Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:31:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: SQL server  (gelezen 20436 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
SQL server
« Gepost op: 9 november 2009, 19:46:01 »
Bericht 1 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:06-06-2005
 Aan:AllenMsgID:2327.1
 Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
Hoi,
Vandaag liep ik weer eens tegen een (achteraf) bekend probleem aan, en inderdaad, het was helaas niet de eerste keer.
Ik heb op m'n PC SQL server staan, die PC krijgt via DHCP een IP nummer en dat is thuis uit een heel andere reeks (10.31.32.x, tsja, soms moet je gewoon groot denken ) dan op kantoor (192.168.0.x). Nu is het zo dat ik de PC regelmatig tussen de twee locaties meeneem en de PC dus een ander IP nummer krijgt. M'n SQL server weigert vervolgens de eerste keer (dus de keer dat er een veranderend IP nummer via DHCP komt) gebruik te maken van dat IP nummer. Ik kan de SQL server wel via 127.0.0.1 benaderen, maar bijvoorbeeld niet via 192.169.0.10 (dat is dan m'n IP nummer). Als ik met "netstat -a -n" kijk zie ik dat inderdaad poort 1433 (de SQL server) alleen op 127.0.0.1 staat te luisteren. Als ik nu de PC nogmaals herstart dan luistert de SQL server ook via poort 1433 op 192.168.0.10, waarschijnlijk omdat dat IP nummer bij het starten van de SQL server nu al wel beschikbaar was.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem, behalve dan overal hetzelfde IP nummer gebruiken of de PC standaard twee keer opstarten voordat ik aan het werk ga?
TdJ


Bericht 2 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Hugo KornelisDatum:07-06-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2327.2
 Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
Hoi Tony,
>>Weet iemand een oplossing voor dit probleem, behalve dan overal hetzelfde IP nummer gebruiken of de PC standaard twee keer opstarten voordat ik aan het werk ga?<<
Weten is een groot woord. <g>
Is TCP/IP het enige ingeschakelde protocol? Zo ja, dan zou je kunnen proberen of het helpt om ook Named Pipes in te schakelen. Start Enterprise Manager, rechtsklik de server en kies "Eigenschappen" ("Properties op een engelstalige Windows). Klik "Network Configuration" op de "General" tab, klik op "Named Pipes" in de lijst met "Disabled protocols" en klik op "Enable >>". Klik dan op "Named Pipes" in de lijst met "Enabled protocols", klik "Properties" en controleer dat de "default pipe" is ingesteld als "\\.\pipe\sql\query" (zonder de aanhalingstekens).
Groetjes, Hugo


Bericht 3 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:07-06-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2327.3
 Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> Is TCP/IP het enige ingeschakelde protocol <<
Neen, ook named pipes staat ingesteld (en die ik had ook al met IP gewisseld om de andere voorkeur protocol te maken, helaas zonder resultaat).
Maar ik ben vanavond toch nog maar weer eens aan het zoeken gegaan, het zou wel eens iets met een (niet?) gebruikte service pack te maken kunnen hebben als ik het allemaal zo lees. Er zijn in elk geval problemen bekend met een VPN verbinding waarbij de server automatisch een extra IP nummer krijgt bij de VPN verbinding waarmee vervolgens de SQL server NIET toegankelijk blijkt te zijn. En dat lijkt wel verdacht veel op mijn probleem, nu eerst maar eens uitzoeken welke SP's ik wel en niet heb geinstalleerd...
TdJ


Bericht 4 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Hugo KornelisDatum:07-06-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2327.4
 Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
Hoi Tony,
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik erg weinig van het verbindingen-onderdeel van SQL Server weet :-(
Kijk in elk geval even welk Service Pack van SQL Server je op dit moment hebt. Open Query Analyzer en voer de volgende query uit:SELECT @@VERSIONPlak het resultaat even in een antwoord, dan kan ik nakijken of je nog helemaal up to date bent.
Groetjes, Hugo


Bericht 5 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-06-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2327.5
 Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
Hoi Tony,
>> waarschijnlijk omdat dat IP nummer bij het starten van de SQL server nu al wel beschikbaar was <<
Je bedoelt hiermee ook dat SQL server auto gestart wordt, en nog vóór het voltooien van de IP onderhandelingen up and running is?
Heeft het resetten van de IP stack bij opstarten wellicht zin, of het handmatig switchen van Ip adres? Je kan bijvoorbeeld een cmd scriptje maken met drie keuze's:
    Thuis (reset stack, configureer fixed IP, bv. 10.31.32.1 en bijkomend subnet + gateway en evt DNS adressen) Werk (reset stack, configureer fixed IP, bv. 192.168.0.1 en bijkomend subnet + gateway en evt DNS adressen) Dhcp (voor andere suitaties) Vervolgens (naar keuze) SQL server starten[/list]Dat kan goed met netsh.exe en de drie situaties in losse txt bestandjes. Ongeveer als volgt:
    Stel de IP stack in voor thuis (fixed), en sla de configuratie op met netsh -c interface dump > c:\thuis.txt .
    Idem voor werk, en sla de configuratie op naar c:\werk.txt.
    Zelfde voor Dhcp naar c:\dhcp.txt

