Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

206 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:53:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: tips firewall in en uit zetten  (gelezen 22025 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline faroud
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • smoelenbook
tips firewall in en uit zetten
« Gepost op: 15 mei 2015, 19:56:00 »
Vele denken toch een virusscanner te willen gebruiken, maar dit is af te raden gewoon zorgen dat u firewall is ingeschakeld doe dan het volgende
Aanzetten van de firewall kan via de terminal. U doet dit als volgt:

 Open een terminalvenster.
 

 Nu kunt u de firewall inschakelen met een opdrachtregel.
 Tik in (kopieer en plak):

sudo ufw enable

 druk op Enter

 (uw wachtwoord blijft onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo).

 Uncomplicated Firewall (ufw) is voorzien van verstandige en praktische standaardinstellingen, die voor verreweg de meeste thuisgebruikers prima voldoen. U hoeft er dus verder niets aan te doen, tenzij u bijzondere wensen heeft.

 Controleer de status van de firewall via de terminal:

sudo ufw status verbose

 Wanneer de firewall is ingeschakeld, zou de uitvoer als volgt moeten zijn:

 ........@bureaucomputer:~$ sudo ufw status verbose
 Status: actief
 Loggen: on (low)
 Standaard: deny (inkomend), allow (uitgaand)
 Nieuwe profielen: skip
 ........@bureaucomputer:~$
De belangrijkste mededeling heb ik rood gemaakt: als "deny" geldt voor "inkomend", dan is het goed.

 Technisch gesproken blokkeert u met "sudo ufw enable" overigens niet alle binnenkomende verkeer: er zitten verstandige uitzonderingsregels in de standaardinstellingen.

 Met de standaardinstellingen zou bijvoorbeeld het gebruik van samba geen probleem moeten zijn. Ook het binnenhalen van torrents zou probleemloos moeten verlopen; voor het uitzaaien van torrents daarentegen, is het misschien nodig om de firewall even uit te zetten.
Om het uit te zetten doe je dan het volgende
sudo ufw disable

 Als u de zaak wat grondiger wil beschouwen, dan kunt u kijken naar de uitvoer van sudo ufw show raw of de regelbestanden lezen in /etc/ufw (de bestanden waarvan de namen eindigen op .rules).
Dit doe je via het terminalvenster
wil je toch een virusscanner gebruik dan deze
https://www.virustotal.com/

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2015, 20:58:19 »
Citaat
wil je toch een virusscanner gebruik dan deze
https://www.virustotal.com/
Even ter verduidelijking, https://www.virustotal.com/ is geen realtime-scanner maar een online-scanner waar je verdachte bestanden kunt laten scannen.

Offline faroud
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • smoelenbook
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2015, 21:22:51 »
inderdaad als je het zo bekijkt heb je gelijk, maar dit komt op hetzelfde neer met een virusscanner hoef je geen bestand te kiezen deze scant alle bestanden die op je pc staan automatisch, bij deze dien je echter een bestand te selecteren natuurlijk, is dit een hoop werk maar deze gebruik je enkel bij een bestand waarvan je denkt is dit wel te vertrouwen?
Een klein hulpmiddel bij Linux, natuurlijk kan je ook een goede antivirussoftware downloaden bv avast maar dit is dan al voor een beginnende gebruiker te moeilijk om het uit te voeren, ik zelf heb deze staan en werkt perfect.
daarom is die onlinescanner een hulpmiddel voor beginnelingen.
Mvg

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2015, 22:00:25 »
Citaat
inderdaad als je het zo bekijkt heb je gelijk, maar dit komt op hetzelfde neer met een virusscanner hoef je geen bestand te kiezen deze scant alle bestanden die op je pc staan automatisch, bij deze dien je echter een bestand te selecteren natuurlijk, is dit een hoop werk maar deze gebruik je enkel bij een bestand waarvan je denkt is dit wel te vertrouwen?
Een klein hulpmiddel bij Linux, natuurlijk kan je ook een goede antivirussoftware downloaden bv avast maar dit is dan al voor een beginnende gebruiker te moeilijk om het uit te voeren, ik zelf heb deze staan en werkt perfect.
daarom is die onlinescanner een hulpmiddel voor beginnelingen.
Hmm, een warrig verhaal.

Offline faroud
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • smoelenbook
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2015, 22:16:46 »
Ik moet er toch geen tekening bij maken hoop ik:obio:

Die onlinescanner (bekijk link) kan je een bestand maar een voor een laten scannen,dat is natuurlijk een hoop werk Deze gebruik je enkel bij een bestand die je niet kent of vertrouwd?
 
