Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:48:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit  (gelezen 16579 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Gepost op: 8 augustus 2015, 22:15:02 »
Beste Forumleden,

Ja, ook ik mocht gisteren de laptop van mijn vrouw upgraden naar Windows 10. Ik had er vandaag zin in gezien de berichten over Win10.  Echter, wanneer de installatie voor 25% is voltooid (85% van de bestanden zijn dan gekopieerd), dan gaat de laptop spontaan uit. Geen herstart, maar gewoon echt helemaal UIT.

Zet ik de laptop later weer aan, dan wordt Windows 7 gelukkig weer herstelt. Kijk ik bij Windows Update dan zie ik dat de upgrade is mislukt met update error C1900101. Installatie vanaf USB-stick zou moeten helpen in dit specifieke geval. Dat heb ik nog niet gedaan, maar wel geprobeerd om de map $WindowsBT naar de stick de kopieren. Daarbij kreeg ik allerlei vreemde meldingen dat kopieren van diverse bestanden en mappen niet gaat, omdat deze o.a. beschermd zijn en niet gekopieerd kunnen worden.


Hoe is de installatie van jouw Windows 10 gegaan?
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2015, 23:47:28 »
Hoi Stefan,

Citaat
Hoe is de installatie van jouw Windows 10 gegaan?
Niet uitgevoerd. Ik wacht rustig een tijdje af.
Een upgrade klinkt simpel, maar in feite wordt een compleet OS vervangen en dat is meer dan een update zoals we gewent zijn te doen.

Enkele tips voordat je de upgrade uitvoert:

- Controleer je harde schijf op fouten middels CHKDSK.
- Controleer je bestaande Windows versie op fouten middels SFC /SCANNOW.
- Zorg dat belangrijke Windows Updates allemaal geinstalleerd zijn.
- Zorg dat de computer aan de netstroom hangt en niet afhankelijk is van een battery. Dit om te voorkomen dat de upgrade afgebroken wordt door een lege battery.
- Schakel alle opstart-items uit in het tabblad "Opstarten" van MSCONFIG, inclusief je beveiligings software!
- Schakel de realtime-beveiliging van je beveiligings-software tijdelijk uit.
- Herstart de computer en doe verder niets voordat je de upgrade begint.

 Meer informatie over Windows 10 foutmeldingen en Windows 10 downloaden vind je o.a. hier.

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2015, 01:11:24 »
Hoi stefan, hoe voer jij de Upgrade uit  ?
Heb je Windows 10 gereserveerd en een bericht gekregen van microsoft dat je de Upgrade kan downloaden of heb je een geforceerde download uitgevoerd en met Media creation Tool het ISO bestand aangemaakt en op een USB stick geplaatst. De Upgrade dient ook vanuit Windows 7 uitgevoerd te worden, en niet door de computer te booten met de USB stick.
Nu uit nieuwschierigheid had ik ook een Upgrade uitgevoerd van Windows 7 naar Windows en eigenlijk is Windows 10 niet meer dan windows 7 dan een kleine aanpassing in het startmenu en de nieuwe moderne browser Edge. Voor de rest zie ik geen verschil. Voor windows 8.1 is het een verademing omdat het oude startmenu terug is . Eigenlijk is windows 10 een moderne Back to versie van Windows 8.1 Back to Windows 7. Windows 7 word nog tot januari 2020 ondersteund .
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2015, 11:41:53 »
Hoi Swake,

Ik heb de upgrade uitgevoerd middels het icoontje die een paar maanden geleden op de taakbalk verscheen. Ik heb keurig gereserveerd en gewacht totdat ik een melding kreeg dat Windows klaar was voor de installatie van de upgrade. Dat was vorige week. Maar jij zegt dat Windows 10 niet veel toevoegd vergeleken met Windows 7?

@Peter:
Ja, ik begrijp dat een heel OS vervangen moet worden. Maar blijkbaar was ik toch te naief om te denken dat na 40 of 50 jaar Microsoft dat ze dat inmiddels toch wel onder de knie hadden (voor elk computersysteem dan ook). ;-)
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2015, 12:00:20 »
Hoi Stefan,

Ik kijk ook eerst uitgebreid de kat uit de boom. Inmiddels heb ik wel de iso gedownload en op USB stick gezet. Ik heb daar ook een proefinstallatie mee gedaan.