    Vervolgens kan je via een batch file met keuze menuutje de opgeslagen gegevens weer invoeren met netsh -f c:\thuis.txt (et cetera).
    Als je een compleet uitgewerkt voorbeeld wilt, dan geef je maar een gil.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 6 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:07-06-2005
     Aan:Hugo KornelisMsgID:2327.6
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Hugo,
    Knippen en plakken gaat een beetje lastig, maar ik zie verschijnen 8.00.194, Build 2600 SP1, er is dacht ik al minimaal een SP2, dus eens in de grote stapel SQL server CD's kijken of die er ook tussen zit. Ik heb normaal het uitgangspunt, als het werkt vooral niet aankomen, dus SP's installeer ik bij voorkeur dan ook zo weinig mogelijk
    TdJ


    Bericht 7 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:07-06-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2327.7
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Michel,
    Bedankt voor het meedenken, maar als ik de coumentatie van MS zo lees moet ik gewoon wat vaker een SP installeren <g>
    Overigens werkt het resetten van de IP stack en het stoppen en starten van de SQL server helaas geen van allen, alleen een reboot van de PC lost alle problemen op... (en voor die keren dat ik er te maken heb kan ik daar wel mee leven)
    TdJ


    Bericht 8 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Hugo KornelisDatum:07-06-2005
     Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2327.8
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Tony,
    Die getallenreeks (8.00.194) geeft de versie (8.00 = SQL Server 2000) en het buildnummer (194 = RTM-versie - je hebt dus nog nooit een service pack van SQL Server geïnstalleerd). Wat je verder ziet staan (Build 2600 SP1) heeft betrekking op je OS. Ik weet niet welk OS je hebt en wat de actuele build en SP voor dat OS is, maar dat doet niet ter zake.
    Voor wat betreft SQL Server 2000 loop je inmiddels 4 (!) service packs achter. Het goede nieuws is dat je ze niet allemaal achter elkaar hoeft te installeren, omdat de service packs cumulatief zijn. Alleen SP4 (of SP3a - zie hieronder) downloaden en installeren is dus voldoende. Het slechte nieuws is dat je op dit moment vatbaar bent voor aanvallen door de SQL Slammer worm (die kwetsbaarheid is door MS in SP 3 dichtgespijkerd).
    Ik zou als ik jou was direct upgraden naar SP4. Deze is na een publieke beta van enkele maanden inmiddels een maand of twee geleden officieel uitgebracht. Er is nog wel één probleem bekend met SP4, dat alleen diegenen treft die meer dan 2GB in hun computer hebben én expliciet AWE (Address Windowing Extensions) hebben ingeschakeld. (Weet je niet wat dit is, dan heb je het niet <g>).
    Je kunt Service Pack 4 voor SQL Server hier downloaden: http://www.microsoft.com/sql/downloads/2000/sp4.asp
    Heb je meer dan 2GB en AWE, of loop je graag een beetje achter maar wil je wel beveiligd zijn tegen SQL Slammer, dan kun je Service Pack 3a downloaden vanaf http://www.microsoft.com/sql/downloads/2000/sp3.asp. Je mist dan wel alle updates en fixes die in de afgelopen 2 jaar zijn uitgekomen.
    Wil je controleren of je eventueel al een Slammer infectie hebt en deze oplossen, kijk dan hier: http://www.microsoft.com/security/incident/slammer.mspx
    Zoals gezegd, ik heb geen idee of een upgrade naar SP4 of SP3a ook je huidige probleem oplost, maar dat neemt niet weg dat ik je ten sterkste aanraad om sowieso te upgraden. Je installeert toch ook de beveiligingsupdates van Windows?
    Groetjes, Hugo


    Bericht 9 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:08-06-2005
     Aan:Hugo KornelisMsgID:2327.9
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Hugo,
    >> je hebt dus nog nooit een service pack van SQL Server geïnstalleerd)
    Dat zou heel goed de werkelijkheid kunnen zijn.
    >> Ik weet niet welk OS je hebt en wat de actuele build en SP voor dat OS is
    XP met SP1, ik heb (bewust) nog geen SP2 voor XP geinstalleerd.
    >> SQL Slammer worm (die kwetsbaarheid is door MS in SP 3 dichtgespijkerd).
    Welke enge ziekte is dat? Ook als die PC NIET aan het internet hangt etc...?
    >> Er is nog wel één probleem bekend met SP4,
    Ik heb geloof ik die enge ziektes die je noemt niet, en (helaas <g>) ook nog geen 2 GB RAM...
    >> Je installeert toch ook de beveiligingsupdates van Windows?
    Ben ik erg eigenwijs als ik zeg dat ik dat inderdaad vaak pas later doe, als de fouten die door die patches veroorzaakt worden ook zijn opgelost...?
    Het klinkt misschien wel heel arrogant, maar ik heb ik de afgelopen jaren nog nooit last gehad van virussen, wormen of andere enge ziektes en zie ook niet in waarom ik altijd allerlei veiligheidsupdates moet installeren. Ik begrijp ook niet waar mensen ze vandaan halen, want alle virussen die ik heb gezien was steeds bij vrienden en kennissen waar vanalles fout gaat. Maar ik moet wel zeggen dat ik op internet niet zomaar overal klik, niet zomaar alles toesta voor installatie, geen msn, icq of ander kwek programmatuur gebruik en wel zeer trouw zeer frequent m'n antivirussoftware update.
    Maar eh, ik ga die SP4 wel proberen! Als die inmiddels een paar maanden uit is zal het wel goed gaan. Werkt die SP4 overigens ook samen met de MSDE 2000 (Desktop Edition) van SQL server...?
    TdJ


