Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:44:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: 800 MB cd-r herkend als 700 M  (gelezen 13498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
800 MB cd-r herkend als 700 M
« Gepost op: 20 juni 2015, 15:46:03 »
Ik heb net 800 MB cd's gekocht om Ubuntu in zijn geheel op te kunnen branden maar nu blijkt dat geen enkele brander die ik heb dat kan herkennen als 800 MB.Het wordt herkent als 700 MB.

Nu heb ik wel met Nero overburning gedaan maar ik vraag me af of dat qualitatief nu beter is dan gewoon een 700 MB te overburnen.Het bestand is 790 MB groot.

Staat wel een waarschuwing achterop de cd,full capacity recording can only be made in combination with compatible software and hardware.

Zou dat nu nog op de een of andere manier goed te krijgen zijn bv met een firmware update van de speler ofzo??

Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2015, 09:19:02 »
Hoi Paul,

Geen idee. Als ik al een schijf brand gebruik ik daar een DVD voor. Maar waarom zou je nog een CD branden? Ik doe alles met een USB stick. Dat installeert 10 keer sneller. Bij die PC's die te oud zijn om vanaf USB te booten gebruik ik een PLOP cd om van te booten en vandaar is de USB stick bereikbaar.

Als je er meer over wilt weten, zeg maar. Dan leg ik het wel in detail uit.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2015, 09:51:54 »
Hallo Just,

Ja ik heb nu ook maar een dvd gebruikt maar op 1 computer gaan die dvd's niet zo lekker.Kan ook aan die spelers liggen want ik zie in windows xp toch gele tekentjes staan voor de cd/dvd spelers.
En ik dacht waarom zetten ze toch allemaal van die Ubuntu's iso's tussen de 700 en 800 MB en toen leek zo'n grote cd me wel een verklaring.
Ik heb inmiddels een negatieve beoordeling gegeven waar ik ze had gekocht.Zag op internet dat ik niet de enige ben die ze niet kan branden op volle capaciteit.

Op het moment heb ik wel teveel andere dingen met computers om me daar in te verdiepen met usb maar bedankt voor het aanbod.
Net gisteren Ubuntu 12.04 gewoon geinstalleerd naast alle andere (xubuntu,lubuntu en ubuntu 14.04) en dat lucht wel op.Die 2D unity ben ik wel aan vertrouwd geraakt en vind ik prettig.Nu nog weer Grub upgraden naar 2 want het is een flink rommeltje nu met al die versies en kernels helemaal weergegeven.
Begrijp niet veel van die versies,is dit nu Grub 2 versie 1.99? Zou graag alleen de hoofdzaken in het menu willen hebben en de rest weggeklapt,zoals bij de versie die er stond, maar ik weet niet hoe je dat doet.

Was weer een heel gedoe met partitioneren.Door elkaar gebruiken van partitie software in windows en linux is vragen om problemen.Ik houd het toch het liefste op Paragon in windows,ben niet zo dol op Gparted.

Groet,Paul
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2015, 10:07:59 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2015, 19:47:00 »
Hoi Paul,

In die Grub toestanden ben ik ook niet goed in thuis. Maar ik werk al sinds heel wat jaartjes alleen in Xubuntu. Geen dualboot en zelfs geen Windows in een virtuele machine meer.

Ik laat gewoon de installatie lopen en dan gaat het altijd goed. Dat is dan ook een simpele situatie.

Na verloop van veel tijd gaat een CD of DVD station achteruit. Ik heb wel eens pogingen gedaan de boel weer op te lappen.Voor 15 € heb je tegenwoordig al een DVD lezer/schrijver en voor 25 euro eentje extern via USB. Dan is schoonmaken niet erg zinvol, want het effect is hooguit tijdelijk.

Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2015, 23:57:26 »
Hallo Just,

Zover ben ik nog niet dat ik helemaal zonder windows zou durven.Ik merk wel dat ik erg weinig in windows ben geweest sinds het stoppen van de ondersteuning van xp.Vooral mijn scanners die werken niet met Ubuntu.

En ik zou eigenlijk wat meer thuis moeten raken in Gimp want ik loop daar toch tegen dingen aan die ik erg weinig intuitief vind,vooral met meerdere foto's combineren.Ik zie echter dat het boek waar je een aandeel in hebt hier in de bibliotheek staat dus dat ga ik eens lenen.

Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2015, 08:46:46 »
Hoi Paul,

Het wegvallen van de ondersteuning van oude hardware in Windows is tegelijk één van de voordelen van Linux. Wat die scanners betreft, als het USB apparaten zijn gaat dat wel goed. Apparaten op de ouderwetse parallelle poort is moeilijker.

