Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:36:49

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus  (gelezen 23436 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Gepost op: 2 augustus 2014, 15:09:22 »
Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar

Voor mij begon het schrijven van dit boek op het Ubuntu Nederland Forum met dit bericht. Na hard werken in een hele fijne samenwerking met mede-auteurs Paul Matthijsse en Kirsten Roth-Koch en een prima ondersteuning van de uitgever ligt hier nu een mooi boek op mijn bureau.



Op de website van uitgever Academic Service vindt je HIER naast de gebruikelijke inleiding een link naar het inkijkexemplaar van 20 pagina's en de link naar alle online materiaal voor de talrijke oefeningen.
Die eerste 20 pagina's is het eerste stuk van het hoofdstuk over GIMP en lijkt me persoonlijk voor mensen die voor het eerst met GIMP aan de slag willen al heel nuttig. Het hoofdstuk over GIMP eindigt overigens pas bij pagina 48, dus er valt nog heel veel meer te lezen.
We hebben ons best gedaan om de lezers alles te bieden om op een leuke manier met deze drie prachtige programma's te leren werken.

Veel plezier met dit boek!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2014, 23:43:30 »
Ziet er netjes uit! :okee:

Heb je nu de smaak te pakken en volgen er nog meer boeken? :wink:

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2014, 12:07:57 »
Hoi Maurice,

De eerste reacties zijn positief. Ik wacht eerst maar eens de verkoopcijfers af, maar het idee om wat meer te gaan schrijven is bij alle drie auteurs wel opgekomen.
Rijk zullen we er nooit van worden en het is behoorlijk wat werk, maar we hebben het met heel veel plezier gedaan.

Voor zowel  Inkscape als  Scribus hebben Kirsten en ik inmiddels een Wordpress Blog gestart voor nieuwtjes, leuke dingen, downloads en ondersteuning. De eerste berichten staan er al op.

Groet,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2014, 12:14:05 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2014, 14:02:57 »
Hoi Just,

Mooi werk :applaus: 
Een goed leesbare handleiding maken is knap lastig.

Heb je dit boek ook met Scribus gemaakt?

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2014, 15:14:30 »
Heb je dit boek ook met Scribus gemaakt?
Het boek is een uitgave van Academic Service en gemaakt met Indesign. Het had zeker ook in Scribus gemaakt kunnen worden, maar al de ervaring van een professionele opmaker heb je natuurlijk niet zomaar in huis.

Voor de toekomst loop ik daar toch wel eens aan te denken. In de opmaak misschien met een landscape, drie koloms ontwerp. Dan leest het een beetje als een krant. Een soort kijkfestijn wordt dat dan.
Ik heb dat in 2004 al eens uitgeprobeerd met mijn eenmalige uitgave van het eJust Magazine. Ik zal daar op mijn Scribus Blog later vandaag eens een bericht aan wijden. Dat was een leuk project.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2014, 16:45:57 »
Mooi werk Just !

Ik kan mij nog het moment herinneren dat je je eerste distributie van Linux installeerde :)Ik ga zeker even naar de eerste pagina's kijken en misschien, later in dit jaar. het boek bestellen want ik heb de programma's geïnstalleerd...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:55:21 »
Ik kan mij nog het moment herinneren dat je je eerste distributie van Linux installeerde

Ja, er zat nog wat voor, maar mijn eerste echte was SuSE Linux 6.3 ergens rond 1999 of 2000. Het kwam in een mooie verpakking met die groene kameleon, een dik boek en enorm veel programma's. Waaronder Scribus, toen al. Nu haal je al je programma's uit de programmabibliotheek via een Internetverbinding en draaien de drie programma's (en heel veel meer) ook onder Windows en de Mac.

Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2014, 01:11:29 »
Hallo Just,
Citaat
maar mijn eerste echte was SuSE Linux 6.3 ergens rond 1999 of 2000
Ja SuSE was ook mijn eerste versie, ik heb de 5 cd's nog ergens liggen. Ik weet nog dat ik naar Scheltema op het Koningsplein in Amsterdam ging om het installatie/handleiding boek te kopen want die hadden alles op het gebied van Linux.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2014, 09:01:38 »
Hoi Ruud,

SuSE is een geweldige mooie distributie! Ik denk er nog steeds met heel veel plezier aan terug. Het is inmiddels al weer bij versie 13.1!

Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers