Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 13:07:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: aanmaken image  (gelezen 6759 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eller
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
aanmaken image
« Gepost op: 3 januari 2015, 17:42:18 »
Al tijden gebruik ik Acronis True Image om een complete backup te maken van station C:
Niet alleen het systeem, maar ook alle toegevoegde software.

Met (U)Efi-Bios schijnt dat niet meer te kunnen. De theorie is dat de computer zo "beveiligd" is tegen het installeren van een ander besturingssyteem. De praktijk is dat de rescueCD van Acronis zijn werk niet meer kan doen.

Heeft iemand daar een oplossing voor?

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: aanmaken image
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2015, 01:07:49 »
Ik veronderstel dat je Windows 8 of 8.1 gebruikt. 
Ik veronderstel ook dat je reeds de nodige herstelschijfjes hebt aangemaakt.Nog geen herstelschijfjes gemaakt doe dit dan zeker eerst. Het kan altijd gebeuren dat de harde schijf eens crasht .
Een Image is een identieke kopie maken van je harde schijf . Maar je kan ook een systeemkopie maken. Een systeemkopie is een identieke kopie van gans je systeem. Zitten er bijvoorbeeld een SSD en ook nog eens een harde schijf in je PC of laptop kun je deze beiden opnemen in de systeemkopie.

Hieronder vind je hoe een systeemkopie te maken. Het is wel een uitleg van HP , maar de werkwijze is hetzelfde voor andere computermerken.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=nl&lc=nl&dlc=nl&docname=c03604866
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Eller
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: aanmaken image
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2015, 10:57:21 »
@Swake;
bedankt voor je reactie.
Het is geen antwoord op de vraag met betrekking tot Acronis, maar misschien zit er beter ook niet in...
In elk geval is jouw url een bruikbare beschrijving om in elk geval een back-up achter de hand te hebben.
.
Zelf heb ik het probleem niet, maar twee (en straks gegarandeerd wel meer) mensen die een Efi-Bios op het moederboord hebben, lopen tegen dit probleem aan.
Ik laat de systeembackup, uit jouw url, testen op zo'n systeem en als dat werkt, meld ik me voor dit topic af.

Tot zover bedankt.

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: aanmaken image
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2015, 12:33:52 »
Graag gedaan.

Vele mensen weten niet dat dit kan opgelost worden door in het BIOS Secureboot uit te schakelen. Om Secureboot uit te schakelen zul je er de handleiding van de laptop/desktop moeten bijhalen , omdat dit verschillend is van merk tot merk.
http://tweakers.net/nieuws/76961/microsoft-secure-boot-blokkeert-andere-besturingssystemen-niet.html

Sorry dat het Youtube videofragment Engelstalig is.
https://www.youtube.com/watch?v=2OCpJP4Eh88
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Eller
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
Re: aanmaken image
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2015, 15:53:06 »
Swake;
Het uitschakelen van secure boot en nog andere kunstjes, was de persoon in kwestie wel achter gekomen.
Legacy support... maar waar het fout ging:
Hij hád een backup op een externe schijf gemaakt, hij kon via uitgeschakelde secure boot ook bij die schijf komen, maar volgens zijn verhaal kon hij niet meer terug naar zijn eigen schijf.

Het is geen "computeraar"  maar een computergebruiker en ikzelf....?
Jarenlang met die dingen gewerkt maar het verschijnsel efi en uefi was nieuw voor mij,, hoewel het bij enige studie toch al vanaf 2002 schijn te bestaan.

Ik houd je op de hoogte!