Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

278 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 19:54:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Snelkoppelingen en mappen niet meer te slepen  (gelezen 8243 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Snelkoppelingen en mappen niet meer te slepen
« Gepost op: 10 augustus 2014, 00:15:23 »
Hoi All,

Ik ben voor een kennis bezig om in een oudere Dell DIMENSION DIM 4700 toren met Windows XP zakelijke data zeker te stellen. Na opstarten kwam hij plots niet verder meer dan een melding dat er iets beschadigd was. Tijdens reparatiepogingen liep ik met Dell Diagnostics tegen een Internal Memory error aan. Hardwareprobleem dus. Ik heb de twee simmetjes van 256 Mb verwijderd en een compatible van 1 Gigabyte uit een oude pc van mij op het moederbord gestoken. Nu kwam ik verder en kon ik met de Windows XP installatie-cd in de reparatiemode (R) komen en heb in de C: root via chkdsk de harde schijf kunnen herstellen.
Hoera! .. Niks hoera want eenmaal het bureaublad voor mijn neus blijkt IE niet meer op te willen starten en er is geen enkele map of snelkoppeling meer te verslepen. Dubbelklik om iets te openen werkt wel maar IE dus niet. Rechter muisklik op bestanden en dan kopieren / plakken werkt ook niet.  En DAT is nu juist wat we nodig hebben want we willen belangrijke data naar een externe harde schijf verplaatsen om het uiteindelijk naar een modernere computer over te hevelen.
Voordat de pc het XP bureaublad toont, moet ik eerst door een programma heen met gebruikersnaam en wachtwoords wat Novell heet. Ik lees tevens Windows NT/2000 en in de taakbalk rechtsonder staat een rode N met kreten als Novell Map Network Drive en meer zaken die met het netwerk te maken hebben. Ik ben niet bekend met NT.
Iemand enig idee hoe  het een en ander weer aan de gang te krijgen is?
BVD, Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Snelkoppelingen en mappen niet meer te slepen
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2014, 01:01:24 »
Hallo Don,

Het rode icoontje met de N is van Novell. Deze computer heeft blijkbaar deel uitgemaakt van een netwerk met Novell als beheersysteem. Daarom krijg je mogelijk ook het loginscherm met gebruikersnaam en wachtwoord.
Dit staat m.i. los van de problemen die je nu ondervindt.

Open de verkenner en klik op een lege plek in de knoppenbalk.
Kies "Aanpassen..."
Sleep de knoppen "Kopiƫren", "Knippen" en "Plakken" van de linkerlijst naar de rechterlijst. Eventueel kan je ze in de rechterlijst nog verplaatsen.
Klik op OK
De 3 knoppen verschijnen nu in de knoppenbalk van de verkenner zoals hieronder. Lukt het daarmee wel?


Kan je wel de commandprompt openen en van daaruit met de good-old MSDOS commando's wat kopiƫren?

Als Windows beschadigd is geraakt kan je ook nog proberen om de harde schijf uit te bouwen en aan te sluiten op een andere computer. Je hebt neem ik aan alleen de bestanden nodig die erop staan.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Snelkoppelingen en mappen niet meer te slepen
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:14:44 »
Hallo Peter,

Bedankt voor de snelle reactie. Ook na toevoeging van de koppelingen in de Verkenner bleef het probleem aanwezig. Ik vrees dat Windows XP beschadigd is. Ik heb uiteindelijk maar besloten om de HD uit te bouwen en in een oudere computer te zetten die ik boven nog had staan. Het betreft een ASA WD800 HD dus het was even spannend of die oudere pc daar raad mee wist. Maar gelukkig zat er een ASA aansluiting in. Jumper van 1-2 naar 5-6 en het ding werd mooi als slave herkend. Ik ben momenteel de data aan het overhevelen naar een externe HD. Daarna XP opnieuw installeren en dan de data weer terugzetten. Mocht de kennis de pc verder nog operationeel willen hebben, zal hij bepaalde programma's dan wel opnieuw moeten installeren.
Nogmaals bedankt, groetjes, Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Snelkoppelingen en mappen niet meer te slepen
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:58:07 »
Hoi Don,

Citaat
Ik ben momenteel de data aan het overhevelen naar een externe HD.
Mooi zo :).

Citaat
Daarna XP opnieuw installeren en dan de data weer terugzetten.
Afscheid nemen van Windows XP is een te grote stap?

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Snelkoppelingen en mappen niet meer te slepen
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2014, 16:56:14 »
>>Afscheid nemen van Windows XP is een te grote stap?<<|
Niet voor mij maar voorlopig nog wel voor de kennis die er zakelijke info op heeft staan die hij het liefst nog even met XP wilt bereiken. Maar ook hij weet dat hij langzamerhand naar W7 of 8.1 moet.
Gr. Don