Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:02:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: paarse strepen in beeld  (gelezen 12776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
paarse strepen in beeld
« Gepost op: 15 augustus 2016, 19:43:09 »
Windows 10 computer, heeft paarse strepen in beeld. HOE WAT WAAROM?

Groeten,
Jan

drama hier

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:02:22 »
Kan je de monitor vervangen door een andere of testen aan een andere computer ?

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:38:44 »
Ik zal de monitor eens aan een andere computer hangen om te zien of dat het euvel is, maar ik heb er een hard hoofd in...

De laatste weken heeft deze computer namelijk kuren, zodra de strepen in beeld verschijnen duurt het nooit lang voordat de boel vastloopt, het scherm bevriest en ik moet via de bios de default settings laden om de zaak weer aan de praat te krijgen.
Dan krijg ik een foutmelding dat Windows niet correct is opgestart en krijg ik via diverse hulpschermen de raad om win 10 opnieuw te installeren.

Dit heb ik inmiddels al twee keer gedaan (gedoe, ik raak er al aardig bedreven in...) maar vandaag startte de boel na m'n vakantie gelijk op met deze strepen in het beeld.

Groeten, Jan.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2016, 21:54:20 »
Klinkt als een bijna overleden videokaart. Kijk eens of daar een ventilator op zit en deze flink draait. Verwijder ook eventuele stof ophopingen in de computer.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2016, 22:20:45 »
De computer heb ik bij de eerste crash open gemaakt en schoongemaakt (kwastje en stofzuiger adaptor), de hoeveelheid stof viel me reuze mee.
Mijn vorige monitor (Sony) hield er na een jaar of zes mee op, van m'n zwager een (gebruikte) Samsung SyncMaster 920nm gekregen, waar de onboard videokaart van m'n PC (moederbord: MSI 760GM-P23 (FX) MS-7641) niet goed mee over weg kon, daar had m'n zwager als oplossing een NVIDIA GEFORCE GT610 voor, dus de Samsung draait nu op deze videokaart (met eigen fan).

Aanvankelijk probleemloos, maar na verloop van tijd dus regelmatig uitvallers van win10 en nu dus de paarse strepen.

Rare bijkomstigheid; als je foto's bekijkt, dan zijn de blauwe delen van een vlieger tegen een strakblauwe lucht vrij van de strepen en zie je de strepen alleen in de kleine wolkpartijen en de vlieger zelf...

Groeten, Jan.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2016, 20:56:26 »
Als de monitor met een andere computer goed werkt, inclusief de video-kabel, blijft meestal de videokaart over.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2016, 15:10:16 »
Vandaag de monitor met de originele kabel aan een laptop gehangen, geen strepen.

Het lijkt er op dat de GT 610 z'n beste tijd gehad heeft.

Gezien het feit dat dit als vervanger van de onboard videokaart was, ben ik dus aan een nieuwe video kaart toe.

Suggesties?

Groeten, Jan.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2016, 16:19:43 »
Eerder zeg je:
Citaat
van m'n zwager een (gebruikte) Samsung SyncMaster 920nm gekregen, waar de onboard videokaart van m'n PC (moederbord: MSI 760GM-P23 (FX) MS-7641) niet goed mee over weg kon,
Ik zou een andere monitor even lenen, en deze aansluiten. Geeft deze ook strepen, verwijder dan de extra videokaart en sluit de leenmonitor aan op de onboard videokaart. Als dit dan normaal werkt, kan je de onboard videokaart gebruiken en is alleen een andere monitor nodig.

Offline pompebled
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 58
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2016, 16:29:44 »
Hallo Peter,

Ik ben net klaar met het installeren van een nieuwe videokaart (NVIDIA GF 210 passive) en het beeld is weer 'streeploos'...
Dat ziet toch een stuk prettiger.

Ik ben nu nog even aan het prutsen met de instelling om het volledige scherm benut te krijgen, op dit moment heeft het bureaublad nog twee zwarte balken aan de zijkanten, dit is ook het geval als ik foto's bekijk, de internetpagina gebruikt wel het volledige scherm.

Als je daar nog tips voor hebt...
Momenteel staat de resolutie op 1440 x 900.
[EDIT]: opgelost.

Groeten, Jan.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2016, 17:16:15 door pompebled »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: paarse strepen in beeld
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2016, 17:21:48 »
Citaat
[EDIT]: opgelost.
Mooi zo.