Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

340 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 06:32:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Lenovo Laptop Ideapad Z510  (gelezen 7977 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline samcor
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Vrouw
Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Gepost op: 2 juni 2016, 16:09:01 »
Hallo,

Weet iemand hoe je de accu van de Lenovo Ideapad Z510 moet vervangen?

mvg,

Corry van Huuksloot.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2016, 18:57:43 »
Hoi Corry,

Hier is de link naar het manual (Engels) en vanaf pagina 44 vindt je hoe je de accu moet vervangen. Nogal een klus, zo te zien.

Koop een stel van die kleine schroevedraaiertjes. Goed gereedschap is belangrijk, je hebt er plezier van en ze kosten niet veel meer tegenwoordig.

Groet,

Just

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline samcor
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2016, 19:24:33 »
Hallo Just,

Bedankt voor je reactie. Het lijkt me zeker een klus, maar ik ga mijn best doen. Kleine schroevendraaiertjes heb ik. Ik kan meteen aan de slag.
Groeten,

Corry

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2016, 20:46:17 »
Hoi Corry,

Mooi! Let op de lengte van de schroefjes! Een lange op de plek van een korte zetten kan gedonder opleveren. Als ik in die video zie hoe nonchalant ze die schroefjes uitdraaien en wegleggen zijn ze allemaal gelijk, maar wees toch maar voorzichtig.

Je bent ze trouwens ook zo kwijt. Ze springen overal heen! Dus ook goed om een goed schone werkplek te organiseren.

Magnetische schroevedraaiers en magnetische bakjes zijn het betere werk, maar zo kan je wel even bezig blijven.

Zet hem op en laat het ons weten hoe het ging. Leren wij er weer wat van om anderen te helpen.

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline samcor
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2016, 11:44:43 »
Hoi Just,

De accu komt straks met de post. Dan ga ik aan de slag. Ik laat je zeker weten of het gelukt is.

groeten,

Corry.

Offline samcor
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2016, 15:10:04 »
Hoi, Just,

Het was een hele klus, maar het is me gelukt. Hij staat nu op te laden. Dan kijken of alles nog naar behoren werkt. Nog bedankt voor de link. Zonder dat was het niet gelukt.

Groeten,

Corry

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2016, 21:44:35 »
Hoi Corry,

Zonder de informatie zoals op die link kom je er nooit uit! Ik vond die link en ik weet een beetje hoe laptops in elkaar zitten. Weet je dat niet, dan heb je geen idee of je zo'n filmpje wel kan vertrouwen.

Goed nieuws. Hij zal het verder wel doen, verwacht ik. Dit soort dingen zitten nog aardig doordacht in elkaar geschroefd.

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline samcor
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #7 Gepost op: 3 juni 2016, 22:25:57 »
Hoi Just,

Ja, alles werkt goed. Ik heb nog nooit zo'n ingewikkelde manier gezien om een accu te vervangen. Bij mijn vorige laptop hoefde er alleen een klepje geopend te worden. Nu moest de computer compleet uit elkaar gehaald worden. Dan staat er nog in het boekje, dat de accu beter verwijderd kan worden als je de adapter gebruikt. Nou ik dacht het niet. Maar het is gebeurd en alles werkt weer.

Groeten,

Corry.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2016, 00:48:02 »
Hoi Corry,

De fabrikanten doen dat tegenwoordig vaker. Heel veel gebruikers nemen niet de moeite hun accu's te verwijderen en dan zijn ze na ongeveer drie jaar op. Het maximum aantal laadcycli ligt namelijk zo rond de 500.

Op mijn werk deden we alles op locatie. Dus waren we grootgebruikers van laptops. Om de drie a vier jaar werden ze vernieuwd en dat was nodig ook. Meestal liet men de accu altijd in de laptop. Die waren dan inmiddels onbruikbaar. Ik nam de moeite hem na opladen te verwijderen, dus die van mij was dan nog goed.

Van mijn privé Toshiba ging mijn accu acht jaar mee.

Tja. Met zulk gedrag van de gebruikers besparen de fabrikanten op de veel duurdere constructie om ze verwijderbaar te maken. Dat vind ik persoonlijk jammer.

Ik heb laatst een laptop gekocht met een i5 processor uit een hele partij van een opkoper. Die had er een stelletje in de partij zonder accu en zonder harddisk. Die harddisk snapte ik. Die zijn vernietigd om de gegevens met zekerheid te verwijderen. En die accu? Dat wist ik ook wel. Die waren nog goed en dus geld waard. Een nieuwe originele is een paar honderd euro waard. Bedrijven kopen geen B-merken.

Kortom: van dat stelletje was te verwachten dat ze heel weinig gebruikt waren. Accu had ik zelf niet nodig. Tegenwoordig heb je overal wel stroom. En de harddisk ook niet. Die ging ik toch al vervangen door de SSD uit mijn oude Toshiba. Inmiddels heb ik het ding alweer een paar maanden in gebruik. Duidelijk nieuw ding. Daar kan ik wel weer tien jaar mee vooruit. Ik heb 60 euro betaald voor die i5! De vraagprijs trouwens.
 
Met een SSD is de machine heel veel sneller. Ik gebruik al jaren Linux. Geen Windows tegenwoordig meer te vinden bij mij. Niet meer nodig. Geen virusscanner, geen privacy perikelen, geen updateproblemen, grotere stabiliteit en geen licentieproblemen. Backups zijn eenvoudig en opnieuw installeren gaat binnen 10 minuten met een SSD op die i5 bak. Ja,serieus! 10 minuten. Daarna moet ik dan nog wel 30 GB data overzetten met mijn mailbox en de browser gegevens, maar ondertussen zuig ik de auto uit of doe een ander klusje.

Ik kan met een 120 GB SSD puik uit de voeten! Kosten tegenwoordig € 45,-. Data gaat op een 2 TB extern harddiskje.

Natuurlijk heeft ook Linux ook wel zijn problemen. Het is een totaal andere wereld dan die van de commerciële producten.

Veel plezier van je laptop met de frisse accu! Heel goed gedaan van je.

groeten,

Just
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2016, 00:54:08 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline samcor
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 47
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lenovo Laptop Ideapad Z510
« Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2016, 20:37:59 »
Dank je wel.