Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

217 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:00:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: krakend bijgeluid  (gelezen 7566 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
krakend bijgeluid
« Gepost op: 12 juni 2016, 05:20:16 »
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik een ongewenst bijgeluid uit de speakers. Beetje lastig te omschrijven maar daar gaan we.
Laptop, HP15, bijna 2 jaar oud.
Als er geluid is, maakt niet uit wat, Youtube, het nieuws, een film op Popcorn, dan hoor ik onregelmatig een prrt, krrt, krak soort geluid. Is niet gerelateerd aan het volume. Als er geen geluid is (geen audio) bijv, op dit forum of werkend met Word ofzo dan is er ook geen bijgeluid. Dit bijgeluid is er dus alleen als er audio wordt afgespeeld.
Af en toe valt geluid ook een fractie van een seconde uit, net alsof je de "mute" knop heel snel 2x indrukt. 
Waar te beginnen om dit op te lossen?
NB, de laptop komt uit Amerika en is buiten de garantie en van de lokale "experts" hier (Costa Rica) heb ik geen hoge hoed op.

Ruud
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2016, 05:54:15 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2016, 21:46:58 »
Probeer eens verschillende audio-bestandsformaten, zoals .wav of .mp3.
Gebeurt het dan ook ?

Offline NicoSpilt
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2016, 08:17:55 »
Ik heb dit probleem ook gehad (op een oudere Dell-laptop): krakend geluid in een opname van een zangkoor op Youtube. Die had ik zelf opgenomen en in de oorspronkelijke opname zat geen gekraak. De oplossing was om in het configuratiescherm het energiebeheerschema te veranderen in "hoge prestaties".

Offline NicoSpilt
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2016, 13:20:33 »
Had je wat aan mijn tip Ruud_coco ? Het is niet onbeleefd om iets te laten horen als iemand je vraag beantwoordt.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2016, 07:55:41 »
Sorry aan allen. Op de één of andere manier heb ik geen notificatie ontvangen dat er gereageerd is/was of heb ik de melding niet gezien.

@Peter: het maakt niet uit wat voor "bron" het is. Filmpje op Youtube, het NOS journaal op NPO.nl, CD's die ik afspeel, als er geluid is dan kraakt en pruttelt het. Als er geen geluid is dan kan ik het volume tot maximaal openzetten en blijft het muisstil.

@NicoSpilt: Ik heb 2 identieke laptops. De één heeft het wel en de ander heeft het niet.
Ik zal mij straks eens in het energiebeheer gedeelte verdiepen.

Ikzelf denk aan hardware of de driver/stuurprogramma. Als het de hardware is dan ben ik uitgekletst. Dan moet ik ermee leren leven of een andere laptop uit Amerika laten komen.
Mocht het in de "besturing" zitten dan is de vraag; kan ik de driver of stuurprogramma's gewoon verwijderen en als ik de laptop opnieuw opstart worden ze weer vanzelf geïnstalleerd?

Nogmaals sorry voor het niet eerder reageren.

Ruud
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2016, 08:04:23 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline NicoSpilt
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2016, 09:46:29 »
Hallo Ruud, dank voor je reactie. Bij mij heeft het echt geholpen, en het was een eenvoudige instelling om te veranderen. Geen gedoe dus met drivers enzo.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2016, 18:22:13 »
Hallo Nico,

Ik ben gisteravond een tijdje met "energiebeheer" aan het stoeien geweest maar het heeft niet mogen baten.
Ik blijf verder zoeken.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2016, 05:50:36 »
Ik ben nog eens verder op onderzoek gegaan en het blijkt dat het probleem het ergst is met mp3 bestanden.
Af en toe klinkt het alsof er een fractie van een seconde geluid mist zoals bij een haperende CD.
Bij mp4, wav en flv bestanden gebeurt het ook maar is het duidelijk minder.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2016, 06:43:20 »
OPGELOST! Ik zal jullie de beschrijving van mijn gezoek en probeersels besparen maar na een aantal uren dacht ik...... stop nou met die stuurprogramma's en allerlei analyses.
Ga naar programma's en onderdelen, daar vind je (in mijn geval) Realtek High Defenition Audio Driver.
Deze verwijdert, herstart en dan begint de zelf check van Windows en komt tot de conclusie dat het Realtek programma ontbreekt en gaat dit opnieuw installeren.
Klaar!

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline NicoSpilt
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: krakend bijgeluid
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2016, 08:10:09 »
:okee: