Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

210 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:27:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 10 en communicatie met serieele poort  (gelezen 7868 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sulzer

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
Windows 10 en communicatie met serieele poort
« Gepost op: 24 augustus 2016, 11:05:45 »
Hallo
Ik heb een Desktop ( standalone) HP Pro Desk G4 Intel i7 ,1 Tb hdd, 8 Gb Ram W10 pro. De pc is de hardware voor een elektronische navigatie kaart. Ik loop tegen een probleem aan.
De pc krijgt via de serieele poort eeen GPS signaal. Echter gaat het niet storings vrij. Mij werd verteld dat W10 niet / amper geschikt zou zijn om de serieele poort optimaal te ondersteunen. Mede omdat Microsoft het stuurprogramma van deze poort niet actueel is.( wat volgens de verkenner in de eigenschappen van de serieele poort klopt, van voor 2000 )  En ( logisch) deze poort museaal karakter heeft.
Er zijn USB- Serieele kabels, met een eigen driversoftware ,  maar die worden niet herkend.

HP had advies de PC te downgraden, ( W7 Pro dvd is voorhanden) Mijn vraag klopt het verhaal ?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10 en communicatie met serieele poort
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2016, 11:57:23 »
In het verleden liep ik ook tegen een soortgelijk probleem aan, RS485 communicatie via de RS232 poort. Dat is opgelost met een USB-RS485 adapter.
Sommige USB adapters worden niet of niet goed herkend door Windows 10.
Deze USB adapter wel: http://gridconnect.com/rs232-to-usb.html
Ik gebruik alleen de RS485 aansluiting, niet voor de RS232.

Je kan overwegen deze USB adapter te gebruiken, dat scheelt in de kosten: http://gridconnect.com/serial-to-usb.html

Offline Sulzer

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10 en communicatie met serieele poort
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2016, 13:08:58 »
Bedankt , probleem is dat de diverse hardware ( AIS, GPS producenten) langzamer gaan in ontwikkeling.Heeft te maken met in dit geval mondiale toepassing van deze apparatuur in de(zee)scheepvaart.
Daar staat menig product nog op Windows 98-XP niveau. Heft te maken met de beperkte budgetten in veel armere maritieme landen. Omdat er ook een koppeling bestaat met vaste land van deze systemen , beperkt het dus ook de software/ hardware innovatie  zo de uitleg van een technicus .


Ik ga eens kijken op de gridconnect site.  De navigatie software is namelijk wel W10 compatibel.\


bedankt voor de tip

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Windows 10 en communicatie met serieele poort
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2016, 18:58:12 »
Ik ga eens kijken op de gridconnect site. De navigatie software is namelijk wel W10 compatibel.
In het genoemde kabeltje zit een chipje van FTDI en daarmee werkt het altijd.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.