Een virusscanner (antivirussoftware) scant volledig je computer bij deze hoef je geen bestand te kiezen uiteraard.

Dit is dan het verschil tussen een virus software en een onlinescanner.

Hopelijk is dit nu duidelijk?
trouwens het is een tip die ik hier in deze topic plaatste, een goede verstaander heeft maar een woord nodig.
Werk met Linux op een andere pc en wil hier enkel wat helpen.

Mvg

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2015, 22:32:04 »
Citaat
trouwens het is een tip die ik hier in deze topic plaatste, een goede verstaander heeft maar een woord nodig.
Een tip moet dan wel duidelijk zijn. De informatie betreffende VirusTotal heeft met de tip zowiezo niets te maken en is m.i. verwarrend vandaar de toevoeging.
Daar wou ik het bij laten.

Offline faroud
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • smoelenbook
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2015, 07:39:03 »
Een tip moet dan wel duidelijk zijn. De informatie betreffende VirusTotal heeft met de tip zowiezo niets te maken en is m.i. verwarrend vandaar de toevoeging.
Daar wou ik het bij laten.
@peter inderdaad had dat in een ander topic moeten plaatsen

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2015, 10:37:27 »
Ik moet er toch geen tekening bij maken hoop ik:obio:

Die onlinescanner (bekijk link) kan je een bestand maar een voor een laten scannen,dat is natuurlijk een hoop werk Deze gebruik je enkel bij een bestand die je niet kent of vertrouwd?
 
Een virusscanner (antivirussoftware) scant volledig je computer bij deze hoef je geen bestand te kiezen uiteraard.

Dit is dan het verschil tussen een virus software en een onlinescanner.

Hopelijk is dit nu duidelijk?
trouwens het is een tip die ik hier in deze topic plaatste, een goede verstaander heeft maar een woord nodig.
Werk met Linux op een andere pc en wil hier enkel wat helpen.

Mvg

Totaal waardeloze tip die ik hier lees.
Met een geïnstalleerde antivirus kun je gans jouw systeem scannen , maar ook één of meer bestanden selecteren om te laten scannen door de antivirussoftware.
Bij virustotal word het geuploade bestand gescand door meedere antivirusprogramma's en vergeleken , want het zou kunnen dat de ene antivirus het bestand neschouwt als een virus en de andere niet.
Ook voor linux bestaan er virussen , wel in veel minder mate dan voor Windows. Dus op een linux systeem word een antivirus dan ook aanbevolen.
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline faroud
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • smoelenbook
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2015, 17:03:18 »
Totaal waardeloze tip die ik hier lees.
Met een geïnstalleerde antivirus kun je gans jouw systeem scannen , maar ook één of meer bestanden selecteren om te laten scannen door de antivirussoftware.
Bij virustotal word het geuploade bestand gescand door meedere antivirusprogramma's en vergeleken , want het zou kunnen dat de ene antivirus het bestand neschouwt als een virus en de andere niet.
Ook voor linux bestaan er virussen , wel in veel minder mate dan voor Windows. Dus op een linux systeem word een antivirus dan ook aanbevolen.
swake jij spreekt dat een antivirussoftware op een linux systeem is aanbevolen???????????? nochtans hoor ik van vele linux kenners dat dit helemaal niet nodig is, mensen die al jaren met linux  werken raden dit wel niet af maar is ook niet hoofdzakelijk aangezien er met linux weinig gevaar is
Dus jij vind hoe je een firewall moet inschakelen een waardeloze tip??????
dan moet jij me eens exact uitleggen hoe je een virussoftware installeert, zelfs een kenner heeft er moeite mee
mij is het na lang puzellen gelukt, maar ik ga dat hier niet uitleggen is toch ook een waardeloze tip, dus ik laat het aan jou over @swake

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2015, 13:20:30 »
Malware die voor Linux systemen geschreven zijn, ze zijn wel veel minder in omvang dan voor Windows systemen maar ze bestaan wel degelijk .
En zoals je in het lijstje zal zien zijn er ook backdoors voor linux die je systeem zonder je eigen medeweten kunnen overnemen. 

https://help.ubuntu.com/community/Linuxvirus
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline faroud
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • smoelenbook
Re: tips firewall in en uit zetten
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2015, 17:12:50 »
dan loop je met linux ook gevaar? terwijl ze zeggen dat linux compleet veilig is hee @swake
ik wist dat al sinds begin dat linux uitkwam en dat deze ook niet veilig is en  er geen enkele besturingsysteem ontsnapt aan gevaar.