Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

127 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

18 april 2024, 19:38:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: DVD station ontbreekt  (gelezen 7681 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
DVD station ontbreekt
« Gepost op: 22 januari 2016, 21:32:35 »
Hoi all,

Bij een kennis ontbreekt het DVD station wat normaal gesproken zichtbaar is in de map waar ook de harde schijf C: zichtbaar is. In de Bios zie ik het DVD station wel staan maar in de harde schijf-map als ook in Apparatenbeheer is het DVD station niet te zien. Je hoort de DVD schijf draaien in het station maar er gebeurt verder niks.
Ik heb op het probleem gegoogeld en een van de oplossingen zou kunnen zijn: in Apparatenbeheer de IDE ATA/ATAPI controler verwijderen. Dan herstarten en de driver zou vanzelf weer aangemaakt worden waarmee ook het DVD station weer zichtbaar zou worden.
Het is niet mijn eigen computer dus voordat ik ga experimenteren wil ik graag weten of voorgestelde oplossing niet tot problemen kan leiden en of dit tot een mogelijke oplossing kan leiden.
Bij voorbaat dank voor een verhelderend antwoord. Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2016, 22:11:42 »
Hallo Don,

Je vertelt niet welke Windows versie gebruikt wordt maar lees dit eens door:
 http://www.vistax64.com/tutorials/155795-drive-hide-unhide.html

Lukt het daarmee ?

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2016, 22:25:51 »
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het morgen proberen bij de kennis. Hij werkt overigens met Windows 10. had ik inderdaad moeten vermelden. Is de door jou getoonde site daar ook OK voor? Of moeten voor W10 iets anders verzinnen? Gr. Don
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2016, 22:37:17 door Don »

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2016, 22:42:01 »
Ik heb de indruk dat het apparaat in apparaatbeheer uitgeschakeld is . Als je een uitgeschakeld apparaat in windows gaat verwijderen , ga je nog een groter probleem veroorzaken . Bij een uitgeschakeld apparaat zal na herstarten van Windows geen nieuwe hardware gevonden worden , en zal er dus ook niet naar stuurprogramma's gezocht worden .
Al eens geprobeerd met stuurprogramma's bijwerken .
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2016, 22:49:53 »
In Windows XP, Vista en Windows 7 weet ik dat je  je dit probleem kan oplossen door Upper en Lower filters te verwijderen . Ik weet niet of dit ook bij Windows 10 gaat werken .

http://www.techsupportall.com/fixed-solved-cd-drive-not-found-not-detect-remove-upper-and-lower-filter/
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2016, 00:32:53 »
Citaat
Is de door jou getoonde site daar ook OK voor? Of moeten voor W10 iets anders verzinnen?
Voor W10 zal het niet veel anders zijn. Indien je het register gaat wijzigen, maak wel eerst een backup voor de zekerheid.

Is het DVD station wel ooit zichtbaar geweest ?

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2016, 10:13:18 »
Goedemorgen,

Swake, bedankt voor je input. (nog altijd van de partij? ;-) De Upper/Lower filterprocedure heb ik gevolgd maar in W10 vind ik die niet.
Peter, ik vermoed dat het DVD station door een update van W7 naar W10 is verdwenen. De kennis wilde na lange tijd weer eens een DVD spelen en ontdekte toen pas dat het station verdwenen is. Als ik google op het probleem lees ik diverse vragen en antwoorden waaruit blijkt dat de update de IDE/SATA Controler heeft beschadigd. Ik zit straks weer achter de pc van de kennis en sleutel verder. Als ik de oplossing vind, laat ik het hier weten. Gr. Don

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2016, 11:36:42 »
Daar zijn we weer. Gisteren heb ik oplossing nr 5 van https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/314060 geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Dit omdat in het Register niet letterlijk te vinden was wat de oplossing voorschrijft. Zo staat er als voorlaatste handeling: Klik met de rechtermuisknop EnumDevice1 en klik op Wijzigen.... Het 'Wijzigen....' is niet te vinden maar via Aanpassingen zie ik toch Waardegegevens waar ik de 0 in een 1 moet veranderen. Register afsluiten, pc opnieuw opstarten en eureka! Het DVD station was weer zichtbaar en functioneel.
Bedankt voor het meedenken. Gr. Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2016, 12:02:06 »
Netjes opgelost.

Citaat
Klik met de rechtermuisknop EnumDevice1 en klik op Wijzigen.... Het 'Wijzigen....' is niet te vinden
In Windows XP wordt het "Wijzigen" genoemd, in W7 en verder "Aanpassen".

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: DVD station ontbreekt
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2016, 12:21:14 »
Hmm, en dan te bedenken dat deze hulppagina begint met: Support for Windows XP has ended.

Groetjes, Don