Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:07:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Data Access Error  (gelezen 15304 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Data Access Error
« Gepost op: 9 november 2009, 20:24:36 »
Bericht 1 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Jan101477Datum:18-12-2007
 Aan:AllenMsgID:3670.1
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Ik installeer een applicatie met meerdere databases op verschillende PC's. Dit gaat in de meeste gevallen uitstekend en zonder fouten, maar op één bepaalde laptop met Windows XP geeft een bepaalde database bij het instellen Data Access Error.
Het vinden van de database is het probleem niet (meer). Gekeken wordt of er een backslash gebruikt wordt en indien ontbrekend, toegevoegd.
Nu is het zo dat later aangemaakte databases wel goed werken en geen Data Acess Error geven, maar éénn of twee waarschijnlijk met Visual Basic 4.0 aangemaakte databases, geven deze Data Access Error.
Nu wil ik weten wat voor type database deze zijn. Hoe kom ik daar achter? En vervolgens, hoe ik deze kan converteren naar het nieuwere type. Het zijn alle Access databases. Er is in VB 6 wel een mogelijkheid om te converteren, maar verlies je je gegevens dan niet?
En natuurlijk moet je weten waarvandaan je converteert en waar naar toe?
Op de betreffende laptop staan heel wat toepassingen, ook bedrijfssoftware. Kunnen bepaalde bestanden de boosdoener zijn en zo ja welke bijv.?
De oorzaak is moeilijk te vinden. Ontbrekende DLL's misschien?


Bericht 2 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Just VechtDatum:28-12-2007
 Aan:Jan101477MsgID:3670.2
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Beste,

Ik zie dat je jammer genoeg geen antwoord op je bericht gekregen hebt. Kom toch nog eens terug naar het forum. Niet iedereen komt elke dag op bezoek en wellicht komt men toch met de juiste reactie.

We houden in de gaten of er een reactie volgt en anders brengen we je bericht weer onder de aandacht.

Of ben je er via het bericht "Converteren database" er zelf al uitgekomen?
groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 3 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Jan101477Datum:29-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3670.3
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Dank voor je reactie. Ik ben nog niet uit de Data Access Error gekomen. Wel is ontdekt, dat de Data Access Error niet veroorzaakt werd doordat ik werkte met 16-bits databases. Het converteren naar 32-bit databases is wel gelukt.


Bericht 4 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:Just VechtDatum:29-12-2007
 Aan:Jan101477MsgID:3670.4
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Hallo Jan,

>> Het converteren naar 32-bit databases is wel gelukt <<

OK! Ik ben zelf helemaal niet thuis in databases, maar in ieder geval succes met de actie!
Iemand hier met tips voor onze een tikkie vastgelopen Jan?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:ludovdeDatum:10-01-2008
 Aan:AllenMsgID:3707.1
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Ik heb een programma gemaakt in VB5 op een pc welke draait onder windows XP(SP2).
Het programma is bedoeld om op pc's te werken waar enkel SP1 op staat en mag staan om reden dat er een aangepaste msword95 op moet kunnen draaien.
Wanneer ik het programma echter op deze PC (sp1) opstart, verschijnt de hoofdmenu zonder problemen. Wanneer ik een formulier oproep dat gekoppeld is aan een access-97 database kan het programma die koppeling niet maken en geeft het een Access Data Error. Echter in andere programma's waar ik enkel in de code een Access-bestand oproep gebeurt dit zonder errors.
Het formulier heeft een 50-tal invulvelden rechtstreeks gekoppeld aan de database en een 8-tal picklisten waarvan de lijst ook uit dezelfde database gehaald wordt. Het eigenaardige is dat ik 8 maal een venster "Data Access Error" krijg zodat ik vermoed dat het iets te maken heeft met de koppeling van die picklists met de databank. Vervolgens krijg ik een niet-ingevuld scherm.
Op mijn PC en die van de systeemmanager (ook SP1) draait het programma echter wel zoals het moet. Waarschijnlijk het gevolg van het installeren van een of ander programma. Ik vermoed dat er een bepaalde dll of ocx hapert in de system32 tree.
dblist32.ocx en vb5db.dll werden geïnstalleerd en geregistreerd. Dat gaf al resultaat. Zo ook doa35, dmac_typ.exe en jet4.0 waarvan enkel doa35 heeft geholpen. De laatste 2 gaven geen verschil. De database is voor iedereen full control.
Kan iemand mij verder helpen?
Bedankt.
 
 


Bericht 6 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:PeterDatum:10-01-2008
 Aan:ludovdeMsgID:3707.2
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Hoi ludovde,

Ik neem aan dat je je programma via een installatie-procedure (setup.exe) netjes hebt geinstalleerd op de andere  pc's.
"Data Access Error" (runtime error 525) is een erg lastige foutmelding.
Controleer eens of tijdens de installatie alle dll's netjes geregistreerd zijn, zie hiervoor het installatie-logbestand ST5UNST.LOG

Tijdelijk VB5 installeren op de niet goed werkende pc kan ook wel eens helpen het probleem te traceren.


groeten, Peter.



