellingenmap in de verborgen bestanden weg en begin opnieuw met de standaard instellingen

Doe het niet bij Firefox, Thunderbird en andere programma's die gegevens opslaan. Want dan gooi je die gegevens ook weg. Omgekeerd bewaar je bij een herinstallatie of gewoon als backup die verborgen mappen. Je zet ze later terug. Ik bewaar simpelweg de hele thuismap in zo'n geval.



Voor dat stel standaard programma's bleek er een werkbalkprogrammaatje beschikbaar te zijn (via het rechterklikmenu):



Alles voor elkaar nu, al was het wel even zoeken!

Groet,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers