Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

206 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:37:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: vrije ruimte maken in Xubuntu (en andere misschien ook)  (gelezen 18128 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
vrije ruimte maken in Xubuntu (en andere misschien ook)
« Gepost op: 1 september 2016, 15:59:32 »
Ik heb net een handleiding gemaakt om meer vrije ruimte te krijgen in een Linux Xubuntu installatie.
Bij elke update naar een nieuwere kernel-versie blijven de oudere staan en nemen onnodig erg veel plek innemen.

Op allerlei manieren kan dat worden verwijderd.Vreemd genoeg zorgt het aanvinken van volledige verwijdering in Synaptic er niet voor dat alles wordt verwijderd.Er blijft nog bergen staan in de /usr/src/ map.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: vrije ruimte maken in Xubuntu (en andere misschien ook)
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2016, 19:46:12 »
Hoi Paul,

Goed werk! Dat de boel volloopt met kernels is meestal vanwege het aanzetten van encryptie. Dat kan je dus beter alleen doen als het heel echt moet, je weet wat je doet (of in een pure proefinstallatie) en anders niet. Idem ditto de andere bijzondere opties bij het installeren van het systeem zoals LVM ondersteuning.

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: vrije ruimte maken in Xubuntu (en andere misschien ook)
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2016, 20:31:54 »
Hoi Just,

Nee, ik heb helemaal niks bizonders gedaan,geen encryptie niks,alles standaard.Ik heb het bij al mijn linuxen dat ze vol lopen.Volgens mij adviseert die linuxman om het updaten van kernels helemaal uit te zetten maar dat gaat me wat ver.

vriendelijke groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: vrije ruimte maken in Xubuntu (en andere misschien ook)
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2016, 21:51:44 »
Hoi Paul,

Vreemd! Ik draai mijn machines alle drie op 128GB SSD's. Dat is nou niet erg veel ruimte. Ik sla wel al mijn werk op op externe USB drives. Maar bij loopt verder niks vol.

groet,

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: vrije ruimte maken in Xubuntu (en andere misschien ook)
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2016, 22:01:20 »
Hoi Just,

Ik heb ze nog wel dual boot met windows xp en dan heb ik zo partities van een 10 tot 12 GB.Ik denk dat je het op 128 GB niet zo snel merkt een paar GB maar op zo'n partitie wel.

MVG,Paul