Bericht 7 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:ludovdeDatum:11-01-2008
 Aan:PeterMsgID:3707.3
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Peter,
Het zit namelijk zo. In de jaren 80 volgde ik een opleiding assembler en cobol. Rond 97-98 kocht ik het programma VB5 professional edition, doch heb het tot op heden niet gebruikt, daar ik in de documenten (word, excel en access) in VBA begon te schrijven en dat ging vlot totdat we nu overgeschakeld zijn op XP en uiteraard de licenties access 2003 beginnen door te wegen op het werk.
Tengevolge daarvan besloot ik visual studio 2005 aan te kopen, doch kwam al vlug tot de bevinding dat dit niet draaide op onze XP (SP1) daar SP2 een must is. Daardoor greep ik terug naar VB5.
Bij de installatie van VB5 heb ik alles aangevinkt voor installatie.Mijn setup1.exe in setupkit werkt niet. Het geeft een foutmelding "Invalid command-line parameters. Unable to continue" Hij vind de file VB5stkit.dll niet. Ik heb deze dan in de system32 gekopiëerd vanuit de setupkit/kitfil32 doch krijg hem niet geregistreerd. Daarom ben ik zelf aan het zoeken welke files ik nodig heb om het programma te laten werken.
Groeten
 
Ludo
 
 


Bericht 8 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:PeterDatum:11-01-2008
 Aan:ludovdeMsgID:3707.4
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Hoi Ludo,

>>Mijn setup1.exe in setupkit werkt niet. Het geeft een foutmelding "Invalid command-line parameters. Unable to continue" <<
Dat klopt. setup1.exe moet je ook niet starten om een installatie-setup te maken. Het is alleen een onderdeel van de ""Application Setup Wizard".
Als het goed is, is tijdens de installatie van VB5 een menu toegevoegd bij Start - Programma's genaamd "Microsoft Visual Basic 5.0". Daaronder staan weer een aantal keuzes en 1 daarvan zou "Application Setup Wizard" moeten zijn.
Gebruik deze menukeuze om een installatie-setup te maken.

Mocht je de Setup Wizard handmatig willen starten, zoek dan naar het bestand SETUPWIZ.EXE. (Dit staat bij mij (win98se) in de map "C:\Program Files\DevStudio\VB\setupkit\kitfil32"


groeten, Peter



Bericht 9 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:ludovdeDatum:12-01-2008
 Aan:PeterMsgID:3707.5
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Peter,
Perfect. Ik had me beperkt tot het icoontje van VB5 op de desktop en meestal gaan we de oplossing veel te ver zoeken. In de bijgeleverde gids spreekt men wel van een menu maar ik had er niet aan gedacht om dit via start te zoeken. Ik heb nu de wizard opgestart en het zijn wel wat files dat hij comprimeert bij het maken van de setup. Ik zal dit maandag uittesten op het werk bij de installatie, daar de 'gehandicapte' pc's  daar staan. Bedankt al op voorhand.
Groeten
Ludo 


Bericht 10 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:PeterDatum:13-01-2008
 Aan:ludovdeMsgID:3707.6
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Ludo,

>>Ik zal dit maandag uittesten op het werk bij de installatie, daar de 'gehandicapte' pc's  daar staan.<<
Oke. Laat ook even weten als het probleem verholpen is.


groeten, Peter



Bericht 11 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:ludovdeDatum:14-01-2008
 Aan:PeterMsgID:3707.7
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Hallo Peter,
Het is gelukt. Het programma werkt.
Nu moet ik nog zelf een bijkomende installatie-setup bijmaken, dewelke de nodige directories aanmaakt en daarin de nodige subprogramma's en uiteraard een lege database creëert, als dit alles nog niet bestaat. Maar dat zal wel zonder problemen lukken.
Bedankt voor uw hulp. Ik had nog lang kunnen zoeken.
Indien mogelijk nog een vraagje. Kan men databases gebruiken in VB5, welke nieuwer zijn dan die van access 97, want indien ik dat doe zegt mijn programma dat het voor hem onherkenbaar is.  Niet dat dit op dit ogenblik een echt probleem is, doch het zou gemakkelijk zijn reeds bestaande 'jongere' databases te lezen.
Beste groeten en tot wederhoren.
Ludo 
 


Bericht 12 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:PeterDatum:14-01-2008
 Aan:ludovdeMsgID:3707.8
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Ludo,

>>Het is gelukt. Het programma werkt.<<
Mooi. Bedankt voor de melding.

>>Kan men databases gebruiken in VB5, welke nieuwer zijn dan die van access 97<<
Ik heb niet zoveel ervaring met databases. Ik maak er weinig gebruik van, mede door de soms ondoorzichtige foutmeldingen tussen de diverse formaten en benodigde hulpbestanden. Access 2000 databases zijn volgens mij geen probleem.
 

groeten, Peter



Bericht 13 van 13

NL Computer Forum ~ SQL & Programmeren
 Van:ludovdeDatum:15-01-2008
 Aan:PeterMsgID:3707.9
 Onderwerp:Data Access ErrorForum:ws-nlcomputer
Peter,
Bedankt. Ik zoek het uit bij gelegenheid.
Groeten en tot wederhoren.
Ludo