Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

202 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:44:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Die enge terminal, het zwarte monster ...  (gelezen 14148 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Die enge terminal, het zwarte monster ...
« Gepost op: 11 augustus 2014, 23:01:08 »
In een moderne PC doe je alles met de muis, knopjes, schuifjes. Tegenwoordig moet je wel wat voorzichtig zijn en niet al te vlot het woord tegels laten vallen, maar vooruit.

Elke machine die een Linux systeem draait heeft een terminal aan boord en die zit daar niet voor niets. Die zit ook wel in dat "andere" systeem, maar de meeste mensen blijven er heel ver vandaan. Dat is nou jammer, want die terminal is helemaal niet moeilijk. Hij is alleen anders.

Wist je dat je niet een heel verhaal hoeft in te tikken als je bijvoorbeeld een moeilijke naam voor een opdracht hebt? Druk even op Tab en de terminal vult de naam aan. (niet verder vertellen, werkt óók op dat "andere" systeem)

Tweede weetje: de terminal is het domein van de systeembeheerders. Dat zijn ook maar mensen. Die maken het zichzelf graag makkelijk. Dus bestaat er in de terminal de mooie opdracht

history
Die tovert de lijst laatst gebruikte opdrachten op het scherm met een getal ervoor. Dat werkt zo:

Citaat
2061 history|grep service
 2062 sudo service cups restart
 2063 history
just@just-xub1404-desktop:~$ !2062
sudo service cups restart
[sudo] password for just:
cups stop/waiting
cups start/running, process 13868
just@just-xub1404-desktop:~$

Bij mij is de grootte van deze lijst wat ruimer gezet dan de standaard 500 regels (ja, ik ben èrg lui). Het bovenstaande is alleen het laatste stukje van die lijst. Opdracht 2061 was om in de history met de toevoeging | grep service naar opdrachten te zoeken met het woord "service" erin. Opdracht 2062 is dan de opdracht die ik zocht, die om de interne printerserver "cups" snel te herstarten. Ik was namelijk bezig mijn HP printer via ons thuisnetwerk te delen en moest die server herstarten.
2063 is de history opdracht waarmee mijn kleine demonstratie hier begon.

Dan zie je mij als just@just-xub1404-desktop de opdracht :~$ !2062 geven. Dat herhaalt het "sudo service cups restart" Als systeembeheerder moet ik mijn wachtwoord intikken, dat uiteraard niet wordt getoond. Cups stopt en start dan weer en de terminal komt terug met just@just-xub1404-desktop:~$ voor een eventuele volgende opdracht.

(Jullie denken waarschijnlijk: "Wat nou, printserver?? Gewoon printen toch?". Nee dus. Elke Linux machine is gebouwd voor het netwerk en de printsoftware gaat dus tot en met het gaatje. Daar kan zonodig een hele universiteit op printen ... )

Het is even wennen, maar ik zou het niet meer anders willen.

Groet,

Just Vecht



Als kleine aanmoedigingspremie voor het lezen: Kirsten heeft een mooie post over Linoleumsnedes op haar Inkscape blog en op de Scribus blog staat een puike lijst sneltoetsen voor GIMP, Inkscape en Scribus. Wil je alleen de lijst voor één van de drie, open de pdf in GIMP en snij dat uit met het snijgereedschap.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers