Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

368 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:08:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Herstellen van focus in VB  (gelezen 7912 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Herstellen van focus in VB
« Gepost op: 9 november 2009, 20:16:53 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Jan101477Datum:26-10-2007
 Aan:AllenMsgID:3607.1
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
Hoi,
Wanneer de schermbeveiliging in werking treedt blijft het form dat op dat moment actief is, staan waar het op stond (de tekst in de blauwe balk) toen de schermbeveiliging actief werd. Het programma loopt echter gewoon door en komt normaal tot zijn einde. Is er een manier in Visual Basic 6 om dat moment te vangen en het focus terug te geven aan het form? Ik denk tenminste dat het programma alleen het focus verliest.


Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-10-2007
 Aan:Jan101477MsgID:3607.2
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
Hoi Jan,
>> staan waar het op stond (de tekst in de blauwe balk) toen de schermbeveiliging actief werd <<
Ik neem aan dat je de titelbalk (de Caption) van het Form bedoelt. Zo ja, dit verandert niet, tenzij jij in jouw programma de Caption wijzigt. Doe je dit in jouw code en zo ja hoe?
Andere mogelijkheid is, dat je meerdere forms hebt (en daardoor verschillende titels), en dat je dus op de een of andere manier de wisseling van forms niet op het scherm ziet tijdens schermbeveiliging. Is dit het geval?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:PeterDatum:26-10-2007
 Aan:Jan101477MsgID:3607.3
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
Hoi Jan,

Ik begrijp het niet helemaal. Wil je de met je programma een aktieve schermbeveiliging van Windows beeindigen?


Peter



Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Jan101477Datum:27-10-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3607.4
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ik bedoel inderdaad de caption (de titelbalk) van het form.
Ik laat daarin zien met welk bestand het programma op dat moment bezig is en wordt als volgt ingesteld
frmInvestor.Caption = "Text Editor: " & filename
Op het moment dat de schermbeveiliging in werking treedt wordt deze caption niet meer bijgehouden en veranderd, maar loopt het programma wel gewoon door als ik op de spatiebalk druk om de schermbeveiliging te onderbreken.


Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Jan101477Datum:27-10-2007
 Aan:PeterMsgID:3607.5
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
Ik wil de schermbeveiliging van Windows niet uitschakelen, maar alleen onderbreken door een keer op de spatiebalk te drukken en het form weer zichtbaar te maken.
In de titelbalk van dit form laat ik telkens zien met welk bestand het programma op dat moment bezig is. Ik stel de titelbalk in met het statement
frmInvestor.Caption = "Text Editor: " & filename
Zodra de schermbeveiliging in werking treedt blijft de titelbalk ingesteld staan op het bestand dat er op dat moment in staat en verandert niet meer, hoewel het programma gewoon door blijft lopen en normaal aan zijn einde komt. Als ik op de spatiebalk druk wordt de schermbeveiliging onderbroken en wordt het form weer zichtbaar zonder dat de caption veranderd is.



Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-10-2007
 Aan:Jan101477MsgID:3607.6
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
Dag Jan,
>> Op het moment dat de schermbeveiliging in werking treedt wordt deze caption niet meer bijgehouden <<
Dat is geen default gedrag. Het zou kunnen liggen aan jouw programma code, maar ook aan de screensaver. Attached een piepklein VB tooltje dat gewoon de loopduur in seconden in de caption laat zien. Klik op het lege form om de teller te resetten. Kijk hier eens mee of de caption niet ververst wordt, en zo nee bij welke screensaver(s) dat dan het geval is.
Bij mij wordt de caption -bij alle standaard XP screensavers- dus wel gewoon ververst. Mogelijk gebruik je een speciale?
Michel Uphoff
Bijlagen :

caption.exe
16KB


Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:PeterDatum:27-10-2007
 Aan:Jan101477MsgID:3607.7
 Onderwerp:Herstellen van focus in VBForum:ws-nlcomputer
>>Als ik op de spatiebalk druk wordt de schermbeveiliging onderbroken en wordt het form weer zichtbaar zonder dat de caption veranderd is.<<
Wat is de naam van de schermbeveiliging?
Kan het zijn dat door het indrukken van de spatiebalk jouw programma ook deze toetsindruk herkend en uitvoerd?
Probeer eens een andere toets.
In plaats van een schermbeveiliging te starten zou je ook de monitor in standby-modus kunnen zetten als de monitor dat kan. Scheelt ook nog in stroom :-)

>>Het programma loopt echter gewoon door en komt normaal tot zijn einde. Is er een manier in Visual Basic 6 om dat moment te vangen en het focus terug te geven aan het form?<<
Nadat je programma-lus beeindigd is, doe dan een Me.SetFocus instructie. Daarmee wordt de schermbeveiliging weer opgeheven.


Peter