Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

205 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:49:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Grote HD vervangen door kleinere SSD  (gelezen 12741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cameleon
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Gepost op: 30 augustus 2016, 10:34:51 »
Mijn vrouw heeft een Acer Aspire laptop met een HD welke verdeeld is in 2 partities
Een systeempartitie van ongeveer 300 Gb en een partitie die voor allerlei databestanden gebruikt wordt van ca 450 GB.
Daarnaast is er nog een kleine renoveert partitie aanwezig
De systeempartitie C: is voor 90% vol terwijl van de datapartitie D: nog geen 10% gebruikt is. De laptop wordt voornamelijk voor games gebruikt en die staan vrijwel allemaal op systeempartitie geïnstalleerd.
Ik wil nu de HD vervangen door een SSD van ca 500 Gb.
Ik heb laatst een SSD aangeschaft waarbij een overzetprogramma geleverd werd.
Ik heb al vaker een HD in een laptop vervangen door een SSD en nooit problemen ondervonden. Het ging hierbij wel om een SSD welke groter was dan de HD.
Ik had dus geen problemen verwacht.

Ik heb een tweetal problemen ondervonden
De nieuwe SSD welke ik via een Sata/USB adapter had aangesloten, werd niet herkend door de programmatuur. Nadat ik de SSD zelf had geformatteerd, kon ik hem echter wel zien via de Windows verkenner, maar nog steeds niet via het overzetprogramma.


Ik heb uiteindelijk de via een apart Paragon programma een Image gemaakt van de Systeempartitie en deze op de vrijwel lege Datapartitie D: gezet.
Ik heb toen de geprobeerd om deze systeempartitie over te zetten op de nieuwe SSD
Echter, ik kreeg steevast de melding dat de bestemming drive ( de SSD via de Sata/USB adapter aangesloten, te klein was ?. Het Programma gaf aan dat de bron veel groter was dan de bestemming en het daarom niet ging lukken ? En dat terwijl ik toch echt alleen maar een image had gemaakt van de systeempartitie.
Ook het werken met een aparte losse USB HD waarop ik de image heb neergezet, de HD in de laptop vervangen door de SSD en via een recoverydisk de image getracht terug te zetten op de SSD heeft niet gewerkt. Meestal kwam als foutmelding een te kleine bestemmingsdrive.

Ik heb nog een aantal andere Free imaging en partitie kloon programma's geprobeerd, maar allen zagen als probleem een te kleine SSD.
Ik heb uiteindelijk de SSD terug gestuurd naar de leverancier en mijn geld terug gekregen.
ik werk nu nog steeds met de HD in de laptop, maar wil deze toch graag vervangen door een SSD van ca 500 Gb.
Hoe los ik dit probleem op ?.



Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2016, 22:34:53 »
Hoi Cameleon,

Dat kan met een bootable versie van Acronis (niet gratis).
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline cameleon
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2016, 09:47:01 »
Leon
ik heb het met een bootable CD van Acronis geprobeerd
Ik heb dat programma, versie 2014 en versie 2016, maar beide zonder het gewenste resultaat

Cameleon

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2016, 23:38:16 »
Hoi Cameleon,

Gebruik je wel de juiste optie?

Acronis True image (2016)
Tools Utillities
Schijf klonen.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline cameleon
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2016, 11:09:32 »
In Acronis, ook versie 2014 geprobeerd, gekozen voor klonen en daarna alleen de partitie geselecteerd die ik wilde hebben. Klonen was geen punt. Maar toen ik nadien, middels de rescue disk de partitie terug wilde zetten op de nieuwe SSD, werd deze niet als bruikbaar herkend. foutmelding : te klein !!
Acronis gaf aan dat ik ruimte te kort kwam, zocht naar een medium met dezelfde capaciteit als de volledige HD ?
ik heb dit wel 3x geprobeerd en toen gestopt.

Ik heb zowel op de oude D schijf als op een externe USB drive de image gemaakt. Probleem bleef dat de SSD als te klein werd aangemerkt ?

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2016, 12:45:47 »
Maar toen ik nadien, middels de rescue disk de partitie terug wilde zetten op de nieuwe SSD, werd deze niet als bruikbaar herkend. foutmelding : te klein !!
Ja logisch.
Je moet de gewenste partitie, niet klonen naar image, maar direct naar de nieuwe HDD (SSD).
Als die optie niet bij jou in de software zit, met je hem ff kopen.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline cameleon
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Grote HD vervangen door kleinere SSD
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2016, 15:11:41 »
ja dat heb ik wel geprobeerd, maar daarbij werd de SSD, die ik via een Sata/USB adapter op een USB poort had aangesloten niet herkend..? 
Daarom die tussenstap

Maar als ik toch alleen maar de C: partitie kloon, dan mag je toch verwachten dat ik die later kan restoren op een drive met voldoende ruimte voor deze C: partitie ?
Waarom zeurt Acronis dan om een medium wat veel groter moet zijn  ?