Ja, ons boek zit tegenwoordig in het bibliotheek-assortiment. Voor de meelezers: hebben ze hem nog niet, vraag erom. Hij zit bij Ibiblio in het aanbod, dus het is niet zo moeilijk voor "ze".

Het hoofdstuk over GIMP is geschreven door Paul Matthijsse. Paul is heel erg goed thuis in GIMP én kan het ook  prima uitleggen.

Mocht je dat leuk vinden: ik schrijf elke maand een artikel over GIMP in de Nieuwsbrief van Helpmij.nl. Deze maand gaat het over tegenlicht wegwerken in een foto van de Glazen koets in het Louwman Museum onder de titel: Een Koninklijke klus. Die koets is heel erg mooi! Die Nieuwsbrief is gratis!

Ik heb trouwens een verschrikkelijk standje gehad van de vakfotograaf in de redactie daar. Mijn hoogst praktische methode kon absoluut niet door de beugel. Hij heeft gelijk, maar zoals dat hoort - met een laagmasker - is nog knap lastig.

Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2015, 09:39:55 »
Hallo Just,

Die Canon scanner en mijn negatievenscanner (allebei USB) heb ik nog nooit herkend gekregen in Linux maar ik zal eens kijken in de nieuwste versies van Ubuntu,denk het niet.

Wat ik bv erg vervelend vind van Gimp is dat als je twee foto's hebt je niet zo even met je muis iets van de ene naar de andere foto kan slepen.Elk ander fotobewerkingsprogramma in windows kan dat.

Bedankt voor de tips.

Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2015, 13:39:43 »
Hoi Paul,

Kijk hier eens voor de lijst met ondersteunde Canon scanners.

En anders kan je wellicht eens op de bekende sites kijken naar afgedankte printer/scanners met de inmiddels wel bekende tekst "doet het niet in ***** 7".

Je kan gewoon knippen en plakken in GIMP, hoor! Ook heel handig is het Kloon gereedschap. Kijk voor een uitleg eens naar mijn video: https://youtu.be/213itmlt2UI

Het begin gaat dan wel over RAW bestanden, maar aan het einde laat ik zien hoe je van de ene naar de andere laag kan klonen. Misschien brengt je dat op een idee.

Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2015, 14:55:12 »
Die scanners zijn niet supported,CanoScan D646U en OpticFilm 7200

Merci.Als je dat eenmaal gewend bent dat slepen dan kun je niet meer zonder.Dat knippen en plakken gaat zo omslachtig,vooral als je veel heen en weer wil kopieren.
Ga ook weer eens DigiKam bekijken,stuk eenvoudiger.Zie nu ook Pinta,dat lijkt erg op Photofiltre waar ik fan van ben.

Groet,Paul

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2015, 15:27:14 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2015, 18:18:09 »
Ik heb nu ook IrfanView in Ubuntu werkend.Is best lastig installeren maar via WineTricks gaat het.Moest wel de naam van het nieuwere bestand 4.38 veranderen in 4.33:En het staat op een heel merkwaardige plaats  ( /home/'username'/.local/share/wineprefixes/irfanview/drive_c/Program Files/IrfanView ) 
Daar zijn dan bv de taalbestanden van het Nederlands neer te zetten.(en evt plugins,die denk ik het beste van een windowsinstallatie kunnen worden overgezet want de installatie van plugins werkt niet)

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2015, 21:06:59 »
Hoi Paul,

Irfanview?? Via Winetricks? Wat goed van jou. Irfanview is een geweldig programma, maar echt alleen voor Windows. Ik weet dat de maker al heel wat verzoeken heeft gehad om er een Linux versie bij te maken. Maar tot nu toe nog steeds niks.

Nou ja, als het dan zo wel gaat, ook goed toch?
Groet,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2015, 21:27:32 »
Hallo Just,
Dank je.Een nadeel is wel dat ik het formaat van de letters niet groter krijg.
Ben daar nu al een hele tijd mee bezig maar niks wil lukken.



Ga er morgen nog eens naar kijken.

Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2015, 21:48:30 »
Succes!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: 800 MB cd-r herkend als 700 M
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2015, 22:07:48 »
Dank,het is al gelukt maar niet met die WineTricks installatie.
De wine configuratie werkt daar niet op.
Ik heb nu op twee andere manieren geinstalleerd waarvan 1 irfanview portable en de andere op deze manier beschreven.Wel eerst die .dll in de system32 map gezet.(msvbm60.dll is ook nodig)

http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=115028

En dan een windows style geinstalleerd (.msstyles bestand) en dan kun je bij menu weergave de tekst instellen.

Groet,Paul

Kan het wel eens helemaal netjes opschrijven how to do it....

« Laatst bewerkt op: 22 juni 2015, 22:32:04 door Paul »