Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

230 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:42:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Packard Bell laptop start niet meer op  (gelezen 14211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Packard Bell laptop start niet meer op
« Gepost op: 20 september 2016, 22:04:21 »
Hallo,

Ik heb een Packard Bell laptop (model: MS2291) die niet meer wil opstarten. Het Windows-logo is niet te zien en daarvoor is zelfs het opstartlogo van PB niet te zien!

Als ik de Power-knop indruk, dan gebeurt het volgende:
  • LED Power-knop licht op.
  • Echt een fractie van een seconde licht de HDD-LED op en blijft vervolgens uit. Verder geen ratel-geluid o.i.d.
  • Je hoort een ventilatortje even zoemen en stopt vervolgens. Niet abrupt, maar langzaam. Alsof hij aan het uitdraaien is.
  • Daarna blijft de LED van de Power-knop aan.
  • Hierna gebeurt er niets meer.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
  • Lader eraf en geprobeerd op te starten. Zelfde probleem.
  • Lader eraan en geprobeerd op te starten. Zelfde probleem.
  • Batterij eruit gehaald en alleen op 240V laten opstarten. Zelfde probleem.
  • HDD eruit gehaald en geprobeerd op te starten. Zelfde probleem. Ik verwachtte hierbij een paar BIOS-piepjes, maar ook die zijn niet te horen. Overigens lichtte hierbij ook de HDD-LED weer een fractie van een seconde op. Ik denk dat het moederbord/BIOS de HDD probeerde aan te spreken wat het oplichten van de HDD-LED teweeg bracht. Zou dat kunnen?

Nu moet ik wel zeggen dat de laptop een keer van 15 cm hoog op tafel is gevallen. Wellicht tóch de HDD of toch iets anders? Ik meen me te herinneren dat ná die val de laptop het later toch nog even heeft gedaan, maar later begon dit probleem.

Het scherm blijft sindsdien op zwart. Als het scherm stuk zou zijn, dan zou de computer gewoon doorstarten (te zien aan een flikkerend HHD-LED). Maar ook die LED blijft gewoon uit. Of ik de laptop nou 10 seconden aan laat of 30 minuten, dat maakt niet uit.

Oh ja! Ik kan me trouwens nog herinneren dat mijn vrouw de hele dag de hort op was en ik kwam thuis van mijn werk, dat de laptop nog aanstond. Althans, ik hoorde gezoem en zag dat de LED van de Power-knop brandde, maar het scherm was zwart. Ik wilde hem uitzetten en het viel mij gelijk op dat er ontzettend veel warmte van het toetsenbord afkwam (ventilatierooster hetzelfde)!!

Kunnen bepaalde hardware componenten te heet zijn geweest waardoor dit fenomeen is opgetreden?

Kan ik nog meer testen om te achterhalen wat precies het probleem is?

De laptop heeft nu een tijdje aan gestaan (+/- 30 minuten). Temperatuur is normaal moet ik zeggen. Toetsenbord geeft een beetje warmte af ter hoogte van de letter G. Ventilatierooster komt wat meer warmte vanaf, maar ook niet meer dan normaal.

Wie heeft een idee?
Bij voorbaat dank
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Packard Bell laptop start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2016, 19:44:44 »
Hallo Stefan,

Haal zoveel mogelijk hardware los: accu, harde schijf, RAM modules, DVD-speler en dergelijke.
Probeer een cmos-reset.
Nog steeds geen reactie dan is waarschijnlijk het moederbord overleden.

Als je de harde schijf op een andere computer aansluit, kan je deze controleren en eventueel belangrijke bestanden nog redden.

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Packard Bell laptop start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2016, 21:41:36 »
Hoi Peter,

Ik heb het volgende verwijderd c.q. losgekoppeld zónder de laptop open te schroeven:

  • Batterij,
  • harde schijf,
  • twee geheugen modules en
  • keyboard.

Voor de keyboard moest ik al een flatcable loshalen. Een test zonder al deze onderdelen leidde mij naar nergens. Hij gaf ook geen ene piep. Nog steeds hetzelfde probleem dus. Is het zinvol om de laptop open te schroeven om zo b.v. DVD-drive te verwijderen en nog een test uit te voeren?

Overigens heb ik nog geen CMOS-reset gedaan. Ik denk dat ik daarvoor tóch de laptop open moet schroeven om de CMOS-batterij eruit te halen. Onder het toetsenbord zag ik 'm niet zitten.

Wat denk jij?
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Packard Bell laptop start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2016, 22:40:42 »
Citaat
Is het zinvol om de laptop open te schroeven om zo b.v. DVD-drive te verwijderen en nog een test uit te voeren?
Het lijkt erop dat de laptop overleden is. Als je snel resultaat wilt is een nieuwe laptop kopen het meest zinvolle. Nog meer hardware verwijderen is een optie maar of dat zinvol is cq iets oplevert is lastig van te voren te zeggen.

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Packard Bell laptop start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2016, 20:03:37 »
Hoi Peter,

Ik heb de hele laptop uit elkaar gehaald, inclusief het verwijderen van de processor, maar visueel is er totaal niets te zien. Ook heb ik de CMOS-batterij vervangen. Daarna de processor weer teruggeplaatst, koeling terug, weer verder in elkaar gezet. Laatste keer getest en nog steeds hetzelfde probleem. Kun je op basis van de vorige berichten zo zeggen of het de processor zou kunnen zijn die stuk is of het moederbord? Of allebei?

De HDD is overigens zo te voelen nog heel. Deze wordt, als de laptop even aanstaat, een beetje lauw tot warm. Dus draait hij nog, al hoor je dat niet.
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Packard Bell laptop start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2016, 22:02:55 »
Citaat
Kun je op basis van de vorige berichten zo zeggen of het de processor zou kunnen zijn die stuk is of het moederbord? Of allebei?
Geen idee. Ik zou niet weten hoe je het een of het ander afzonderlijk kan testen. Met een werkende processor kan je wel bepalen of het wisselen van de processor iets oplevert. Het beste kan je hiermee naar een winkel met een reparatie-afdeling gaan. Misschien kunnen ze daar 1 of beide onderdelen testen.

Misschien heeft een meelezer nog tips.