Onze twee Windows 7 machines gaan wel, binnen het jaar waarin je vrij kan upgraden, over. Ik ga niet wachten tot Windows 7 niet meer wordt ondersteund en dan een dure licentie moeten kopen.

Maar áls ik dan overstap, dan wordt het een helemaal schone installatie. Inmiddels heb ik begrepen dat je die installatie gewoon met je Windows 7 key kan starten. Die key wordt verder, zoals ik zelf zag bij mijn proefinstallatie, helemaal in het begin gevraagd en gecheckt, dus daar ligt geen enkel probleem.

De ervaring heeft me geleerd dat aan elke vorm van upgraden risico's liggen. Het gaat vaak goed, maar niet altijd. Als je reëel bent is dat heel goed te begrijpen. Al die miljoenen denkbare combinaties, dat valt nooit helemaal af te dekken.

Daarnaast is het meer dan verstandig, wat je ook doet, eerst al je bestanden veilig te stellen en te kijken of je je favoriete programma's in Windows 10 zonodig opnieuw kan installeren. Elke andere aanpak is ergens een soort Russische roulette te noemen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2015, 13:08:19 »
Hoi Stefan,

Hou oud is die laptop ?

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2015, 19:25:14 »
4 jaar geloof ik. De "Get Windows 10"-tool zegt dat de laptop wel geschikt is. Of doel je op iets anders?
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2015, 19:48:53 »
Ok, dat is dan goed.

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2015, 08:41:25 »
Mijn desktop laat ik voorlopig nog op W7 doordraaien, maar mijn notebook is inmiddels ge-upgrade van W8.1 naar W10. Eerst de upgrade gedaan en daarna met een tool een ISO gemaakt voor een schone installatie. Draait nu als een zonnetje, uitgezonderd de Realtek ethernetkaart die steeds verbinding verliest, ook met de laatste driver. Op zich geen probleem, aangezien de Wi-Fi kaart wel goed werkt, maar ik hoop het wel spoedig op te lossen.

Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2015, 09:15:06 »
De Windows 7 installatie op de PC van één van de huisgenoten was echt toe aan een herinstallatie. Ik was van plan gelijk door te zetten naar Windows 10. Je gaat niet twee keer in het jaar een complete Windows installatie doen als dat niet hoeft.

Een recent bericht over een slechte Windows update, die een aantal PC's in een update-loop deed eindigen, bracht me op andere gedachten. Bij Windows 10 kan je niet meer kiezen of je een update wel of niet wil. Hij doet gewoon die update en als dat niet goed gaat gaat Windows er toch mee door. Dan is je PC dus voorlopig niet meer te gebruiken.

Dus staat er nu weer Windows 7 op en kijk ik dat Windows 10 wel aan, met nog meer reserve. Niet zo'n goed idee, dat altijd automatisch updates draaien. Onze Windows Vista laptop draaide laatst 21 updates gedurende meer dan een uur. Dat wil ik ook niet, maar er valt niet aan te ontkomen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2015, 19:36:31 »
Hoi Just,

Citaat
Onze Windows Vista laptop draaide laatst 21 updates gedurende meer dan een uur.
Bij Vista kan je nog instellen dat de updates wel gedownload mogen worden maar de gebruiker bepaald wanneer. Dat doe ik ook altijd.
Je krijgt dan een melding en een lijst met te installeren updates. Die kan je dan eventueel aan of uitvinken. Zo kan je bijvoorbeeld maar 1 of 2 updates installeren, of alleen de kleine, als je er niet veel tijd voor hebt en de computer voor iets anders wilt gebruiken. Zo kan je de updates in stapjes installeren.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10: bij upgrade gaat laptop uit
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2015, 10:26:54 »
Ja, ik weet het, Peter. Maar in de praktijk is het een vrijwel ondoenlijke klus voor een gewone gebruiker om dat uit te zoeken.

Windows updates gaan zo verschrikkelijk langzaam. Dat is zwaar onder de maat in mijn opinie.

In Windows 10 laat ik straks het delen van update bestanden wel actief staan, denk ik. Alles wat die updates wat sneller kan maken is voor mij erg welkom. De rest van de privacygerelateerde opties gaan op zwart.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers