Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

235 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:43:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java  (gelezen 18404 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Gepost op: 10 juli 2016, 12:43:11 »
Hoewel het onderwerp van dit topic doet vermoeden dat ik weet waar ik de oplossing van het probleem moet zoeken; dat is niet zo, het is slechts een vermoeden. Waar gaat het om? Ik heb een HP Laserjet 2100 TN printer. Een oud model uit ca. 1998, maar hij doet het nog prima. Omdat dit van zichzelf geen netwerkprinter is, zit er een HP Jetdirect 600n printserver voor Ethernet aan, waardoor ik de printer in het netwerk kan hangen m.b.h.v een CAT 5 kabel.
De printer is nu geconfigureerd aan een dynamische poort en dat wil ik veranderen. De printer moet een statisch TCP/IP adres krijgen, nl. 192.168.0.3. Zoals je kunt zien in de screenshots is dat nu niet zo. Op de 3 poort staat nog een oude printer die ik weliswaar verwijderd heb uit het overzicht printers, maar die ik in afdrukbeheer niet weg krijg.
Het eerste deel van het probleem is dus het weghalen van de PCL 5 printer uit afdrukbeheer poort 192.168.0.3. Vervolgens wil ik de PCL 6 printer toewijzen aan deze poort. Ik weet dat je dit moet doen met behulp van de interne software van de printer echter daar loop ik tegen het tweede deel van het probleem aan. Ik kan nl. de printer niet benaderen met de browser op het adres 192.168.103; ik krijg een leeg scherm. Via het HP Forum ben ik erachter gekomen dat dit is omdat Windows 10 niet kan omgaan met de (oude) software (waarschijnlijk JAVA) waarvan deze site nog gebruik  maakt. Ik heb gelukkig nog een oude laptop met Windows XP, dus daar zou het wel mee moeten lukken. Maar helaas ook daar loop ik tegen problemen aan met het laden van de site. Weliswaar kom ik wel wat verder, maar er zijn veel foutmeldingen die ik niet kan oplossen.
Nou, het is een heel verhaal, maar hopelijk wat aanknopingspunten voor jullie om mij op het goede spoor te helpen.
Grt.
Kees

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #1 Gepost op: 10 juli 2016, 13:12:14 »
Hallo Kees,

Probeer het volgende op de XP computer.

Ga naar Configuratiescherm - Java.
Open het tabblad General en klik op de About-knop. Post een screenshot van het venster dat verschijnt.
Open vervolgens het tabblad Security.
Plaats het vinkje bij Enable Java contant in the browser.
Selecteer vervolgens High.
Klik op de knop Edit Site List.
Klik op Add en voeg het ip-nummer van de printer toe: http://192.168.0.103
Klik op OK.

Herstart de XP computer.
Enige verbetering nu ?

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2016, 13:33:37 »
Dag Peter,
Die uitzondering in JAVA heb ik al gemaakt. Maar ik heb ook het security level van very high naar high veranderd nu. Na het opnieuw opstarten krijg ik een foutmelding die ik weg klik met "run". vervolgens hetzelfde als voordien. Met wat gegoogle, kom ik uit bij het installeren van microsoft VM. zie: https://www.experts-exchange.com/questions/21462386/Unable-to-to-use-Jetdirect-web-interface-with-windows-XP-Pro.html . Ik ken dat product niet, maar we zullen zien. Java zelf zegt er DIT van, wat neerkomt op de oplossing die jij ook al aandroeg volgens mij.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2016, 14:03:25 »
Citaat
Na het opnieuw opstarten krijg ik een foutmelding die ik weg klik met "run".
Dat is normaal. Helaas werkt het blijkbaar nog niet.

Geen idee of een VM gaat werken.
Wat je kan proberen is een antieke Java installeren. Dit creëert echter wel een mogelijk beveiligingslek maar zodra de printer ingesteld is kan je de oude Java weer verwijderen.

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2016, 17:36:16 »
Heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van een bekabeld netwerk, want ik zie dat dat er nu gebruik gemaakt word van een draadloos netwerk . Je laptop dus bekabeld verbinden met de router via het bekabeld netwerk een statisch IP adres toewijzen aan de printer .
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2016, 17:38:09 »
Open eens de opdracht prompt en type in het venster
ipconfig /all en plaats hiervan eens het resultaat .
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2016, 18:52:20 »
Bij dezen

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2016, 19:38:26 »
Zoals je ziet heeft de router aan de printer geen IP adres toegekend .
Ga eens naar start > Configuratiescherm en kies daar voor "Printers en faxapparaten" > Printer toevoegen.

Klik op volgende en kies voor "Netwerkprinter toevoegen".
Selecteer en klik daar op de HP printer en vul daar het IP adres in dat je aan de printer wil toewijzen .
Klik op Volgende om verder te gaan en kies voor Installeren .
Mogelijk zullen de stuurprogramma's opnieuw geïnstalleerd worden . Als de installatie gelukt is klik op Voltooien .
Normaal zou dan de printer via het netwerk moeten werken .
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2016, 20:56:01 »
Er is iets mis gegaan! Gisteren eindelijk de printer software bereikt met een XP laptop en een oude (6.45)verzie van java. Het IP adres verandert in 192.168.0.3 . Vervolgens verdween de printer uit de browser (logisch, deze was bereikt via het oude IP adres 192.168.0.103. Mar vervolgens kon ik via het nieuwe IP adres de printer niet meer bereiken! Ook printen lukt via de printer niet meer. Inmiddels ook een hulpprogramma van HP gevonden HP Web jetadmin. Maar ook met dit programma kan ik de printer niet meer bereiken. De oplossing van Swake geprobeerd, (zie configuratiescherm, er is een kopie printer geïnstalleerd)en deze gaat naar poort 103 (zie afdruk beheer).
Volgens mij een complexe situatie. Hoe kan ik de printer nu bereiken? Inmiddels heb ik mijn router teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2016, 23:40:17 »
Reset ook de printer naar de fabrieksinstellingen. Als het goed is, krijgt deze dan weer een IP-adres toegewezen en kan je hem daarmee bereiken.

Lukt dat wel ?

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2016, 23:22:21 »
Hoi Peter,
Die had ik natuurlijk zelf ook kunnen verzinnen :bloos:
Inderdaad wordt de printer nu weer gevonden in het netwerk. Ook is hij terug via de XP machine. Ik zal wat screenshotjes maken van de verschillende configuratie bladen en deze hier weer posten. Volgens mij zijn we niet ver van een oplossing :-)

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2016, 00:15:12 »
Er is iets mis gegaan! Gisteren eindelijk de printer software bereikt met een XP laptop en een oude (6.45)verzie van java. Het IP adres verandert in 192.168.0.3 . Vervolgens verdween de printer uit de browser (logisch, deze was bereikt via het oude IP adres 192.168.0.103. Mar vervolgens kon ik via het nieuwe IP adres de printer niet meer bereiken! Ook printen lukt via de printer niet meer. Inmiddels ook een hulpprogramma van HP gevonden HP Web jetadmin. Maar ook met dit programma kan ik de printer niet meer bereiken. De oplossing van Swake geprobeerd, (zie configuratiescherm, er is een kopie printer geïnstalleerd)en deze gaat naar poort 103 (zie afdruk beheer).
Volgens mij een complexe situatie. Hoe kan ik de printer nu bereiken? Inmiddels heb ik mijn router teruggezet naar fabrieksinstellingen.

Je printer zou nu toch moeten werken via het netwerk (niet de kopie) . Hij staat gedeeld in het netwerk zie ik maar staat niet ingesteld als standaardprinter. De kopie die niet gedeelt is staat ingesteld als standaardprinter en lokale printer(groen vinkje)
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2016, 00:20:24 door swake »
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2016, 18:35:58 »
Citaat
Geplaatst door: swake
« Gepost op: Vandaag om 00:15:12 » "Je printer zou nu toch moeten werken via het netwerk (niet de kopie) . Hij staat gedeeld in het netwerk zie ik maar staat niet ingesteld als standaardprinter. De kopie die niet gedeeld is staat ingesteld als standaardprinter en lokale printer(groen vinkje)"

Inmiddels is de printer terug online:

Citaat
Geplaatst door: chvb
« Gepost op: 12 juli 2016, 23:22:21 » Hoi Peter,
Die had ik natuurlijk zelf ook kunnen verzinnen
Inderdaad wordt de printer nu weer gevonden in het netwerk. Ook is hij terug via de XP machine. Ik zal wat screenshotjes maken van de verschillende configuratie bladen en deze hier weer posten. Volgens mij zijn we niet ver van een oplossing :-)


Bij dezen een paar screenshotjes van de printersoftware. Het werkt niet helemaal perfect zoals je ziet afb. 0. Maar dat komt denk ik door de conflicten tussen XP en JAVA. In ieder geval lijkt het wel bruikbaar. Bij de vorige poging heb ik op tabblad configuration(afb.3), de parameter TCP Configuration type op manual gezet (zie afb. 11). Vervolgens Current IP adress gewijzigd in 192.168.0.3. Daarna verdween de printer. Dat laatste is logisch want de browser stond nog op 192.168.0.103. Maar daarna kon ik de printer op beide adressen niet meer benaderen.
Wat gaat hier dan fout?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2016, 19:11:17 »
Citaat
Bij de vorige poging heb ik op tabblad configuration(afb.3), de parameter TCP Configuration type op manual gezet (zie afb. 11). Vervolgens Current IP adress gewijzigd in 192.168.0.3. Daarna verdween de printer
Controleer na deze wijziging dat de instellingen bij subnet masker en gateway behouden blijven.
Bevestig de wijziging.
Herstart nu eerst de printer. Is de printer daarna wel bereikbaar op het ingestelde ip-adres ?

Offline chvb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Re: Kan interne printerpagina niet bereiken door oude versie Java
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2016, 23:00:23 »
Citaat
Geplaatst door: Peter
« Gepost op: Vandaag om 19:11:17 »
Controleer na deze wijziging dat de instellingen bij subnet masker en gateway behouden blijven.
Bevestig de wijziging.
Herstart nu eerst de printer. Is de printer daarna wel bereikbaar op het ingestelde ip-adres ?

Inderdaad Peter, het werkt. Heb wel de printer opnieuw geïnstalleerd omdat-ie Off line stond (?) Misschien gewoon toeval.
Een geluk dat ik nog een oude XP machine heb waarop ik de oude JAVA versie kon draaien. Ik heb echter een vermoeden dat dit ook met het programma webjet admin kan. Ik zal dat voor de volledigheid navragen bij HP. Dank zover!