    Bericht 10 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Hugo KornelisDatum:08-06-2005
     Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2327.10
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Tony,
     > >> SQL Slammer worm (die kwetsbaarheid is door MS in SP 3 dichtgespijkerd).
     > Welke enge ziekte is dat? Ook als die PC NIET aan het internet hangt etc...?
    Eén vand e poorten waar SQL Server op luistert wordt zodanig bestookt dat een stack buffer overflow ontstaat. Daarna kan de aanvaller alle code die hij wil laten uitvoeren op je SQL Server. Inclusief xp_cmdshell, dus met een beetje pech (en onhandige installatie-opties) heeft'ie vervolgens ook de rest van je computer in handen.
    Ik heb geen idee of dit alleen via Internet kan, of ook via een netwerk. Je kunt wel via de link die ik in mijn vorige bericht gaf van MS een tool downloaden die een eventuele bestaande infectie opspoort en aanpakt.
     > Maar eh, ik ga die SP4 wel proberen! Als die inmiddels een paar maanden uit is zal het wel goed gaan.
    Hij is nu één maand uit (release-datum 6 mei). Daarvooor is'ie wel in publieke beta geweest - ik meen sinds januari of zo. Als één maand uit je te kort is, upgrade dan in elk geval naar SP3 (nu al twee JAAR uit!). De links vind je in m'n vorige bericht.
     > Werkt die SP4 overigens ook samen met de MSDE 2000 (Desktop Edition) van SQL server...?
    Ja, maar dan moet je een andere versie van de executable downloaden. Welke precies, dat hangt weer af van hoe MSDE precies bij jou is geïnstalleerd. Dit wordt allemaal haarfijn uitgelegd op de site van MS (zie links naar service packs in vorige bericht).
    Groetjes, Hugo


    Bericht 11 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:09-06-2005
     Aan:Hugo KornelisMsgID:2327.11
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Hugo,
    Die links die je aangaf waren inderdaad zeer zinvol, de meeste vragen werden daar ook al beantwoord. Ik heb vanmiddag het nodige gedownload. Ik ga volgende week eens met dat spul aan de slag, gaat helemaal goed komen!
    TdJ


    Bericht 12 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Hugo KornelisDatum:17-06-2005
     Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2327.12
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Tony,
    Ik liep vandaag op usenet tegen wat informatie aan waar jij wellicht ook iets aan hebt. Ik zal het onverkort knippen en plakken, want er staan termen in die ik niet ken, en die ik dus ook niet kan vertalen.
    > Hi Guys,
    >
    >    I have a small problem, It's like this,
    >
    > I have a PC which has no LAN connection (MSDE Running),
    > I am connecting to that PC tru a Dial-Up line from another PC,  when I run
    > the Query Analyzer for that PC IP, it doesn't get connect, but  when I go
    > there and restart the SQL Server and come back and try . it gets
    > connect...
    >
    > so is there there any way to sort this with out going there and coming..
    > ?.
    >

    SQL Server listens only on IP addresses present when SQL Server starts.  If
    you later add an IP address, it won't listen.

    You can either connect over named pipes, or make sure that the SQL Server
    has an IP address to listen on when it starts up.  If you have no LAN, you
    can install the Microsoft Loopback Adapter to give the SQL Server an IP
    address to listen on.  But this may require some configuration in RRAS to
    get your client's packets routed to the right place.

    David
    Groetjes, Hugo


    Bericht 13 van 13

    NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
     Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:18-06-2005
     Aan:Hugo KornelisMsgID:2327.13
     Onderwerp:SQL serverForum:ws-nlcomputer
    Hoi Hugo,
    Thanks, dat werkt inderdaad. Als ik alle documentatie van de SP zo bekijk zou die service pack ook een oplossing moeten bieden, en wel zonder stoppen en starten van de database. Zodra ik even tijd kan vrijmaken (en dat was dus niet afgelopen week en ook niet komende week) ga ik die toch ook proberen, want dat werkt dan nog net iets beter.
    TdJ