Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

222 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:44:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: nieuwe versie Ubuntu 16.04  (gelezen 20706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Gepost op: 8 april 2016, 18:34:44 »
Hallo,

Vanmiddag de beta2 van Ubuntu 16.04 getest en ik zie niet veel veranderen met de voorgaande versie.Eigenlijk kun je maar weinig aanpassen.Iemand een idee hoe je die zijbalk kunt temmen? Dat die niet zo heen en weer wiebelt,als een elastiek in en uit rekt.Vond ik al zo storend in 14.04.
Ik denk dat ik wel gewoon verder ga met Xubuntu maar het is leuk om Ubuntu er ook nog naast te hebben,als unity tenminste geen problemen geeft.

Groeten,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2016, 21:04:21 »
Hoi Paul,

Unity ken ik niet zo, maar onder andere kan nu die zijbalk ook naar onderen worden geplaatst. In de applicaties is onder andere Kdenlive (de video-editor) enorm verbeterd en ook de LibreOffice suite is nu versie 5 met tal van vernieuwingen.

Hier vindt je er een filmpje over.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 8 april 2016, 21:18:46 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2016, 22:05:00 »
Hoi Just,

Merci.Qua uiterlijk verandert er niet zoveel maar dus wel een paar dingen die ik niet gebruik.
Zal nog eens kijken of ik iets kan vinden om die verende zijbalk uit te zetten misschien met Ubuntu tweak.Ze hebben het zo gemaakt dat alles in die balk te zien blijft en daardoor drukken ze de onderste helft in elkaar.

Op 21 april komen de nieuwe versies uit.Ga ze installeren zoals jij dat ook doet gewoon helemaal vernieuwen.Dat upgraden vanuit de update service dat is bij mij ook een keer fout gelopen en het duurt enorm lang terwijl het van een dvd zo gebeurd is.Hier in Xubuntu heb ik ook een aantal fouten die ik niet goed krijg.Zo is mijn geluidknop helemaal weg en niet terug te krijgen.

Groeten,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2016, 22:59:44 »
In Unity kan je niet gewenste programma's uit die zijbalk slepen, maar je zal er even zelf naar moeten zoeken hoe. Ik gebruik Unity al zolang niet meer.

De geluidknop weg in Xubuntu? Hier doet hij het prima. Het is nog steeds een beta, he? Elke dag even bijwerken, Paul!


sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2016, 09:09:08 »
Nee,ik heb nog niet de nieuwe Xubuntu alleen de neiuwe Ubuntu van dvd getest.
Die geluidsknop was ineens weg na een of andere actie,misschien wel door dat sytem load indicator.
Dat programma'tje vond ik altijd erg handig maar werkt niet in xubuntu en loopt vast.Met van die gekleurde indicators in je werkbalk van cpu en geheugen en netwerkverkeer.

Maar kun je dan vanuit die beta updaten naar de officiele versie van 16.04 op 21 april of wordt dat dan weer zo'n hele lange upgrade?

Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2016, 10:25:12 »
De beta eindigt na de dagelijkse snelle updates gewoon in de definitieve versie. Ik heb van de experts trouwens begrepen dat ze altijd een volledig nieuwe installatie doen van de definitieve versie. De Beta heeft zo verschrikkelijk op zijn donder gekregen. Daar wil je niet mee door!

Een volledig nieuwe versie is ook niet zo'n enorme klus, hoor. Je zet gewoon heel je thuismap terug inclusief de verborgen bestanden.

En dan heb ik zelf al heel lang een installatie-opdracht met al mijn standaard programma's. Voor de laptop ziet hij er (voor mij!!) zo uit:

sudo apt-get install synaptic linux-firmware-nonfree inxi gksu leafpad vlc audacious scribus inkscape pdfshuffler kdenlive focuswriter shutter audacity entangle gramps mc scribus k3b escputil vlc gimp-ufraw gimp-plugin-registry dkms myspell-nl gparted jhead youtube-dl jhead thunar-dropbox-plugin hplip-gui
Dat is in een kwartiertje voor elkaar. Bij langzame verbindingen duurt dat wat langer. Nou we het er over hebben, ik haal dat Focuswriter er uit. Ik gebruik tegenwoordig Google docs. Dan kan ik overal en altijd aan een artikel werken en printen. Kom ik thuis, ligt de boel al in de printer.

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2016, 13:29:16 »
Je schrijft heel je thuismap overzetten maar dat betekent dan dat je dus ook alles van die standaard programma's overzet.Bij dat opnieuw installeren van die programma's gaat dat dan goed?
Lijkt mij dat dan die oude bestanden die je hebt overgezet worden overschreven of gemengd raken met de nieuwe installatie.Is het niet beter om eerst die programma's te installeren en dan die thuismap terugzetten?

Groeten,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2016, 20:41:46 »
Hallo Paul,

Jahoor, dat gaat heel goed. Eventueel zet je de verborgen folders één voor éen over. Ik doe dat zelf ook als ik een verse installatie van een nieuwere versie. Dat zet ik de .mozilla en de .thunderbird mappen over en nog zo wat. De rest laat ik gewoon zoals ze waren bij de nieuwe installatie.

De volgorde maakt in mijn ervaring niets uit. Ik wissel wel eens een .thunderbird map uit met een oud archief. Alleen moet je dan Thunderbird zelf even stopzetten. Daarna heb ik bijvoorbeeld hele oude email terug in beeld.

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2016, 14:39:00 »
Hoi Just,

Ja,zo doe ik het ook wel met alleen mozilla en thunderbird.
Ik heb pas trouwens iets vergelijkbaars gedaan met zo'n oude thunderbirdmap nl om die op een andere partitie te zetten (daar meer ruimte) en dan hem via lokale mappen in thunderbird leesbaar te maken.Het was aardig wat geknutsel om het werkend te krijgen maar toen merkte ik later dat die toch niet direct werkte omdat die partitie niet automatisch wordt aangekoppelt als xubuntu start.
Je kunt dan wel makkelijker oude mails naar nu kopieren als het in lokale mappen te zien is..

Groeten,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2016, 20:07:25 »
Hoi Paul,

Ruimtegebrek is altijd een hinderpaal!

De prijzen van SSD schijven zijn fors gekelderd trouwens. Als je al een SATA aansluiting hebt minimaal het checken waard!

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2016, 09:45:53 »
Hoi Just,

Ziet er inderdaad wel verleidelijk uit om zo'n schijf eens te proberen maar ik wil eerst eens wat computers weg hebben hier.Best nog lastig wat je er mee moet doen,vooral ook door mogelijke tekortkomende rechten voor windows xp.Ook nog een heel werk om ze helemaal in orde te krijgen.Heb er twee verkocht via marktplaats maar ook weer een nieuwe tweede hands gekocht,met windows 10.Dacht ik even xubuntu naast te zetten maar dat gaat zo maar niet bij windows 10.


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2016, 10:52:13 »
Hoi Paul,

Ja, dat schijnt erg lastig te zijn!

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2016, 12:32:02 »
Wat ik er van heb begrepen is dat windows 10 standaard vanuit een soort hibernate opstart waardoor die snel opstart maar ook niet zomaar van dvd of cd kan booten.Dan moet je eerst ergens dat gaan uitzetten maar zover heb ik het nog niet aangedurft,was al een hele dag kwijt aan het tevergeefs proberen.


Groeten,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2016, 13:36:08 »
Hoi Paul,

Hier wordt dat uitstekend uit de doeken gedaan!

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe versie Ubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2016, 14:58:47 »
Mooi,dank je.

Groet,Paul