Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:03:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: datum op digitale foto  (gelezen 14406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline reinhold
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
datum op digitale foto
« Gepost op: 21 juni 2016, 11:10:31 »
Wie heeft er een nuttige tip om die datum van een digitale foto te verwijderen?  Met dank.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: datum op digitale foto
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2016, 08:05:06 »
Hallo Reinhold,

Dat hangt er vanaf waar die datum op de foto zit. In principe doe je dat vaak het handigst met het kloongereedgeschap in een fotobewerkingsprogramma. Voor dit doel kan je prima uit de voeten met het erg populaire GIMP. GIMP is bovendien kosteloos verkrijgbaar en ook in het Nederlands te krijgen.

Het kloongereedschap kopieert beeld van een door jou te bepalen plek naar de plek waar dat kloongereedschap op dat moment staat. Kijk hier voor een artikel waar het gebruik wordt uitgelegd. Alleen is daar sprake van twee foto's en kopieren gebeurt tussen twee lagen.

Voor kopieren binnen één laag (één foto dus) hoef je niks te doen met de uitlijningsopties. Je klikt met Ctrl ingedrukt op de plek waar je je beeldmateriaal vandaan wilt hebben, verplaatst je muis naar de plek van je datum en gaat aan het vegen. De grootte van het gebied wat je kopieert (de kwast) en de rand van dat gebied (wazig of juist scherp) zijn te kiezen.

Werk altijd op een kopie van je foto!

Leuk gereedschap dat kloonding en vaak hoogst nuttig.

TIP: haal de jaarbundel van mijn artikelen over GIMP op. Dan heb je een mooie totaalcursus (12 stuks!) over GIMP in huis met allerlei te downloaden oefenmateriaal.

Nou we het erover hebben, het kloongereedschap heb ik nooit apart behandeld. Altijd met een bepaald doel. Het lijkt me eigenlijk toch wel een goed idee!

Succes!

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers